چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا
حاج میرزا حبیب الله رشتی
حاج میرزا حبیب الله رشتی از علمای روحانی و از مراجع تقلید عالم تشیع و از شاگردان مبرز شیخ مرتضی انصاری به سال ۱۳۲۴ ق در املش متولد شد. در ۱۸ سالگی در پی آرمانی بلند با همراهی پدرش میرزا محمدعلی خان راه هجرت در پی گرفت و عازم حوزه علمیه قزوین شد. پدر لوازم معیشتش فراهم ساخت و همسری نیز برای وی برگزید تا فارغ البال به تحصیل علوم دینی بپردازد. میرزا حبیب الله در درس علامه آخوند ملا عبدالکریم ایروانی از فقهای برجسته و نامدار قرن سیزدهم هجری به فراگیری فقه و اصول پرداخت و در ۲۵ سالگی، به مقام عالی اجتهاد از ایشان نائل آمد و با نظر شیخ عبدالکریم خود را مهیای سفر به املش نمود. سال ۱۲۵۹ ق از قزوین به املش بازگشت و چهار سال مرجع امور دینی مردم بود. سپس با خانواده خود برای تکمیل مدارج علمی به نجف اشرف مشرف شد و سه سال از درس مرحوم شیخ محمدحسن نجفی (صاحب جواهر) بهره برد ۱ تا اینکه روزی در اثنای درس اشکالی به ذهنش رسید و تکاپویش در طریق حل آن مشکل، زمینه آشنایی و سپس ارتباط جدی و دیرپای وی با شیخ اعظم انصاری را فراهم ساخت. لذا مصمم بر اقامت در نجف شد و حدود ۷ سال از محضر شیخ بهره برد. ۲
پس از مرحوم شیخ انصاری کرسی تدریس حوزه علمیه نجف به وی منتقل گردید. در حلقه درس وی شاگردان زیادی از علما و فضلا و مجتهدان حاضر می شدند و شاگردان بسیاری از درس وی به مقام اجتهاد نائل آمدند. وی از مراجع تقلید درجه اول شیعه بود و او را بر معاصرانش مانند میرزا حسن شیرازی ، حاج میرزا محمدحسین کوه کمری ترجیح می دادند. ۳
حاج میرزا حبیب الله رشتی، مدرس والا مقام و پرشاگردی که « از روی عمد تجاهل می ورزید و شاگردان خود را نمی شناخت و گوش به حرف آنان نمی داد تا از او پول و اجازه اجتهاد نخواهند» در تقریظ خویش بر رساله کوچک اما محققانه ای که مرحوم حاج شیخ فضل الله نوری، پیرامون قاعده فقهی « ضمان الید»، نگاشته و ضمن آن به نقل اقوال و نقد آراء فقها در این زمینه پرداخته است شیخ شهید را از نظر علمی در اوج قلۀ تحقیق و تدقیق، شناخته و مرجعی شایسته، و مجتهدی ماهر و متبحر و کامل و جامع شمرده است. و هرگز مانع از اعطای اجازه اجتهاد به شیخ شهید و تأیید مقام مرجعیت ایشان نمی گردد و در این میان، از جمله تعبیرات لطیف و پرمعنایی که وی در توصیف فرد طراز اول حوزه، و « نور دیده خویش، شیخ فضل الله» به کار گرفته، تعبیر «العالم الاواه» (عالم پر سوز و گداز) است، که این امر خود ارزش مفاد تقریظ حاجی بر رساله مزبور را ، بیشتر می سازد. ۴ نامبرده کتبی در فقه و اصول ازجمله بدایع الافکار در اصول فقه تألیف نموده و دارای سه فرزند ذکور بود که هر سه از علمای عصر خود بودند. ویژگیهای اخلاقی میرزا او را به شخصیتی وارسته تبدیل کرد که زهدش زبانزد خاص و عام بود. وی در سال ۱۳۱۲ ق، در نجف درگذشت و در صحن مطهر امیر مؤمنان به خاک سپرده شد. ۵
سهیلا عین اله زاده
۱. گلشن ابرار : خلاصه ای از زندگی اسوه های علم و عمل از ثقه الاسلام کلینی تا آیه الله خامنه ای، ج ۱، تهیه و تدوین جمعی از پژوهشگران حوزه علمیه قم، قم: نشر معروف ، ۱۳۸۲، صص ۳۷۸-۳۷۹ .
۲. علی ابوالحسنی (منذر)، پایداری تا پای دار: سیری در حیات پربار علمی، معنوی، اجتماعی و سیاسی شهید حاج فضل الله نوری، تهران : نور، ۱۳۶۸، صص ۱۶۹-۱۷۰ .
۳. محمدعلی (صدرالدین) قربانی لاهیجی، پیشینه تاریخی – فرهنگی لاهیجان و بزرگان آن، تهران: نشر سایه، ۱۳۷۵، ص ۷۴۳ .
۴. علی ابوالحسنی (منذر) ، پیشین ، صص ۱۸۱، ۱۸۳ .
