سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
مکتب نوکلاسیک
در گذر سالهای ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰ آثار بسیاری از آهنگسازان، از جمله ایگور استراوینسکی و پاول هیندمیت، بازتابندهٔ جنبشی هنری بود که با عنوان مکتب نوکلاسیک شناخته میشود. خودداری از بیان احساسات تند و تیز، حفظ توازن و وضوح از ویژگیهای آثار نوکلاسیک است؛ آثار موسیقی نو کلاسیک از فرمها و سبک موسیقی دورههای پیشین و بهویژه سدهٔ هجدهم بهره میگیرند. استرواینسکی سبک نوکلاسیک را اینگونه جمعبندی و بیان کرده است: 'کوشیدهام تا موسیقی نوئی بر مبنای سبک کلاسیک سدهٔ هجدهم بسازم' موسیقی نوکلاسیک فقط احیاکنندهٔ فرمها و سبکهای قدیمی نیست؛ این موسیقی تکنیکهای قدیم را برای سازمان بخشیدن به هارمونیها و ریتمهای سدهٔ بیستم بهکار میگیرد. | |
شعار این نهضت که واکنشی برابر رمانتیسیسم و امپرسیونیسم شمرده میشد 'بازگشت به باخ' بود. (از آنجا که موسیقی باخ سرمشق بسیاری از آثار نوکلاسیک بوده است، شاید عنوان نوباروک (neobaroque) برای آن مناسبتر میبود). آهنگسازان نو کلاسیک از موسیقی برنامهای و نیز ارکسترهای غولآسای محبوب در آغاز سدهٔ بیستم رو گرداندند. آنها موسیقی محض (غیربرنامهای) را که برای گروه نوازندگان مجلسی به نگارش درمیآمد، ترجیح میدادند. رجحان گروههای اجرائی کوچکتر، تا اندازهای بازتاب محدودیتهای مالی نیز بود: در دوران جنگ جهانی اول، در بخشهائی از اروپا اوضاع اقتصادی چنان بحرانی بود که دیگر برای تدارک ارکسترهای بزرگ پول کافی وجود نداشت. آهنگسازان در این دوره با رو آوردن به بافتهای واضح پُلیفونیک به آفرینش فوگ، کنسرتو گروسو و نیز سوئیتهائی بر مبنای رقصهای باروک پرداختند. آثار نوکلاسیک اغلب تونال بودند و گامهای ماژور و مینور را بهکار میگرفتند. با این همه، موسیقی نو کلاسیک بیشتر یک اسلوب بود تا سبک. شونبرگ نیز به نوبهٔ خود با استفاده از نظام دوازده صوتیاش بهنگارش منوئه و ژیگ میپرداخت. گرچه آهنگسازان نو کلاسیک بسیاری از سبکهای قدیمی را بهکار میگرفتند، اما آثارشان کیفیتی سراسر مدرن داشت. آنها تنش لذتبخشی را که از انتظار برای شنیدن فرمها و سبکهای قدیمی و رویاروئی با هارمونیها و ریتمهای بدیع بر پا میشود بهکار گرفتند. در مبحث ایگور استراوینسکی یکی از آثار نوکلاسیک، سنفونی مزامیر (۱۹۳۰) ساختهٔ استراوینسکی، را بررسی خواهیم کرد. | |
اسلوب نو کلاسیک در هنرهای دیگر نیز اهمیت داشت. تیاس. الیوت (Ts Eliot) شاعر انگلیس در آثار خود اغلب نقلقولها و اشارههائی از نویسندگان پیشین میآورد. پیکاسو، که طرح صحنهٔ نخستین اثر نو کلاسیک استواروینسکی یا عنوان پولچینلا (۱۹۲۰) بود، در دورهای از خلاقیت خود به آفرینش آثاری پرداخت که نشان از تأثیر هنر یونان باستان داشتند. پیکاسو دربارهٔ اسلوب نو کلاسیک میگوید 'هنرمند میباید هر چه را که لازم است از هر جا که باشد برایمان دستچین کند. برای نمونه، اگر مجموعهای از نقاشایهای قدیمی را به من نشان دهند، در برداشتن هر چه بخواهم تردید نمیکنم' . | |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس خلیج فارس دولت سیزدهم دولت لایحه بودجه 1403 حجاب شورای نگهبان مجلس یازدهم محمدباقر قالیباف
قوه قضاییه تهران هواشناسی سیل شهرداری تهران بارش باران فضای مجازی آموزش و پرورش سلامت دستگیری شورای شهر تهران پلیس
خودرو قیمت دلار قیمت خودرو کارگران سایپا دلار ایران خودرو بازار خودرو قیمت طلا مالیات بانک مرکزی تورم
تلویزیون رسانه سریال مقام معظم رهبری سینمای ایران سینما تئاتر موسیقی فیلم بازیگر رسانه ملی کتاب
ناسا سازمان سنجش شورای عالی انقلاب فرهنگی
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه عربستان اوکراین ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان تراکتور تیم ملی فوتسال ایران فوتسال باشگاه استقلال بازی وحید شمسایی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر
هوش مصنوعی اینترنت تبلیغات اپل فناوری همراه اول ماه آیفون گوگل روزنامه ایرانسل
داروخانه ویتامین کاهش وزن دیابت خواب طول عمر چاقی سلامت روان فروش اینترنتی دارو بارداری