سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا


این فصل را بسیار خواندم، عاشقانه است


این فصل را بسیار خواندم، عاشقانه است
نخستین باری که هر تماشاگر ایرانی به تماشای «از کرخه تا راین» ابراهیم حاتمی کیا نشست، برایش جای سؤال داشت که سوت حزن انگیز این موسیقی که ملودی اصلی آن را هم تشکیل می داد چطور و با چه سازی نواخته شده است و بعد از اینها از آنجایی که ما باید اصولاً ردپای پرطرفدار ها را در گوشی های موبایل جست وجو کنیم، ملودی پرطرفدار از کرخه تا راین در کنار موسیقی فیلم هایی چون پدرخوانده، بهشت و زمین، داستان عشق و... به زنگ های موبایل هم کشیده شد. پیش از این موسیقی که بخش عمده ای از بار حسی فیلم را به دوش می کشید، عامه مردم آن طور که پدر مجید انتظامی را می شناختند با خود او آشنایی نداشتند اما بعد از ساخت موسیقی این فیلم بود که نام او بر زبان ها افتاد اگرچه پیش از این نیز او با ساخت موسیقی فیلم هایی چون «روز واقعه»، «ناصرالدین شاه آکتور سینما»، «بای سیکل ران» و. . . جایگاه خود را در مقام یک آهنگساز موسیقی فیلم ثابت کرده بود، اما هیچ گاه نتوانسته بود نظر عامه مردم را نیز تا این حد جلب کند. او که در ماه گذشته، مشغول کنسرت دادن با ارکستر سمفونیک اصفهان بود و پیش از این نیز در آستانه روز آزادسازی خرمشهر، در چند شب سمفونی ایثار را به صحنه می برد، تصمیم گرفت که این بار برای هفته دفاع مقدس هدیه ای داشته باشد و به همین دلیل با همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصمیم بر این شد که قطعاتی از موسیقی فیلم های ساخته شده به وسیله انتظامی که در حال و هوای دفاع مقدس هستند، به همراه نمایش هایی در تالار وحدت اجرا شوند تا تماشاگران به تماشای یک سوئیت سمفونی بنشینند. او در این اجرا قطعاتی از موسیقی فیلم های «روز واقعه»، «از کرخه تا راین»، «بوی پیراهن یوسف»، « آژانس شیشه ای» و قطعاتی از سمفونی های «خرمشهر» و «ایثار» را از ۳۰ شهریور تا ۷ مهرماه به صحنه برد.
سوئیت سمفونی «این فصل را با من بخوان» به رهبری مجید انتظامی و کارگردانی «حسین پارسایی» به مناسبت هفته دفاع مقدس از ۳۰ شهریور تا ۶ مهر ساعت ۲۱ در تالار وحدت برگزار شد. علاوه بر این «حسین پارسایی» طراحی متن را نیز به عهده داشت و در کنار او «حسین مسافر آستانه» مدیریت اجرایی برنامه را به عهده داشت. «محمد رحمانیان» نویسنده قطعات نمایشی بود، گروه کر دفتر موسیقی اجرای قطعات کرال را به رهبری رازمیک اوحانیان عهده داشت، «امیر اثباتی» طراح صحنه و «نادر رجب پور» طراح حرکات موزون و «مهتاب نصیرپور» راوی این سمفونی بودند تا مجید انتظامی دریک هفته بتواند هرشب ساعت ۲۱ ساخته های قبلی خود را شامل قطعاتی از روز واقعه، حماسه خرمشهر، بوی پیراهن یوسف، آژانس شیشه ای و سمفونی ایثار در این برنامه رهبری کند.
«محمد حسین احمدی» مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد با اعلام این خبر در خصوص سمفونی «این فصل را با من بخوان» گفت : پس اجرای موفقیت آمیز سوئیت سمفونی «رسول عشق و امید» بر آن شدیم تا به مناسبت هفته دفاع مقدس این سمفونی را که ترکیبی ازموسیقی و حرکات نمایشی است اجرا کنیم.