۵. گلشن ابرار، ج ۱، پیشین ، صص ۳۸۰، ۳۸۲، ۳۸۴ .
پس از مرحوم شیخ انصاری کرسی تدریس حوزه علمیه نجف به وی منتقل گردید. در حلقه درس وی شاگردان زیادی از علما و فضلا و مجتهدان حاضر می شدند و شاگردان بسیاری از درس وی به مقام اجتهاد نائل آمدند. وی از مراجع تقلید درجه اول شیعه بود و او را بر معاصرانش مانند میرزا حسن شیرازی ، حاج میرزا محمدحسین کوه کمری ترجیح می دادند. ۳
حاج میرزا حبیب الله رشتی، مدرس والا مقام و پرشاگردی که « از روی عمد تجاهل می ورزید و شاگردان خود را نمی شناخت و گوش به حرف آنان نمی داد تا از او پول و اجازه اجتهاد نخواهند» در تقریظ خویش بر رساله کوچک اما محققانه ای که مرحوم حاج شیخ فضل الله نوری، پیرامون قاعده فقهی « ضمان الید»، نگاشته و ضمن آن به نقل اقوال و نقد آراء فقها در این زمینه پرداخته است شیخ شهید را از نظر علمی در اوج قلۀ تحقیق و تدقیق، شناخته و مرجعی شایسته، و مجتهدی ماهر و متبحر و کامل و جامع شمرده است. و هرگز مانع از اعطای اجازه اجتهاد به شیخ شهید و تأیید مقام مرجعیت ایشان نمی گردد و در این میان، از جمله تعبیرات لطیف و پرمعنایی که وی در توصیف فرد طراز اول حوزه، و « نور دیده خویش، شیخ فضل الله» به کار گرفته، تعبیر «العالم الاواه» (عالم پر سوز و گداز) است، که این امر خود ارزش مفاد تقریظ حاجی بر رساله مزبور را ، بیشتر می سازد. ۴ نامبرده کتبی در فقه و اصول ازجمله بدایع الافکار در اصول فقه تألیف نموده و دارای سه فرزند ذکور بود که هر سه از علمای عصر خود بودند. ویژگیهای اخلاقی میرزا او را به شخصیتی وارسته تبدیل کرد که زهدش زبانزد خاص و عام بود. وی در سال ۱۳۱۲ ق، در نجف درگذشت و در صحن مطهر امیر مؤمنان به خاک سپرده شد. ۵
سهیلا عین اله زاده
۱. گلشن ابرار : خلاصه ای از زندگی اسوه های علم و عمل از ثقه الاسلام کلینی تا آیه الله خامنه ای، ج ۱، تهیه و تدوین جمعی از پژوهشگران حوزه علمیه قم، قم: نشر معروف ، ۱۳۸۲، صص ۳۷۸-۳۷۹ .
۲. علی ابوالحسنی (منذر)، پایداری تا پای دار: سیری در حیات پربار علمی، معنوی، اجتماعی و سیاسی شهید حاج فضل الله نوری، تهران : نور، ۱۳۶۸، صص ۱۶۹-۱۷۰ .
۳. محمدعلی (صدرالدین) قربانی لاهیجی، پیشینه تاریخی – فرهنگی لاهیجان و بزرگان آن، تهران: نشر سایه، ۱۳۷۵، ص ۷۴۳ .
۴. علی ابوالحسنی (منذر) ، پیشین ، صص ۱۸۱، ۱۸۳ .
۵. گلشن ابرار، ج ۱، پیشین ، صص ۳۸۰، ۳۸۲، ۳۸۴ .
منبع : موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
مجلس شورای اسلامی ایران مجلس شورای نگهبان دولت رئیس جمهور دولت سیزدهم حسن روحانی مجلس یازدهم رهبر انقلاب حجاب صادق زیباکلام
قوه قضاییه تهران هواشناسی قوه قضائیه شهرداری تهران قتل پلیس فضای مجازی دستگیری بارش باران سازمان هواشناسی سیل
مالیات قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو خودرو دلار بورس سایپا مسکن یارانه
نمایشگاه کتاب کتاب تلویزیون فردوسی شاهنامه هالیوود نمایشگاه کتاب تهران سریال دفاع مقدس سینمای ایران تئاتر مهران مدیری
دانشگاه تهران فضا تحقیقات و فناوری
اسرائیل فلسطین رژیم صهیونیستی غزه آمریکا جنگ غزه روسیه حماس ترکیه نوار غزه اوکراین طوفان الاقصی
فوتبال استقلال پرسپولیس باشگاه استقلال لیگ برتر رئال مادرید لیگ برتر ایران فولاد خوزستان جواد نکونام مهدی طارمی فولاد بازی
هوش مصنوعی عیسی زارع پور گوگل تبلیغات ایرانسل ناسا تلفن همراه موبایل دوربین هواپیما فیبر نوری اپل
وزارت بهداشت سرطان رژیم غذایی قهوه کاهش وزن زوال عقل سرماخوردگی ویتامین دیابت جراحی