سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
فلسفه قیام و عدم قیام امامان (ع)
تاریخ نشر : ۸۴۱۱۱۲
تیراژ : ۲۰۰۰
تعداد صفحه : ۲۰۰
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۹۶۳۹۴-۹-۷
رده دیویی : ۲۹۷.۹۵
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : جیبی
جلد : شومیز
محل نشر : قم
نویسنده : امینیگلستانی - محمد
در این کتابچه، به دو پرسش با استناد به روایات پاسخ داده شده است. این دو پرسش بدین قرار است: چرا ائمه (ع)، در زمان امامت خویش، دست به قیام نزدند و در برابر غاصبان حقوق خویش استادگی کرده و برای احیای آن اقدام ننمودند؟ و دیگر این که چرا امام حسین (ع) با این که اطلاع کامل داشت که در سرزمینی به نام کربلا به شهادت خواهد رسید، با وجود نیروی اندک و زیادی دشمن باز هم قیام نمود و به آیهی 'ولا تلقوا بایدیکم الی التهلکه' عمل ننمود. در پاسخ به پرسش نخست باید گفت اگر ائمه (ع) یاورانی داشتند که با آنها بتوانند احقاق حق نمایند، به طور یقین قیام میکردند و به این واجب الهی عمل مینمودند، ولی یارانی تحت شرایطی که خود میخواستند، پیدا نکردند تا برای قیام، احساس تکلیف کنند پس خانهنشینی را اختیار کردند. و در پاسخ پرسش دوم میتوان گفت: اگر امام حسین (ع) به یقین میدانست که در کربلا به شهادت میرسد، اما این دانستنهای غیبی، تکلیف ظاهری را از ذمهی او برنمیداشت. زیرا آن همه درخواستهای کوفیان و نامهی مهم سفیر مورد اعتماد و پسرعمویش مسلم بن عقیل و سایر شرایطی که به وجود آمد، تکلیف شرعی را متوجه امام (ع) ساخت که باید به سوی کوفه عزیمت نماید. علاوه بر این، بنیامیه اوضاع را، به گونهای پیش آورده بودند که، امام جز فداکاری و شهادت، راه دیگری نداشت، چون راه دوم بیعت بود و امضای نابودی اسلام و قبول ذات و تایید حکومت یزید و از دست دادن رضای خدا و به دست آوردن تباهی دنیا و آخرت.
تیراژ : ۲۰۰۰
تعداد صفحه : ۲۰۰
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۹۶۳۹۴-۹-۷
رده دیویی : ۲۹۷.۹۵
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : جیبی
جلد : شومیز
محل نشر : قم
نویسنده : امینیگلستانی - محمد
در این کتابچه، به دو پرسش با استناد به روایات پاسخ داده شده است. این دو پرسش بدین قرار است: چرا ائمه (ع)، در زمان امامت خویش، دست به قیام نزدند و در برابر غاصبان حقوق خویش استادگی کرده و برای احیای آن اقدام ننمودند؟ و دیگر این که چرا امام حسین (ع) با این که اطلاع کامل داشت که در سرزمینی به نام کربلا به شهادت خواهد رسید، با وجود نیروی اندک و زیادی دشمن باز هم قیام نمود و به آیهی 'ولا تلقوا بایدیکم الی التهلکه' عمل ننمود. در پاسخ به پرسش نخست باید گفت اگر ائمه (ع) یاورانی داشتند که با آنها بتوانند احقاق حق نمایند، به طور یقین قیام میکردند و به این واجب الهی عمل مینمودند، ولی یارانی تحت شرایطی که خود میخواستند، پیدا نکردند تا برای قیام، احساس تکلیف کنند پس خانهنشینی را اختیار کردند. و در پاسخ پرسش دوم میتوان گفت: اگر امام حسین (ع) به یقین میدانست که در کربلا به شهادت میرسد، اما این دانستنهای غیبی، تکلیف ظاهری را از ذمهی او برنمیداشت. زیرا آن همه درخواستهای کوفیان و نامهی مهم سفیر مورد اعتماد و پسرعمویش مسلم بن عقیل و سایر شرایطی که به وجود آمد، تکلیف شرعی را متوجه امام (ع) ساخت که باید به سوی کوفه عزیمت نماید. علاوه بر این، بنیامیه اوضاع را، به گونهای پیش آورده بودند که، امام جز فداکاری و شهادت، راه دیگری نداشت، چون راه دوم بیعت بود و امضای نابودی اسلام و قبول ذات و تایید حکومت یزید و از دست دادن رضای خدا و به دست آوردن تباهی دنیا و آخرت.
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
خلیج فارس مجلس حجاب مجلس شورای اسلامی روز معلم روز ملی خلیج فارس شورای نگهبان دولت سیزدهم مجلس یازدهم جمهوری اسلامی ایران قالیباف جهان
سلامت پایتخت تهران شهرداری تهران هواشناسی فضای مجازی شورای شهر شورای شهر تهران سیل قتل پلیس وزارت بهداشت
خودرو دولت بودجه قیمت دلار ایران خودرو قیمت خودرو مالیات دلار بازار خودرو بانک مرکزی قیمت طلا مسکن
تلویزیون مهران مدیری سریال رسانه سینمای ایران تئاتر فیلم موسیقی سینما سریال پایتخت کتاب
سازمان سنجش
غزه جنگ غزه آمریکا رژیم صهیونیستی فلسطین حماس روسیه نوار غزه اوکراین ترکیه عراق طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس باشگاه استقلال سپاهان تراکتور تیم ملی فوتسال ایران فوتسال بازی وحید شمسایی استقلال باشگاه پرسپولیس لیگ برتر
هوش مصنوعی اپل اینستاگرام همراه اول تبلیغات گوگل ایرانسل فناوری روزنامه آیفون
مواد غذایی خواب طول عمر دیابت سلامت روان بارداری پرستار دندانپزشکی