مدیر کل دفتر موسیقی و شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتقاد دارد که نیاز به نوآوری و دست زدن به تجربه های تازه موجب شد تا تغییرو تحولی در ساختار کلی ارکستر بویژه در چگونگی رهبری ارکستر سمفونیک تهران به وجود آوریم. به همین دلیل قرار است از این پس و تا رسیدن به جمعبندی شورای راهبردی مبنی بر معرفی رهبر ثابت، ارکستر سمفونیک تهران با رهبر میهمان اداره شود. باید توجه داشت که در این سال ها رهبری ارکسترسمفونیک تهران به شکل ثابت با مشکلاتی مواجه بود که بخشی از آن به مسائل قبلی از جمله پائین بودن حقوق و دستمزد نوازندگان باز می گشت . این نکاتی را که گفتم به معنای نادیده گرفتن ارزش های کار رهبران قبلی بویژه آقای نادر مشایخی نیست و ما قطعاً بازهم از وجود و حضور ایشان به عنوان یکی از رهبرهای میهمان بهره خواهیم برد و باید توجه داشت که تصمیم استفاده از رهبر میهمان یک تصمیم جمعی بوده و قرار است ما با اجرای طرح رهبر میهمان با استفاده از تجربیات موسیقیدانان و رهبران بین المللی در دنیا دست به تجربه تازه ای در حوزه موسیقی ارکسترال بزنیم. اجرای طرح رهبری میهمان با کنسرت سمفونی «رسول عشق و امید» به وسیله رهبرمیهمان لوریس چکناواریان آغاز شد و با اجرای سمفونی «این فصل را با من بخوان» ادامه پیدا کرد.
«مجید انتظامی» خودش در مورد چگونگی اجرای این سوئیت سمفونی اشاره می گوید: چند سالی است که به اجرای یک کنسرت متفاوت فکر می کنم چرا که معتقدم باید در اجراهای رسمی و خشک ارکستر سمفونیک تهران به نوعی تنوع ایجاد شود و ارکستر را میان مردم آورد. به همین دلیل برای این اجرا به چیدمانی متفاوت در صحنه آرایی و اجرای حرکات نمایشی از بدو ورود تماشاگر تا استقرار کامل در جایگاه های خود فکر کرده ایم. درنهایت تصمیم گرفتیم تا قصه ای را بر اساس برخی از آثارم بنویسیم و در آن قصه شرح کامل این سمفونی را با همراهی ارکستر سمفونیک تهران و گروه کر تالار وحدت اجرا کنیم و همچنین بعضی از نوازنده ها را که عمدتاً با سازهای مسی می نوازند به فراخور قصه در جاهای مختلف تالار جا دهیم تا درعین اجرا روی سن تماشاگران را به واسطه این نوازنده ها با خود همراه کنیم.
او که در این کنسرت به عنوان رهبر میهمان ارکستر سمفونیک تهران به رهبری سوئیت سمفونی می پرداخت، درباره قطعات سمفونی «این فصل را با من بخوان» می گوید : قطعات این سمفونی از «روز واقعه» با عروسی شروع می شود و بعد از اجرای مقدمه ارکستر به مراسم زار ویژه عزاداری می رسیم و با حماسه خرمشهر ادامه پیدا می کند و بعد از آن قطعه «از کرخه تا راین »، «بوی پیراهن یوسف»، «آژانس شیشه ای» اجرا می شود و در نهایت با همخوانی جمعیت حاضر به قسمت پایانی سمفونی ایثار می رسیم.
