سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا
هتل را بهتر بشناسیم
یک هتل را میتوان به زبان ساده چنین تعریف نمود که: (مکانی است برخوردار از امکانات رفاهی برای زندگی افرادی که به منظور اقامت موقت به آنجا مراجعه و از این امکانات استفاده میکنند). بدین گونه درمییابیم که یک هتل باید، برای رفع نیازهای مسافران و مراجعین خود، از امکانات و وسایل رفاهی ضروری و مورد نیاز آنها بهرهمند باشد تا بتواند موجبات آسایش و خورد و خوراک آنها را به نحو مطلوب فراهم نماید و خواستههای آنان را برآورده سازد. مسافرین و مراجعین نیز در قبال استفاده ازاین امکانات، مبلغی میپردازند. |
داستان پیدایش هتلها که پیشینهای چند ده ساله دارد با قصه پیدایش متلها و متلداری بیشباهت نیست. وسایل نقلیهٔ موتوری به رفت و آمد پرداخته بودند. اهالی روستاهای کوچک و بزرگی که سر راهها واقع بودند این اتومبیلهای پر سر و صدای دودزا و سرنشینان را تماشا میکردند و به حیرت و شگفتی فرو میرفتند. مسافران خاک آلود و خسته به کنار جوی آب میرسیدند و پس از رفع تشنگی کوتاه زمانی را میآسودند و گهگاه از روستائیان میخواستند تا وسایل و لوازم آشپزی یا خوراکیهای مورد آنهارا فراهم آورند و در مقابل به آنها پول میپرداختند. |
روزگاری بدین روال سپری شد و کمین حوادث و رویدادهای پیشبینی نشده مسافران را بر آن داشت تا به صورت کاروانی از اتومبیلها به سفر پردازند و بدین وسیله بتوانند نیازهای مشترک خود را نیز برآورده سازند. مقارن همین ایام بود که بعضی خانوادههای ساکن حاشیه جادهها که مکان مناسبی در اختیار داشتند و بانوی خانواده از سلیقه و هنر آشپزی و کدبانوئی برخوردار بود، برای تهیه معاش خانواده به پذیرائی از مسافران میپرداخت و در این راه از همسر و فرزندان خود نیز کمک میگرفت. در واقع این پدر خانواده بود که مسئولیت تدارک و تهیه لوازم پذیرائی از میهمانان را بر عهده داشت و بدین ترتیب و در عمل، به احداث محلی دست میزدند که در اصطلاح با نام "متل خانوادگی" یا "Family inn " خوانده میشد. |
این متلها را اعضای یک خانواده تأسیس میکردند و گرداندن امور آن نیز بر عهدهٔ همان خانواده بود و مهارتهای آنها در آشپزی و پذیرائی وسلیقههای مشترک آنها در تهیهٔ انواع خوراکیها میتوانست تداوم بخش رونق این "متل خانوادگی" باشد. این خانوادهها در بسیاری از موارد از شهرها یا شهرکهای دور و نزدیک بدان مسیرها روی میآوردند و با تهیهٔ قطعه زمین یا ساختمان کوچکی به تأسیس "متل" میپرداختند. نیازها و خواستههای مراجعین به تدریج افزایش مییافت و توقعها روز افزون میگردید. نیروی ابتکار و آفرینشهای ذهنی به موازات آن رشد یافت و آن شیوه متلداری مختصر و اختصاصی به صورت صنعت عظیم و گستردهای با نام هتلداری و متلداری امر وزین در آمد. |
البته شیوه کنترل و اداره یک هتل یا متل نمیتواند بیانگر وسعت و عظمت آن تلقی شود، همچنان که شکوه و جلال آن نیز نشاندهنده برقراری یک روش ایدهآل در کنترل آن شناخته نمیشود. در متلهای امروزی نمیتوان تنها بر مهارت افراد خانواده اتکاء داشت و برخلاف دوران پیشین لازم میآید تا نیروهای دیگر و افراد متخصص و کارشناسان ورزیده هم استخدام و به کار دعوت شوند تا امور هتل یا متل به صورت هر چه بهتر انجام پذیرد. در این وضعیت میتوان گفت که با توجه به خواستههای متفاوت مراجعین و سلیقههای گوناگون آنها تنها متل یا هتلی به موفقیت دست خواهد یافت که بهتر بتواند پاسخگوی نیازهای میهمانان و مسافران خود باشد و هنگامی خواهد توانست این مهم را به انجام برساند که پیشرفتهترین و جدیدترین وسایل و تجهیزات رفاهی و تکنولوژیک را به خدمت گرفته و بتواند آسایش هر چه بیشتر مشتریان خود را فراهم سازد. |
