چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا
جهانگردی
جهانگردى در قرون گذشته امتيازى ويژه براى تعداد انگشتشمارى از مردم بود. اما در نيمهٔ دوم قرن گذشته، در اثر اختراع ماشين بخار و بهراه افتادن نخستين خطوط راهآهن، گسترش يافت. پيشرفت واقعى اين پديده، به واسطه توسعه وسايط نقيه موتورى خصوصى و حملونقل گروهى زميني، دريائى و هوائي، و گشايش جادهها و بزرگراههاى جديدى و مدرن، و احداث مراکز پذيرش ميهمان در مناطق اقامتى بوده، که مجموعاً موجبات پيشرفت چشمگير و شگرف آن را فراهم ساخته است. |
بهعلاوه بهبود و تثبيت شرايط اقتصادى افراد و امنيت و اطمينانى که در وضعيت حملونقل موجود آمده نيز، به جريان مسافرتها سرعت بخشيده است. |
با اين همه پديده، جهانگردى که بدينسان موجوديت خود را در کشورهاى پيشرفته ارائه نمود، مىتواند دو تعريف عمده و مختلف زير را دارا باشد: |
- به معنى عام: 'مىتوان جهانگردى را بهعنوان آن پديده جمعى و متنوع شدن صنعتى که از سفر و اقامت همزمان غيربوميان منشاء مىگيرد تعريف نمود' (پروفسور آلبر توسهسا ـ Alberto Sessa به نقل از کتاب 'عوامل جهانگردى و روانشناسى جهانگردي' ). |
- به معنى خاص: ' جهانگردى عبارت است از مجموعه فعاليتهائى که در ايام فراغت انجام مىشود. البته نه در جهت انجام کار و امور وابسته به آن، بلکه بهمنظور استراحت، بازاريابى نيروى از دست رفته، افزايش شناخت و آگاهي، روابط انسانى و غيره اين مجموعه فعاليتها مىبايست به سفر و اقامت در مناطقى به غير از مسکن و مأواى هميشگى منتج شود' . |
تعريف اخير، جهانگردى را سال پديدهاى با چشمانداز فرهنگى معرفى مىکند. در حقيقت جهانگردى فرهنگ يک ملت، به معنى وسيع کلمه آن است، که شيوه فکر کردن و زيستن آن ملت را مورد توجه قرار مىدهد. و خود نيز از همين فرهنگ منبعث مىشود. |
امروزه جهانگردى يکى از فعاليتهاى عادى بشر در جامعه مدرن است و با اينکه هنوز در قالب واقعى خود درنيامده و کاملاً تثبيت نشده است، معهذا بهعنوان طريقهاى معمولى در تابلوى رفتارهاى مختلف انساني، که در جامعهٔ پيشرفته امروز زندگى مىکند، به حساب مىآيد. |
بايد گفت جهانگردى جزء لاينفک زندگى و فرهنگى است که جامعه صنعتى موجود آورده است. بهطورىکه زندگى بدون سفر و تعطيلات را غيرممکن مىنمايد. |
با اين همه جهانگردى شيوههاى مختلفى دارد: جهانگردى لوکس، جهانگردى لوکس، جهانگردى کمخرج، جهانگردى ملى و جهانگردى بينالمللى و غيره، که معمولاً براساس ذوق و سليقه و قدرت خريد افراد بهوجود آمده و متفاوت است. |
در درون جهانگردى فرهنگى بهطور اعم روشهاى گوناگونى وجود دارد. اغلب اين روشها بهواسطه اختلافنظر ميان افرادى است که جهانگردى مىکنند و باعث تمايز بين آنان مىشود. مثلاً شخصى که همراه عدهاى که از نظر اقتصادى و يا اجتماعى در طبقه و سطح بالائى قرار دارند مسافرت مىکند، بيشتر مايل است موقعيت خاص خود را به رخ ديگران بکشد. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
مجلس شورای اسلامی ایران مجلس شورای نگهبان دولت احمد وحیدی قوه قضائیه دولت سیزدهم رئیس جمهور رهبر انقلاب حسن روحانی حجاب
قوه قضاییه مشهد تهران هواشناسی سیل شهرداری تهران پلیس قتل فضای مجازی بارش باران سازمان هواشناسی دستگیری
مالیات قیمت دلار قیمت خودرو خودرو چین قیمت طلا بانک مرکزی بازار خودرو دلار سایپا مسکن بورس
نمایشگاه کتاب کتاب تلویزیون فردوسی سریال هالیوود شاهنامه نمایشگاه کتاب تهران دفاع مقدس سینمای ایران مهران مدیری سینما
دانشگاه تهران شورای عالی انقلاب فرهنگی فضا تحقیقات و فناوری
فلسطین اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه آمریکا جنگ غزه روسیه حماس اوکراین ترکیه نوار غزه طوفان الاقصی
فوتبال استقلال پرسپولیس باشگاه استقلال رئال مادرید لیگ برتر لیگ برتر ایران فولاد خوزستان جواد نکونام مهدی طارمی فولاد لیگ برتر فوتبال ایران
هوش مصنوعی گوگل عیسی زارع پور هواپیما ناسا تبلیغات تلفن همراه موبایل دوربین ایرانسل اپل
چای وزارت بهداشت خواب سرطان زوال عقل دیابت کاهش وزن آلزایمر سرماخوردگی تجهیزات پزشکی بارداری نمک