چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا
روش مطالعهٔ مشارکتی
با هم مطالعه کردن يکى از روشهاى شناخته شده و مؤثر يادگيرى در ميان دانشآموزان و دانشجويان بوده است. در روش مطالعهٔ مشارکتى (Cooperative Script) يادگيرندگان بهصورت دو نفرى با هم کار مىکنند و به نوبت خلاصه مطالبى را که مىخوانند براى هم مىگويند (دانسرو، ۱۹۸۵). ابتدا يکى از دو نفر يادگيرنده نقش توضيحدهنده را بهعهده مىگيرد و نفر دوم وظيفه او گوش دادن است؛ و در نوبت بعد نفر دوم توضيح مىدهد و نفر اول گوش مىکند. مراحل روش مطالعهٔ مشارکتى بهشرح زير مىباشند: |
۱. بهصورت تصادفي، مثلاً بهوسيلهٔ بالا انداختن يک سکه، تصميم بگيريد که ابتدا چه کسى توضيحدهنده و چه کسى گوشدهنده باشد، بعد شروع به مطالعه بکنيد. |
۲. پس از اينکه مطالعهٔ قسمتى از متن (حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ کلمه) را بهپايان رسانيدند، خواندن را متوقف کنيد. |
۳. توضيحدهنده خلاصهٔ متنى را که خوانده است با صداى بلند براى دوست خود توضيح مىدهد، و اين کار را بدون نگاه کردن به متن انجام مىدهد. در اين خلاصه بايد تمامى نکات و مفاهيم مهم و اساسى گنجانيده شوند. |
۴. پس از آنکه توضيحدهنده کار خلاصه کردن را به پايان رسانيد، گوشدهنده با نگاه کردن به متن اقدامات زير را انجام مىدهد: |
الف- نکات مهمى را که در خلاصهٔ ارائهشده جا افتادهاند بيان مىکند و اشکالات و کجفهمىها را برطرف مىنمايد. |
ب- بهکمک ربط دادن مطالب جديد با مطالبى که قبلاً ياد گرفته است، به يادآورى و درک مطلب کمک مىکند. همچنين در صورت لزوم از شکل و طرح و رسم نيز مىتواند سود ببرد. |
۵. توضيحدهنده مىتواند به گوشدهنده در تصحيح و يادآورى خلاصهٔ مطلب کمک کند. |
۶. پس از اينکه خلاصهٔ اولين بخش کامل شد، نقش خود را عوض کنيد و اين بار نفر دوم به خلاصه کردن متن بپردازد، و مراحل فوق را تکرار کنيد. با اين تغيير نقش به مطالعه ادامه بدهيد تا اينکه همهٔ متن خوانده و فهميده شود. |
پژوهشهائى که دربارهٔ اثربخشى روش مطالعهٔ مشارکتى انجام گرفته (از جمله مکدونالد - McDonald - و همکاران، ۱۹۸۵، به نقل اسلاوين، ۱۹۹۱) نشان دادهاند دانشآموزان و دانشجويانى که به اين طريق مطالعه مىکنند از کسانى که مطالب را براى خودشان خلاصه مىکنند يا صرفاً به مطالعهٔ مطالب مىپردازند بيشتر مىآموزند و آموختهها را براى مدت طولانىترى در ياد نگه مىدارند. روش مطالعهٔ مشارکتى براى هر دو نفر شرکتکننده مؤثر است، اما جالب اينجا است که همواره سهم توضيحدهنده از يادگيرى بيشتر از سهم گوشدهنده است. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران روز دختر دولت سیزدهم دولت رئیس جمهور مجلس شورای اسلامی رافائل گروسی انتخابات سید ابراهیم رئیسی رهبر انقلاب حجاب انتخابات مجلس
قتل تهران پلیس هواشناسی شهرداری تهران سلامت بارش باران آموزش و پرورش سیل شهرداری قوه قضاییه سازمان هواشناسی
گاز نمایشگاه نفت مالیات خودرو قیمت طلا قیمت خودرو مسکن قیمت دلار حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون فضای مجازی محمدمهدی اسماعیلی کتاب سینمای ایران سریال دفاع مقدس تئاتر موسیقی سینما
اینوتکس دانشجویان دانش بنیان
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل جنگ غزه فلسطین رفح حماس آمریکا روسیه حمله به رفح نوار غزه طوفان الاقصی
فوتبال استقلال پرسپولیس رئال مادرید لیگ برتر دورتموند ذوب آهن بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران نساجی لیگ برتر فوتبال ایران
تبلیغات عیسی زارع پور اینترنت اپل سامسونگ ناسا آب گوگل مایکروسافت
سرطان سنگ کلیه هندوانه کبد چرب کمردرد اعتیاد ناباروری بیماران خاص بیمه سبزیجات