مطالبی که پیرامون نحوهٔ ادارهٔ یک هتل عنوان میگردد، به همان استحکام درباره متلها نیز مورد تأیید است و همانطور که جای دیگری نیز یادآور شدهایم، شیوه اداره و کنترل یک هتل با نوع دیگری از آنکه "متل" نامیده میشود تفاوتی ندارد. آنچه که میان این دو را مختصر تفاوتی ایجاد میکند به طرز کار و نحوهٔ ارائهٔ خدمات آنها مربوط میشود. پیوستگی دو سویهای که میان یک هتل یا متل مشتریان و مسافران برقرار میشود همانست که خدمات مختلف از سوی هتل به مشتری ارائه میشود و امکانات موجود نیز دراختیار مسافران قرار میگیرد و در برابر، این مسافران یا مشتریان هستند که مبلغی میپردازند. |
گستردگی و پوشش این امکانات و خدمات هر چه بیشتر باشد بر میزان نرخ تعیین شدهٔ هتل یا متل نیز افزوده خواهد شد و از سوی دیگر چنانچه مسافران در پرداخت وجه به هتل امساک نورزند یا به امکانات دیگری نیازمند باشند، این توقع را خواهند داشت که آنچه که به عنوان امکانات و وسایل در اختیارشان قرار میگیرد بینقص و کافی باشد تا بتواند رضایت آنها را موجب گردد. |
چنانچه مدیریت هتل یا متل بهطور صحیح چنین تشخیص دهد که بعضی از مراجعین نخواهند توانست از عهده مخارج خویش برآیند و یا با هدفی غیر از اقامت موقت و رفع خستگی به هتل مراجعه کردهاند که این افراد را با عنوان مسافر نما مشخص میکنیم Skipper میتواند از پذیرفتن آنها خودداری نماید و یا پیش از اقامت آنها و ارائه خدمات در هتل، به میزان معین پول از آنها دریافت Deposit و به صندوق تحویل نماید و در چنین صورتی پس از پایان مدت اقامت آنها در هتل بار دیگر به حساب و هزینهٔ صرفشده رسیدگی خواهد شد. هتل یا رستوران در برابر وسایل میهمانان خود مسئولیت دارد و آن هنگامی است که توسط هتل تحویل گرفته شود. چنانچه میهمان وسیلهای نظیر چتر، کلاه و پالتوی یا هر نوع امانتی خود را در قبال رسید آن به مسئول مربوط ارائه کند، هتل در حفاظت آن متعهد خواهد بود. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ابراهیم رئیسی سقوط بالگرد رئیسی رئیسی شهدای خدمت سیدابراهیم رئیسی ایران شهادت بالگرد حسین امیرعبداللهیان تبریز
تهران هواشناسی کنکور امتحانات نهایی شهرداری تهران شورای شهر تهران هلال احمر سانحه بالگرد رئیسی پلیس مشهد سیل قوه قضاییه
قیمت دلار قیمت خودرو بورس قیمت طلا شهادت رئیس جمهور خودرو یارانه بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان بازنشستگان سایپا
سینمای ایران تلویزیون سینما لیلا حاتمی داریوش ارجمند سریال آیت الله سید ابراهیم رئیسی هنرمندان شعر رسانه ملی جشنواره کن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
کنکور ۱۴۰۳ تجهیزات پزشکی دانش بنیان باتری تلسکوپ فضایی هابل
رژیم صهیونیستی روسیه فلسطین ترکیه امیرعبداللهیان اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه چین ولادیمیر پوتین عربستان
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال بازی لیورپول منچسترسیتی
هوش مصنوعی مایکروسافت اپل گوگل سامسونگ تبلیغات موبایل آیفون
سلامت سرطان سزارین قهوه مغز کاهش وزن رژیم غذایی طول عمر آلزایمر مغز انسان افسردگی فشار خون