شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
تولید برش روغنی از نفت خام
تعداد اتم های كربن موجود در یك هیدروكربن بسیار با اهمیت است و تغییر در تعداد اتم های كربن موجب تغییرات شدید در خواص هیدروكربن و در نتیجه كاربرد آن می شود. به همین دلیل است كه از پالایش نفت خام كه حاوی هیدوركربن هایی متفاوت - از یك گزینه تا بیش از صد گزینه- است، فرآورده هایی با ظاهر، خواص و كاربرد كاملاً متفاوت بدست می آید.
تركیبات گازی كه پس از مایع كردن تحت فشار(LPG ) در كپسول ها پر می شوند و در شهرها و روستاهای فاقد گاز شهری به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می گیرند، و مایعات كاملاً فرّار مانند بنزین و تركیبات كاملاً ویسكوز و نیمه جامد مانند قیر، همگی فرآورده های حاصل از تقطیر نفت خام هستند.
در شكل زیر تعداد اتم های كربن تقریبی موجود در فرآورده های مختلف حاصل از نفت خام را مشاهده می كنید.
با انجام فرآیند پالایش علاوه بر جداسازی تركیبات غیر هیدروكربنی، تركیبات هیدروكربنی نیز با توجه به نقطه جوششان كه ناشی از تعداد اتم های كربن موجود در ملكول آنهاست از هم جدا می شوند. به طور معمول با انجام پالایش بر روی نفت خام، تنها چند درصد مواد هیدروكربنی با تعداد اتم های بین۲۰ تا۵۰ بدست می آید كه مناسب برای استفاده به عنوان روانكار هستند. این برش مناسب برای مصارف روانكاری در اصطلاح، برش روغنی یا Lube Cut نامیده می شود.
بقیه مواد حاصل از پالایش نفت خام را مواد سبك تر تشكیل می دهند كه برای مصارف سوختی مناسب هستند. هیدروكربن هایی كه كمتر از۱۵ اتم كربن دارند به دلیل ویسكوزیته پایین، نقطه اشتعال پایین وفرّاریت زیاد، برای استفاده به عنوان روانكار مناسب نیستند.
● نفت خام موردنیاز
باید توجه داشت همه نفت های خام برای تولید روغن پایه مناسب نیستند. در انتخاب یك نفت خام به منظور تولید روغن پایه باید عوامل متعددی مانند تركیب شیمیایی نفت خام، هزینه پالایش، درصد برش روغنی موجود در نفت خام، نیاز بازار و بسیاری عوامل دیگر مد نظر قرار گیرد. به همین دلیل، درصد روغن پایه پالایش شده از نفت های خام در نقاط مختلف جهان متفاوت است و از۵ تا حدود۲۰ درصد در منابع مختلف ذكر شده است.
همه انواع هیدروكربن های موجود در یك برش روغنی، مطلوب نیست و باید تا حد ممكن جدا شده و یا به انواع مفیدتری تبدیل شوند. دسته اول، تركیبات آروماتیك هستند كه به دلایل زیر برای مصارف روانكاری مناسب نیستند:
▪ پایداری اكسیداسیون پایین كه موجب تغییر رنگ روغن و ایجاد تركیبات صمغی و چسبنده و ایجاد مواد ته نشین(Deposits)، در اثر كاركرد روغن در دماهای بالا می شود.
▪ داشتن شاخص گرانروی پایین(Viscosity Index یاVI) كه این شاخص به ثبات گرانروی در مقابل دما اشاره می كند. روغن های دارای شاخص گرانروی بالا، حساسیت كمتری نسبت به تغییرات دما دارند و در دماهای بالاتر كمتر افت ویسكوزیته داشته و خاصیت روانكاری خود را از دست می دهند.
▪ امكان تأثیر نامطلوب بر روی لاستیك ها و آب بندها دسته دوم، تركیبات پارافینیك خطی درشت ملكول هستند كه علی رغم داشتن شاخص گرانروی بسیار بالا، وجود آنها باعث از بین رفتن و یا كم شدن جریان و حركت روغن در اثر سرما می شود. در فرآیندهای قدیمی، جداسازی هر دو دسته این تركیبات یعنی آروماتیك ها و پارافینیك های خطی با استفاده از حلال صورت می گیرد اما در فرآیندهای جدید معمولاً بر تغییر و تبدیل تركیبات نامناسب به مناسب تاكید می شود.
منبع : ماهنامه نفت پارس
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران حجاب مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم دولت رئیسی رئیس جمهور گشت ارشاد پاکستان سیدابراهیم رئیسی امام خمینی
تهران شهرداری تهران پلیس قتل هواشناسی وزارت بهداشت کنکور سیل پایتخت زنان سازمان سنجش خانواده
خودرو قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن ارز تورم ایران خودرو
فضای مجازی سینمای ایران سریال تلویزیون سینما سریال پایتخت موسیقی قرآن کریم تئاتر فیلم ترانه علیدوستی مهران مدیری
اینترنت کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
پرسپولیس فوتبال استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک بازی فوتسال تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا لیورپول
هوش مصنوعی تبلیغات گوگل سرطان مریخ نخبگان فناوری ناسا اپل سامسونگ آیفون بنیاد ملی نخبگان
روانشناسی کاهش وزن بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل