شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا
پُرکردن فاصله
رابطه بين فرستنده و گيرنده در هر مبحث مربوط به مفهوم مخاطبان رسانهاى محورى است. ارتباطات واسطهمند (و به ويژه ارتباطات با واسطه جمعي)، برخلاف تماسهاى رودررو، هميشه به فاصله مکانى و اجتماعى بين شرکتکنندهها بستگى دارد. دنياى توليد رسانهاى نوعاً از زمينه مصرف آنها بسيار منفک است. چنين فاصلهاي، براى استمرار فرآيندهاى ارتباطى به شکلى معنىدار، مؤثر و رضايتبخش، به نحوى از انحاء بايد پُر گردد. |
معمولاً فاصله بين ارتباطگران و مخاطبان، در علم، با استفاده از ترکيبى از راهبردهاى سازماني، ابزار مربوط به نحوه ارائه، و شبکه پيچيدهاى از توافقها و تفاهمهاى مورد اشتراک آنها کم مىشود. چنين تفاهمهايى در طول زمان گسترش يافتهاند و مشروعيت، بهنجاري، و محدودههاى محتوا و تماسهاى ارتباطى را تعريف مىکنند. تفاهمهاى فوق، همچنين، مشخص مىکنند چه کسي، به چه شيوهاي، با چه هدفي، چه کسانى را مىتواند مخاطب خود قرار دهد. اين تفاهمها اساساً ارتباطات در سطح کل جامعه و روابط بين فرهنگى را براى بيشتر مردم و در بيشتر مواقع بدون مشکل مىکنند. |
چندين مدل کلى از سيستم رسانههاى جمعى وجود دارند که رابطه بين فرستندگان و گيرندگان رسانههاى جمعى را به صورت رابطهاى تعادل يافته از طريق واکنشهاى متفاوت مخاطبان به سازمانهاى رسانهاى و نيز به ارتباطگران اصلي (يا منابع) در جامعه توصيف مىکنند. اين مدلها نوعى سازوکار خود - اصلاح کننده را مفروض مىدارند که در جوامع باز - تحت شرايط رقابت بازار و در چارچوب قوانين، فرهنگ و آداب و رسوم - عمدتاً از طريق فشار بر رسانهها، براى درنظر گرفتن خواستههاى مخاطبان از محتوا، از آنها پيروى مىشود. در چنين شرايطي، ارتباطگران جمعى مجبور هستند براى جلب توجه و جذب درآمد با يکديگر رقابت کنند و بهترين راه شناخت خواستههاى مخاطبان بررسى گزينشهاى گذشته آنان است. |
علاوه بر سازوکار بازار، مبانى ديگرى نيز براى رابطه بين رسانهها و مخاطبان آنها وجود دارد، چرا که بيشتر پيامها توسط خود رسانهها توليد نمىشوند و تنها به نمايندگى اظ طرف منابع و سازمانهاى ديگر منتقل و منتشر مىگردند. ارتباطگران اصلي شامل احزاب سياسي، آگهىدهندهها، گروههاى ذىنفوذ، شرکتها، گروههاى فعالى اجتماعي، ادارات دولتى و نيز تمامى هنرمندان، نويسندگان، و نقشآفرينان مىشوند. |
اين نقشهاى ارتباطى معمولاً به همراه خود تعاريف و تصوراتى را از مخاطبان مورد نظر مىآورند که موجب کاهش اطمينان مىشوند. |
برخى از ارتباطگران حرفهاى در رسانهها، به ويژه خبرنگاران رسانههاى چاپي، بر اساس موازين تثبيتشده اخلاقى و نيز مسؤوليت در قبال جامعه و مخاطبان فعاليت مىکنند.مجموعههاى متعددى از قواعد و اصول حرفهاى خبرنگاران را يارى مىدهند تا بتوانند رابطه مؤثرى با مشترىهاي ناشناختهشان برقرار کنند. بسيارى از سازمانهاى پخش راديو و تلويزيون هم تحت حاکميت مسؤوليتهايى مشخصتر و سازوکارهايى که در مقابل عامه مردم پاسخگو است قرار دارند. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات مجلس ایران انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس دوازدهم مجلس دوازدهم مجلس ستاد انتخابات کشور رهبر انقلاب رئیس جمهور دولت سیدابراهیم رئیسی
تهران زلزله هواشناسی سیل شهرداری تهران پلیس سازمان هواشناسی بارش باران وزارت بهداشت قتل آموزش و پرورش ازدواج
قیمت طلا قیمت دلار خودرو گاز قیمت خودرو بورس ایران خودرو بانک مرکزی هوش مصنوعی نمایشگاه نفت مالیات بازار خودرو
نمایشگاه کتاب فضای مجازی نمایشگاه کتاب تهران کتاب تلویزیون سینمای ایران رضا عطاران دفاع مقدس نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران نمایشگاه سریال مهران مدیری
فلسطین رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه حماس سازمان ملل رفح اوکراین نوار غزه افغانستان
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر سپاهان باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران رئال مادرید بازی لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ باشگاه استقلال
ایلان ماسک شفق قطبی طوفان خورشیدی اینترنت ناسا اپل فناوری فیبرنوری گوگل
فشار خون چاقی آسم کبد چرب زایمان