جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

انتخاب اقامتگاه و جاذبه‌ها


  انتخاب اقامتگاه و جاذبه‌ها
انتخاب اقامتگاه همچون شيوهٔ سفر ممکن است با توجه به ساير تصميمات جهانگردى از پيش معين شده باشد. تماشاى بيابان ممکن است مستلزم چادر زدن در بيابان باشد، مسافران کارى احتمالاً بايد در يک هتل زنجيره‌اى اقامت کنند که با شرکت آنها قرار بسته و ممکن است به‌عنوان قسمتى از سفر براى ديدن دوستان و بستگان التزام به تأمين اقامتگاه وجود داشته باشد. براى عده‌اى از مردم به‌دست آوردن خانهٔ دوم يا مشارکتى (يا حتي، کاروان تفريحي) آنان را از استفاده از آن در هر فرصت تعطيلاتى باز مى‌دارد، حتى اگر عده‌اى گاهى از اقامت مخفيانه در جائى ديگر مطلوبيت بيشترى به‌دست آورند. اقامتگاه يک بستهٔ بزرگ از مشخصه‌هاى ملموس و خدماتى را شامل مى‌شود که اغلب به مراتب بيشتر از وسايل حمل و نقل با نيازهاى مصرف‌کننده قابل تطبيق است. در هنگام معامله با عرضه‌کننده، اجزائى چون ترتيبات غذائي، چشم‌انداز سالن پذيرائى و تعداد تخت‌هاى اطاق مى‌تواند انعطاف‌پذير باشد. در اين مورد، مشخصه‌هاى ديگر که ثابت هستند (مانند مکان اقامت) و قيمت متغيرهاى اصلى مؤثر بر تقاضا خواهند بود.
چون احتمال مى‌رود هزينه‌هاى اقامت بزرگترين جزء کل هزينه‌هاى مقصد (متغير گروه ب) باشد، پس قيمت نسبى اقامتگاه اغلب مى‌تواند تصورات جهانگرد از مقصد و در نتيجه، تقاضاى وى را تحت تأثير قرار دهد. سوئيس از مدت‌ها پيش يک مقصد گران‌قيمت متصور شده زيرا با وجود ارزان بودن نسبى حمل و نقل داخلى و چند قلم خدمات ديگر در اين کشور، در بعضى مناطق و فصول قيمت هتل بسيار بالا است. قيمت مى‌تواند يک عامل 'کمياب' مهم نيز باشد زيرا خريداران هنگام ذخيره کردن جا در هتل به‌ندرت کل هزينهٔ اقامت خود را مى‌دانند (مانند سرويس اتومبيل اما برخلاف اکثر محصولاتى که مصرف‌کنندگان خريدارى مى‌کنند).
در هرگونه اقامتگاهي، مصرف‌کنندگان براى داورى دربارهٔ محصول شديداً به اطلاعاتى وابسته هستند که بازاريابان عرضه مى‌کنند، اين امر به معناى اتکاء شديد جهانگردان، به‌ويژه جهانگردان محتاط به اقامتگاه‌هائى چون هتل‌هاى زنجيره‌اى که مشخصه‌هاى 'شناخته شده' دارند. در اين مورد قيمت ممکن است کمتر اهميت داشته باشد و هتل‌هاى زنجيره‌اى اغلب مى‌توانند در قيمت کمتر تقاضائى را پديد آورند که با تقاضاى يک هتل ارزانتر در همان منطقه و داراى همان مشخصه‌ها برابرى کند.
فعاليت‌هاى جهانگردي، جاذبه‌ها و اقلامى چون سوغاتى شايد ساده‌ترين تقاضا را در ميان محصولات جهانگردى داشته باشند. در اکثر موارد، محصول مورد تقاضا، بخش لاينفک سفر جهانگردى است که خود يک محرک عمده است يا محصول اضافى که به اختيار، خريدارى مى‌شود.
در مورد اول، تقاضا پيش از خريد سفر ايجاد شده و بنابراين، مصرف‌کنندگان براى حضور در يک فعاليت معين يا ديدن جاذبهٔ مورد نظر حاضر هستند هر قيمت لازم و معقولى را بپردازند. در اينجا تقاضا نسبت به قيمت کم‌کشش است.