انتظامی پیش از اجرای سمفونی قصد داشت که با شکل و شمایلی بسیار متفاوت آن را به صحنه ببرد اما عجله ای بودن اجرا این اجازه را به او نمی دهد. او می گوید: روز اولی که برای صحبت درباره چگونگی این اجرا با گروه نمایش اینجا آمده بودم ایده های بسیاری در ذهن داشتم فکر می کردم که اجرا را از خیابان با نوازنده های آکاردئون دوره گرد شروع کنیم و بعد وارد حیاط شویم و بعد از آن گروه کر همراه با نوای آکاردئون هل هله کنان در میان مردم پراکنده شوند و از آنجا به سالن برسیم. من حتی برای حضور نوازنده ها در بالکن تالار وحدت برنامه ریزی کرده بودم به این ترتیب که برخی نوازنده ها با چوپ و یا سنج های کوچک دستی در بالکن ها پراکنده شوند و با نوازنده های سازهای مسی همراه شوند اما متأسفانه کمبود امکانات در اجرا این اجازه را از من و گروه همراهم گرفت. تجربه این کار به من ثابت کرد که باید با برنامه ریزی اساسی و تمرینات گسترده این اجرا را عملی می کردم و در نهایت مجبور شدم ازبسیاری از خواسته ها و ایده هایم صرف نظرکنم چراکه این سالن گنجایش برنامه هایی از این دست را ندارد و چه خوب بود این کار را در محوطه باز و یا استادیوم ۱۲ هزار نفری آزادی اجرا می کردیم البته ناگفته نماند هم گروه نمایش و هم ارکستر سمفونیک تهران تمام نیرو و انرژی خودشان را صرف این کارکرده اند.
«حسین پارسایی» کارگردان قطعات نمایشی این ارکستر نیز درباره شیوه اجرای حرکات نمایشی می گوید: تمام قطعات برای اجرای این سوئیت سمفونی به وسیله محمد رحمانیان نوشته شده است و برای کارگردانی این قطعات از شیوه آهنگسازی آقای انتظامی و اجرای ارکستر سمفونیک و گروه کر تالار استفاده کرده ایم. ۵ قطعه طراحی شده که علاوه بر ریتم و ضرباهنگ کل کار، تم موسیقی فیلم های استاد انتظامی را نیز حفظ کرده ایم و با توجه به ایده های نمایشی آهنگساز به یک نتیجه نهایی برای اجرا رسیده ایم و قطعاً در کل کار به تغییر و تحولاتی اساسی می رسیم. این اجرا یک اجرای کاملاً تجربی همراه با آزمون و خطاهای فراوان است کما این که ممکن است در نهایت با شکست مواجه شویم. او که در حال حاضر مدیریت کل اداره هنرهای نمایشی را به عهده دارد، درباره ماهیت سوئیت سمفونی «این فصل را با من بخوان» می گوید: ما از حدود ۴۰ روز پیش تمرین هایمان را آغاز کردیم و تا روز اجرا ۲ گروه موسیقی و نمایش به صورت مستقل کار کردند و در نهایت برای اجرا آماده شدند. ما در این اجرا شاهد زاویه دیدی متفاوت در روایت حماسه جنگ هستیم و در یک چشم انداز کلی با توجه به این که در هفته دفاع مقدس هستیم شرح کاملی از مظلومیت رزمندگان می دهیم که درعین حال مبین جشنی برای شکوه پایداری است و تمام تلاش گروه این است که با مشاوره از آقای انتظامی در مرحله اول اصالت و روح موسیقی این هنر حفظ شود و با بیان دیالوگ های خانم نصیرپور حلقه های میانی این سمفونی به ترتیب سیر تاریخی به یکدیگر متصل می شود.
جالب اینجاست که انتظامی پیش از آن که به صحنه برود، فکر می کرد که این کار شکست بخورد تا آنجا که در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد: «کنسرت ما موسیقی سمفونی نیست، بلکه هدف ما بیشتر انجام یک کار تجربی است؛ البته ممکن است کار تجربی با عدم استقبال روبه رو شود، اما اگر تمام ذهنیات ما تحقق پیدا کند، مردم به خوبی از این برنامه استقبال می کنند.»
علاوه براین پارسایی نیز با اطمینان کامل اظهار نظر نکرده بود و گفته بود:« این طرح تجربه آزمون و خطاست، اما روحیه ریسک پذیری مجید انتظامی بسیار بالاست» و حالا او، انتظامی و گروه نمایشی شاهد این هستند که قرار است به دلیل استقبال گسترده مردم از این سوئیت سمفونی، اجرای آن تمدید شود. اگرچه این سوئیت سمفونی در آخرین شب اجرا برای رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس به صورت ویژه روی صحنه رفت. رادیو ایران نیز در اقدامی بسیار جالب تصمیم به پخش مستقیم این سمفونی از تالار وحدت گرفت. آن هم طی سه شب اجرا، تا گام تازه ای در پخش آثار موسیقی کلاسیک در رادیو داشته باشد.
