چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

آدیداس در فکر فتح المپیک


آدیداس در فکر فتح المپیک
کمپانی آدیداس بزرگ ترین مغازه ورزشی خود در جهان را در شهر پکن چین افتتاح کرد. این ساختمان مرتفع تمام شیشه ای بیانگر تلاش چین برای بردن رقابت جهانی از رقیب همیشگی اش نایک است. مساحت کلی این ورزشگاه حدود ۱۲ هزار مترمربع است که این میزان حدود ۵۰ درصد بزرگ تر از فروشگاه آدیداس در پاریس است که تا پیش از این بزرگ ترین فروشگاه آدیداس در جهان بود. این مغازه جدید در منطقه سانلی تاون مرکز صنعت سرگرم سازی و تفریحات پکن واقع است و قرار است مرکز فرماندهی «آدیداس» برای مسابقات المپیک پکن باشد. آدیداس یکی از اسپانسرهای اصلی مسابقات المپیک پکن است و براساس اخبار غیررسمی بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار برای این اسپانسری هزینه کرده است.کریستف بژو مدیر کل «آدیداس آسیا» که مسوول گسترش پروژه های آدیداس در آسیاست، می گوید: «چین یکی از بهترین بازارهای ما است. تا آخر سال این کشور دومین بازار بزرگ ما در جهان خواهد شد.. .
در پایان امسال این بازار در چین از بازار ما در ژاپن عبور خواهد کرد و پس از ایالات متحده آمریکا بزرگ ترین بازار شرکت ما خواهد شد.» اگرچه شرکت آدیداس آمار فروش سالانه خود در کشورهای مختلف را اعلام نمی کند اما هربرت هاینه مدیر عامل این شرکت اخیراً گفته فروش این شرکت در چین در سال ۲۰۱۰ از مرز ۵/۱ میلیارد دلار خواهد گذشت. وی اعلام کرده امیدوار است بتواند خبرهایی مشابه را در زمان برگزاری المپیک اعلام کند.دقیقاً مثل آدیداس شرکت نایک هم اعلام کرده چین دومین بازار بزرگ جهانی این کشور بوده است.
این شرکت اعلام کرده فروش کلی اش در چین در سال ۲۰۰۸ از مرز کلی یک میلیارد دلار خواهد گذشت. این در حالی است که در سال ۲۰۰۵ این شرکت اعلام کرده بود در سال ۲۰۰۹ از این مرز خواهد گذشت. با توجه به کاهش درآمدهای دو شرکت اصلی تولید البسه ورزشی در بازارهایی مثل آمریکا، توجه به بازارهای فوق العاده مستعدی مثل چین کاملاً عاقلانه است. اخیراً سهام شرکت نایک در بورس آمریکا با ۱۰ درصد کاهش به ۵۹ دلار رسیده و سهام شرکت آدیداس هم سه درصد کاهش یافته است.جدا از آدیداس و نایک سایر شرکت های ورزشی هم به بازار چین توجه کرده اند. در سال ۲۰۰۶ کمپانی سوئدی ایکلر و امسال شرکت ایتالیایی دیادورا فروشگاه هایی در پکن افتتاح کرده اند. در مغازه جدید آدیداس تلاش شده خریداران احتمالی از هر لحاظ برای خرید کردن ترغیب شوند مثلاً منطقه ای برای سنجش آمادگی بدنی بازدیدکننده ها و سنجش میزان پرش عمودی واقعی آنها، دوی سرعت و حفظ تعادل توسط ماشین های مختلف اندیشیده شده که در آن افراد پس از پوشیدن لباس های آدیداس، تست سنجش آمادگی می دهند.
در بخش دیگری از این فروشگاه هم متخصصان به افراد مختلف مشاوره ورزشی می دهند و برای آنها با توجه به سن، قد، وزن و میزان آمادگی بدنی شکل های مختلف تمرینی را ارائه و در بخش دیگر هم متخصصان تغذیه بهترین رژیم های غذایی ممکن را به افراد می دهند و برای بهبود وضعیت آمادگی بدنی آنها توصیه های غذایی می کنند. یکی از جالب ترین بخش های این فروشگاه بخش البسه ورزشی مرتبط با فوتبال است. در این بخش پیراهن های تیم های مختلف در هر دو رنگ (میهمان و میزبان) در سایزها و اندازه های مختلف و با شماره پیراهن های گوناگون در دسترس است. در مورد کفش های فوتبال حتی یک خریدار می تواند کفش هایی با شماره های گوناگون برای پاهای چپ و راست خود خریداری کند.
به نظر می رسد آدیداس تلاش های خود را در چین پس از منتشر شدن این خبر که خیلی از مردم چین می پندارند نایک (و نه آدیداس) اسپانسر رسمی مسابقات المپیک پکن است، بیشتر کرده است. در یک نظرسنجی که موسسه شان ژی یان در شانگهای و پکن انجام داد مشخص شد ۲۰ درصد از چینی ها فکر می کنند نایک اسپانسر مسابقات المپیک امسال است، که این مساله هم به خاطر این است که نایک اسپانسر رسمی چهره های معروف ورزش چین مثل لیوژبانگ فوق ستاره دوی با مانع و ژان ژیان تنیس باز مشهور این کشور است. رچارد بازیل جونز، متخصص علوم اقتصاد ورزش که با گروه خبری «آسپاپاسیفیک ویو» همکاری دارد، می گوید آدیداس اخیراً بازار خود در چین را در خطر می بیند چراکه نایک و لی نینگ (شرکت تولید البسه ورزشی چین که متعلق به فوق ستاره سابق ژیمناستیک این کشور است) تلاش زیادی برای حضور در این بازار انجام می دهند. آدیداس جدا از این مسائل درگیر مسائل حقوقی بزرگی هم هست. این شرکت اخیراً یک دعوای حقوقی بزرگ را در مقابل شرکت «پی سی شو» به خاطر عدم رعایت قانون کپی رایت برنده شد و در پاییز امسال هم یک دعوای بزرگ حقوقی را در مقابل شرکت فروشگاه های زنجیره ای وال مارت پیش رو دارد.
بژو با خوشحالی از حمایت دولت چین از اسپانسرهای رسمی مسابقات المپیک می گوید و متذکر می شود امسال دولت چین تلاش بسیاری را شروع کرده تا حق کپی رایت و مزایای اسپانسری این مسابقات رعایت شود. او با خوشحالی می گوید: «تمام هزینه ای که ما در بازار چین انجام می دهیم به صرفه است، چراکه این بازار یک بازار سودده بزرگ برای ماست ... واقعیت این است که ما تمام هزینه ای را که کرده ایم همین حالا جبران کرده ایم. این در حالی است که هنوز مسابقات المپیک شروع نشده است.»
وال استریت ژورنال
ترجمه: امیر صدری
منبع : روزنامه سرمایه