برخى از جاذبه‌هاى بزرگ، کالاى عمومى و غير قابل مبادله هستند يا جاذبه‌هاى متکى بر منابع رايگان. عرضه‌کنندگان اين محصولات مانند جوامع محلى و دولت‌ها ممکن است در مرحلهٔ نياز به اين تصميم‌گيرى پيدا کنند که آيا به‌عنوان يک بخش از برنامه‌هاى مديريت منابع به وضع بهاء استفاده از آنها اقدام کنند يا نه. تعيين قيمت مناسب اغلب تحقيقات پيشرفته‌اى را دربارهٔ بازار مى‌طلبد. قيمت 'مناسب' قيمتى است که قادر به تأمين هزينهٔ ارائهٔ خدمات به ديدارکنندگان و حفاظت از محيط زيست باشد يا تقاضاى جاذبهٔ مورد نظر را به حد اجتماعى يا زيست محيطى مطلوب محدود کند. اين‌گونه مطالعات دشوار است و بايد به خوبى تعريف شده باشد زيرا علاوه بر محاسبهٔ يک تابع تقاضاى 'معين' براى جاذبه، مى‌توانند تلاشى براى محاسبهٔ تابع تقاضاى کل سفر جهانگردى باشد.
اگر محصولات مورد تقاضا، خريدهاى اضافى دلخواه يا اختيارى مصرف‌کننده را تشکيل بدهند تصميم به خريد ساده‌تر خواهد بود. نظريهٔ سادهٔ 'کلاسيک' تقاضا به نحو مطلوبى ماهيت تقاضاى اکثر اين‌گونه محصولات را تشريح مى‌کند. قيمت خود محصول (در مقصد) يا نسبت آن به قيمت محصول در منطقهٔ جهانگردفرست، متغير عمدهٔ مؤثر بر سطح تقاضاى اين محصولات است. اين واقعيت در مورد جهانگردان ژاپنى که سوغاتى و ساير اقلام اختيارى را در هاوائى خريدارى کرده بودند ثابت شده است.
- روش خريدارى:
روش خريدارى آخرين انتخاب عمدهٔ مصرف‌کنندهٔ جهانگردى است. اين انتخاب علاوه بر تعيين مجراى خرده‌فروشى مورد استفاده، انتخاب‌هاى زير را نيز شامل مى‌شود:
- آيا کل بستهٔ خدمات جهانگرى را بخرد يا تک‌تک خدمات آن را
- آيا خدمات را مستقيماً از عرضه‌کنندگان (مانند هتل‌ها يا شرکت‌هاى هوائي) بخرد يا از طريق آژانس‌ها
- به کدام تور فروش عمده، عامل يا آژانس روى آورد
از دههٔ ۱۹۵۰، ميزان مقبوليت بستهٔ جامع محصول جهانگردى در بازار افزايش يافته است. اين امر اساساً به‌دليل سهولت خريد محصول به‌عنوان يک بسته است (مشخصهٔ محصول) و اغلب، نتيجهٔ ارزان بودن قيمت کل بسته در مقايسه با خريد تک‌تک اجزاء آن. دلايل قيمت‌گذارى رقابتى در مبحث بعد مورد بحث قرار خواهد گرفت اما بى‌گمان سهولت سفر مشخصه‌ٔ عمده‌اى است که براى آن گروه از خريداران که شناخت کافى دربارهٔ هر يک از اجزاء بسته ندارند يا خود، شجاعت مهيا کردن ترتيبات سفر را ندارند مطلوبيت زيادى ايجاد مى‌کند.
انتخاب خريدارى بدون واسطه، بيشتر تابع سرشت افراد و دسترسى به عرضه‌کننده است. از گذشتهٔ دور، جهانگردان داخلى اکثراً خريدهاى آنها را برعهده نمى‌گيرند. اما اين، تا حدودى به اين دليل است که احساس مى‌کنند درآمد کمتر در ازاء کار انجام شده در اين امر، همان ميزان تلاش در مديريت سفرهاى هوائى و جهانگردى بين‌المللى را توجيه نمى‌کند.
در انتخاب آژانس نيز قيمت متغير کم اهميتى است. در کشورهائى که نرخ حق‌العمل آژانس‌ها ثابت است و قيمت هر سفر تحت نظارت قرار دارد رجحان خدمات يک آژانس بر آژانس ديگر دليلى ندارد به جز مشخصه‌هاى بهترين آژانس اول مانند موقعيت مکانى و کيفيت خدمات. اگر تخفيف دادن و رقابت در قيمت مجاز باشد قيمت آژانس‌ها تنها تا حد تخفيف آنها که نسبتى از قيمت کل محصول باشد نوسان مى‌کند. در نتيجه، برخى جهانگردان مانند 'دانشجويان که قيمت شکن هستند' در بازار آژانس‌هاى مسافرتى به دنبال پائين‌ترين قيمت مى‌گردند.


همچنین مشاهده کنید