«محمدحسین ایمانی خوشخو» معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از «مجید انتظامی» رهبر ارکستر و «حسین پارسایی» کارگردان نمایش و عوامل این برنامه، ارکستر سمفونیک تهران، گروه کر دفتر موسیقی و گروه نمایش قدردانی کرد. «ایمانی» همچنین از «ابراهیم حاتمی کیا» و «شهرام اسدی» کارگردانان فیلم های سینمایی که موسیقی آنها در این برنامه اجرا شد نیز قدردانی کرده و گفت: پس از سوئیت سمفونی«رسول عشق و امید» که با استقبال مخاطبان مواجه شد، «این فصل را با من بخوان» به عنوان یک اثر فاخر و ارزشمند در حوزه هنر مقاومت و دفاع مقدس تولید شد. او ضمن قدردانی از مسئولان، رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از هنر و تولید آثار فاخر هنری مانند این اثر از مردمی که به خاطر فضای محدود موفق به تماشای این اثر نشدند عذرخواهی کرد و وعده داد که در فرصتی دیگر «این فصل را با من بخوان» دوباره اجرا شود. او در پایان پیامی که به مناسبت این اجرا داده بود، با تشکر از «عزت الله انتظامی» که در طول اجرای برنامه «این فصل را با من بخوان» حضور داشته اظهار امیدواری کرد که استاد «عزت الله انتظامی» و فرزند هنرمندش «مجید انتظامی» سال های سال در عرصه هنر کشور فعالیت مؤثر داشته اند. روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی هم رسماً اعلام کرد که با توجه به استقبال گسترده و تقاضای مردم، معاونت امور هنری در نظر دارد اجرای دوباره این فصل را با من بخوان را در زمان مناسب دیگری برنامه ریزی کند که زمان اجرای آن اعلام خواهد شد.
این اجرا نه تنها از جانب مردم که از سوی آهنگسازان نیز با استقبال بسیار گرمی مواجه شد تا آنجا که نادر مشایخی انجام چنین کاهایی را باعث تلطیف موسیقی دانست و در این زمینه اعلام کرد که خلاقیت، نوآوری و دوری از تکرار قطعات تکراری از جمله ویژگی کنسرت های اخیر بود و در کنار این مسائل تنوع حرف اول را می زد. نادر مشایخی آهنگساز با بیان این مطلب درخصوص کنسرت های برگزار شده در شش ماه اول سال گفت: در میان کنسرت هایی که دیدم کنسرت گروه «هم آوایان» به سرپرستی حسین علیزاده را خیلی مثبت و سرشار از نوآوری در عرصه موسیقی ایران می دانم به همین دلیل وجود کنسرت هایی ازاین دست برای فرهنگ سازی موسیقی و بردن این هنر در میان مردم لازم و ضروری است.
سمفونی ایثار یکی از اصلی ترین و جدید ترین قطعات انتظامی بود که در اصل به مناسبت روز مقاومت ملی، ایثار و پیروزی خرمشهر ساخته شده بود. سمفونی ایثار آخرین ساخته «مجید انتظامی» است و شامل قطعاتی چون فراق، حیات و ایثار است. این سمفونی به سفارش «بنیاد شهید و امور ایثارگران» ساخته شده است. در اجرای اخیر قطعه پیروزی سمفونی خرمشهر اجرا شد که به دلیل استقبال زیاد هرشب به عنوان قطعه بیز هم اجرا شد.
مجید انتظامی درباره تألیف سمفونی ایثار می گوید: این سمفونی اثری کلاسیک به دنبال ارائه ترجمانی موسیقایی از مفهوم ایثار و فداکاری از جمله ناب ترین ابعاد فطری انسان است که از آغاز برای اجرای ارکسترسمفونیک تالیف شده بود که هنگام نوشتن اثر همراهی پیانو ، گیتار، کیتارباس ، درام و دف را در نظر داشتم.
