پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
ارتباط
هريک از دانشمندان با توجه به ديدگاههاى خاص خود، تعريف خاصى از ارتباط ارائه داده است. بعضى آن را فن انتقال اطلاعات و افکار و رفتارهاى انسانى از يک شخص به شخص ديگر گفتهاند (.p.3 ؛Agee، W.K. and E. Emery- 1976) و گروهى ديگر، کلمهٔ ارتباط را معرف تمام جريانهايى دانستهاند که به وسيلهٔ آن يک انديشه مىتواند انديشهٔ ديگرى را تحتتأثير قرار دهد. (.p.3 ؛Shannon C.E. and Weaver- 1949) |
دانشمندان علوم اجتماعي، ارتباط را به معنى تعامل اجتماعى (social interaction) بکار بردهاند و آن را منشأ فرهنگ و عامل ارتقاى انسانى دانستهاند و فقدان آن را به معناى سکون نسبى در حيات انسانى و مانع هر نوع تعالى اجتماعى ذکر کردهاند. (ساروخاني، باقر - ۱۳۶۷؛ ص ۱۳.) در فرايند تدريس و يادگيري، ارتباط عبارت است از انتقال پيام از فرستنده (معلم) به گيرنده (فراگير)، مشروط بر آنکه محتواى پيام (message) مورد نظر فرستنده (transmitter) به گيرندهٔ (receiver) پيام منتقل شود و بالعکس. (احديان، محمد- ۱۳۶۸؛ ص ۵۰.) براساس مفاهيم و تعاريف ارائه شده، اينگونه استنباط مىشود که که فقط انتقال يک پيام نمىتواند به مفهوم ارتباط باشد. در جريان انتقال، بايد نوعى اشتراک دانستهها بين فرستنده و گيرندهٔ پيام وجود داشته باشد تا اين دو بتوانند يکديگر را تحتتأثير قرار دهند و تغييرات لازم را بوجود آورند. بنابراين، ارتباط عبارت است از فرايند انتقال و تبادل افکار، انديشهها، احساسات و عقايد دو فرد يا بيشتر با استفاده از علايم و نمادهاى مناسب بمنظور تحتتأثير قرار دادن، کنترل و هدايت يکديگر. چنانکه ملاحظه مىشود، اين تعريف تنها به انتقال پيام و تأثير و تأثر آنها به عنوان يک عمل ثابت توجه ندارد، بلکه: |
۱. ارتباط را يک جريان (Process) مىداند، يعنى مجموعهاى از اعمال تداومدار که نتيجه خاصى را در پى داشته باشد يا موقعيت جديدى را به وجود آورد؛ به عبارت ديگر، در اين تعريف، ارتباط عبارت است از وقايع و روابط پويا، جاري، مستمر و پيوسته در حال تغيير، نه رويدادى ثابت. |
۲. در آن، تبادل افکار و انديشهها، احساسات و عقايد بدون انتقال مفاهيم امکانپذير نيست. انتقال مطلوب و مؤثر زمانى صورت مىگيرد که فرستنده و گيرندهٔ پيام، براى انتقال مفاهيم خود از علايم و نمادهاى مناسب و آشنايى استفاده کنند. در واقع، اشتراک و در مفاهيم و نمادهاى مورد استفاده، اساس تأثير و تأثر در ارتباط خواهد بود. اگر فرستنده و گيرندهٔ پيام هر يک تصور جداگانهاى از علايم و نمادهاى مورد استفاده و در نهايت از مفاهيم منتقل شده داشته باشند، بدون شک، نتيجه کار هيچ يک از طرفين را راضى نخواهد کرد و شکست ارتباط مسلم خواهد بود. |
۳. به هدف ارتباط فراتر از تأثير و تأثر توجه دارد؛ زيرا عامل کنترل و هدايت را نيز دخالت داده است؛ يعنى براى تعيين هدف، تنها به تحليل پيام توجه نکرده، بلکه مقصود و هدف نهايى فرستنده و گيرندهٔ پيام را مورد توجه قرار داده است. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی قوه قضاییه هلال احمر تهران پلیس روز معلم سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا کارگران تورم
سریال نمایشگاه کتاب جواد عزتی تلویزیون عفاف و حجاب فیلم سینمایی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه نوار غزه چین انگلیس ترکیه اوکراین نتانیاهو یمن
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی هواپیما کولر تبلیغات موبایل تلفن همراه اینستاگرام اپل گوگل ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه