یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
عوامل بازدارندهٔ خلاقیت
شور و عشق از آسيبپذيرى مصون نيست. حتى کودکانى که داراى انگيزهاى بسيار قوى هستند. ممکن است در نتيجهٔ محيط منعکننده بهشدت تضعيف شده و در نتيجه خلاقيت آنان کشته شود. چنين محيطى در کجا وجود دارد؟ آيا نمونهٔ آن در سيستمهاى متداول آموزشى سنتى و سختگير و محيط خانهاى که محافظهکار، کهنهپرست و آمرانه است ديده مىشود؟ متأسفانه فقط چنين شرايطى غيرقابل انعطاف و محافظهکارانه مقصر به حساب نمىآيند. حتى کسانى که کاملاً تمايلات خوب دارند، ناخودآگاه وضعيتى بهوجود مىآورند که براى سلامت خلاقيت کودکان مضر است. |
مسئلهٔ اصلى اين است که وقتى هدف، کمک به کودک در تشخيص توانائى بالقوهٔ خود باشد آنان مجبور به يادگيرى و انجام کار مىشوند. اجبار فقط به معنى تنبيه تهديدآميز و يا وضع قوانين خشک نيست، بلکه به معنى استفادهٔ تأکيد بيش از حد از جايزه و تشويق نيز مىباشد. چنانچه آلبرت انيشتين در سرگذشت زندگى خود مىگويد هر نوع اجبار، لذت صرف را که از بهدست آوردن معلومات و استفاده از آن به طريق خلاق ايجاد مىگردد تضعيف مىسازد. |
اشتباه بزرگى است که فکر شود لذتِ مشاهده و جستجو از راههاى اجبار و حس وظيفه برانگيخته مىگردد. اما آن راههاى اجبار کدامها هستند که انگيزهٔ درونى خلاقيت را مىکشند؟ |
- اضطراب: هيچ چيز مثل اضطراب، از بين برندهٔ خلاقيت نيست. اضطراب، روند فکرى را مختل مىکند؛ جريان فکر را به يک نقطهٔ ثابت مىدوزد و از حرکت بازمىدارد. بهطورىکه جريان فکري، تمرکز خود را از دست مىدهد. بچهها اضطرابپذير هستند و بهتدريج در دورههاى بعدى و ميانسالى اضطراب يکى از عوامل آزاردهندهٔ انسان به حساب مىآيد. |
- تحقير: مربيان و والدين اين نکته را مدّنظر داشته باشند که اگر کودک تحقير شود نمىتواند از خود خلاقيت نشان دهد. تحقير کردن يعنى جلو پرواز را گرفتن. تحقير باعث مىشود که جرأت و جسارت از کودک سلب شود. تحقير کردن به معناى کشتن شخصيت کودک و در مجموع، يکى از عوامل بازدارندهٔ خلاقيت کودکان محسوب مىشود. |
- خفقان: ترس و خفقان عاملى براى جلوگيرى از تفکر و محروميت کودک از تخيل است. يعنى محروميت او از خلاقيت. بنابراين مربيان و والدين بايد در موقعيتهائى که بهدست مىآورند کودک را به دور از محيط خفقانآور، مورد آموزش و تربيت قرار دهند. چرا که اين امر، فراهم آوردن زمينههاى بروز خلاقيت در کودک است. |
- زمانى انگيزه و خلاقيت کودک از ميان مىرود که از ارزيابي، جايزه و رقابت به طرزى غلط استفاده شود و يا هنگامى که موارد انتخاب خيلى محدود باشد. |
- قوانينى که بهجاى آگاه کردن کودک او را کنترل نمايد نيز خلاقيت را از بين مىبرد. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران شورای نگهبان آمریکا انتخابات مجلس شورای اسلامی دولت حسین امیرعبداللهیان حجاب جنگ حسن روحانی دولت سیزدهم دانشگاه تهران
تهران شهرداری تهران هواشناسی سیل فضای مجازی قتل سامانه بارشی شهرداری باران آموزش و پرورش یسنا سلامت
خودرو قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو یارانه قیمت خودرو بانک مرکزی دلار مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان ارز
تلویزیون سینمای ایران نمایشگاه کتاب دفاع مقدس صدا و سیما کتاب مسعود اسکویی صداوسیما موسیقی سریال مهران غفوریان تئاتر
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین حماس جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان نوار غزه انگلیس ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر مهدی طارمی سپاهان جواد نکونام بارسلونا باشگاه استقلال بازی باشگاه پرسپولیس
باتری اپل گوگل آیفون سامسونگ پهپاد عکاسی ناسا مایکروسافت
خواب ویتامین دیابت بیمارستان کاهش وزن فشار خون چای سلامتی توت فرنگی آلرژی کبد چرب اعتماد به نفس