پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
دوبیتی در شعر جنوب
در شعر جنوب، دوبيتى جايگاه و مقام ويژهاى دارد و آميختگى آن با موسيقى محلى اين منطقه و استقبال شاعران از اين قالب شعري، اهميت آن را بيشتر نمايان مىسازد. |
بابا چاهى از محققان و شاعران معاصر در معرفى شعر جنوب مىگويد: |
... شعر جنوب، ظاهراً شعرى ستيزنده نيست، يعنى بهعبارتى عنصر مبارزه، بهعنوان يک سمبول آشکار، مرکزيت شعر جنوب را تشکيل نمىدهد. اما فردگرائى در شعر جنوب نيز، کاملاً خصلتى استاندارد... در يک برخورد مکانيستي، نوسانات عاطفى شعر جنوب را مىتوان ناشى از لاتيدىهاى ايدئولوژيکى و بشردوستى و همه طبقاتى بررسى کرد. لاکن غالباً بافت شعر، در يک پروسهٔ تکاملي، حکايت از جامعيت و ژرفانديشى عاطفى خاصى مىکند. هم از اين رو مسائلى اساسى جامعه نئودالى بهعنوان يک نمود محوري، در شعر جنوب قابل پىگيرى است. (ترانههاى ملى ايران) |
اين نويسنده در معرفى بعد ديگرى از شعر جنوب مىنويسد: |
'به اعتبار ارزشهاى دردمندانه و عشقانگيز شرايط جغرافيائى است که شعر جنوب، با همهٔ ثمربخشىهاى آن، رنگى از درد و کار دارد و پيشانى بلند زحمتکش جنوبى از عنايت عشق، عشق و رنج بىنصيب نمىماند و از اين روست که صداى انسان در جنوب با همهٔ اتفاق معنائى که، صداى سبز برادر شمالى خود دارد، هميشه با نقض ويژهاى توأم است مثلاً مايهٔ دشتى که داراى تأثر است خاص خود مىباشد و با خون عطش زدهٔ روستائى جنوبى آميزش عجيبى دارد، از روزگار ساسانيان ـ بهصورت (چرده) و (چروک) و نهايت (شَروه) به معناى رستم دردمندانهٔ شعرهاى فايز و مفتون خوانده مىشده و آدميزاد جنوبي، با حرکت غربت داره زير و بم آن به تفکرى اصيل مىپرداخته.... .' (ترانههاى ملى ايران) |
در شعر جنوب، دوبيتى، نقش مهمى دارد و به تعبير آقاى بابا چاهى، قالب آن بهعنوان 'اوج ظرفيتهاى ملموس عاطفي' مورد اقبال شعراى جنوب قرار گرفته و آنها، با رجوع به اين قالب به تشنهکامىهاى خود در قلمرو هنر، نقطهٔ پايانى مىبخشند. (ترانههاى ملى ايران) |
درونمايهٔ اين دوبيتىها، فراق است و فراق مفهومى است عام در جهات متعارف شعر فارسى که ضرورتاً مفهومى از بعد راه، فواصل منزل عاشق و معشوق و هزار درد و دريغ ديگر و همچنين مفهوم رنج فواصل اجتماعى را دربردارد.... . (مقالهٔ مفتون، به موازات عشق و درد...، علىبابا چاهي) دوبيتىهاى فايز دشتستانى و نادم و مفتون و ديگر شاعران جنوب وسيله خوانندگان محلى در دستگاههاى مختلف موسيقى محلى خوانده مىشود. (ترانههاى ملي) |
شروه يا دوبيتى محلّى که اکثراً با آوازى با مترآزاد خوانده مىشود، قدمت زيادى دارد. موطن اصلى شروه مناطق دشتى، دشتستان و تنگستان است. در اين مناطق، گاه به شروه حاجيانى و يا شنبهاى گفته مىشود. (ترانههاى ملى ايران) |
دربارهٔ محتوا و بار عاطفى شروه، علىبابا چاهى مىنويسد: |
... شروه، تنها حکايت نفس و روايت بعيدگونهٔ نفسانيات نيست. بلکه حکايت ظلمى است که از جانب طبيعت بر انسان جنوبى رفته است... . شروه ترنم دلانگيز و اندوهگنانهٔ سنتى و قومى آدميزادهٔ جنوبى است که در سرزمين آفتاب داغ، به پَنگ نخلى و دلو آبى از چاه قناتى قناعت کرده. آدميزادى که در آتمسفر غمگسارانه خفقان شرجى، به صداى قمرى کوچکى که بر صليب آنتنها نشسته و به بذل بارانى، دل بسته است. (على بابا چاهى، مجله فردوس، نوروز ۵۳) |
از دوبيتىسرايان جنوب، فايز دشتستانى شهرت خاص در اين گستره بهدست آورده است؛ |
از ديگر دوبيتىسرايان مىتوان به احمدخان دشتى، باکى دشتى، پورنادم، ترجمان، علينقى دشتى، شيداى دشتى، صافى، مفتون، مهياى بردخونى، محمدخان دشتى، نادم دشتى، باقر لارى، اشاره کرد. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل دولت روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم خلیج فارس حجاب شهید مطهری
تهران سلامت شهرداری تهران هواشناسی سیل پلیس قوه قضاییه آموزش و پرورش بارش باران سازمان هواشناسی دستگیری وزارت بهداشت
بانک مرکزی خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت خودرو ایران خودرو قیمت طلا دلار سایپا تورم کارگران حقوق بازنشستگان
فضای مجازی مسعود اسکویی تلویزیون رضا عطاران سریال سینمای ایران سینما دفاع مقدس فیلم تئاتر
دانشگاه علوم پزشکی مکزیک
غزه رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین آمریکا چین روسیه نوار غزه حماس ترکیه عربستان اوکراین
فوتبال استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر فوتبال ایران
اینستاگرام همراه اول دبی اپل ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات گوگل پهپاد
کبد چرب کاهش وزن دیابت قهوه فشار خون داروخانه