این آهنگساز و رهبر ارکستر درباره کارکرد دف در این اثر می گوید: دف در قطعات مختلف این سمفونی تداعی کننده روح شجاعت، فداکاری و از خود گذشتگی ایثار گران است که با همراهی گروه کر و نوای حماسی زنجیرهای دف مخاطب را به احساس واقعی از درک ایثار نزدیک می کند.
«علی تفرشی» خواننده سمفونی ایثار نیز در مورد این قطعه اعتقاد دارد: سمفونی ایثار که به رهبری مجید انتظامی در تالار وحدت اجرا شد در اصل از چهار قسمت تشکیل شده که در قسمت اول و دوم به عنوان خواننده سولیست (تک خوان) در جمع ارکسترسمفونیک هستم و قسمت سوم سمفونی نیزبه صورت به بی کلام و بخش پایانی سمفونی ایثار با همراهی گروه کر اجرامی شود که البته در این اجرا تنها بخش های با کلام آن اجرا خواهد شد.
وی درباره چگونگی حضور در سمفونی ایثار گفت : سابقه ساخت این سمفونی به سال ۸۳ زمانی که ساخت چنین سمفونی به آقای انتظامی پیشنهاد شد، برمی گردد و من هم از آن زمان به عنوان خواننده برای این سمفونی انتخاب شدم و خوشبختانه به دلیل علاقه ای که به جشن های ملی بویژه فتح خرمشهر دارم با کمال میل خواستم که با ارکسترسمفونیک همکاری کنم.
این خواننده در ادامه، تجربه کار با مجید انتظامی را مفید می داند و می گوید: تجربه کاری من با آقای انتظامی به ساخت موسیقی فیلم بوی پیراهن یوسف و آواز در آن کار برمی گردد از آن دوران به بعد بود که در کارهای مختلف با او همراه شدم و از تجربیات اش استفاده های بسیار کردم و خوشحالم که در سمفونی ایثار بار دیگر در کنار ایشان هستم.
علی تفرشی در پایان درباره تجربه آواز در ارکستر سمفونیک می گوید: سمفونی ایثار دومین تجربه ام پس از اجرای سمفونی پیامبر(ص) به رهبری نادر مشایخی بود که به نظرمن کاربا ارکسترسمفونیک به مراتب حرفه ای تر از سایر شیوه های آوازی چون موسیقی پاپ است چراکه قواعد و اصول خاص خودش را می خواهد و همیشه آواز در ارکسترسمفونیک را به عنوان نمونه ای ایده آل در خوانندگی می دانستم که خوشبختانه فرصت حضور در گروه ارکستر سمفونیک تهران به رهبری مجید انتظامی در سمفونی ایثار فراهم شد.
انتظامی خودش در مورد موسیقی فیلم معتقد است: نوع ساختار موسیقی فیلم و این که در طول فیلم شنیده شود یا نه بستگی به نوع فیلم و خواست کارگردان دارد. او اعتقاد دارد که موسیقی ای که در فیلم حل باشد و شنیده نشود، بهترین موسیقی فیلم است و می گوید: بستگی به نوع فیلم و نظر کارگردان دارد. البته باید گفت موسیقی که قرار است شنیده نشود پس چرا اصلا ساخته می شود. اما از آنجایی که گروهی از کارگردانان دوست ندارند موسیقی در فیلم خیلی رو باشد و یا بیرون بزند؛ متناسب با خواست آنها و نوع فیلم، موسیقی ساخته می شود. ولی نباید فراموش کنیم که بعضی وقت ها موسیقی به جای بخش هایی از فیلم حرف می زند؛ درست به مانند این که برای آن سکانس ها دیالوگی نوشته باشند. بنابراین ما نمی توانیم گویایی موسیقی فیلم را کتمان کنیم و یا فراموش کنیم که چه نقش مؤثری در طول فیلم خواهد گذاشت.
اما بد نیست نظرات همکاران انتظامی را در مورد کار و موسیقی فیلم او بدانیم. «کامبیز روشن روان» که خودش یکی از شناخته شده ترین آهنگسازان موسیقی فیلم در ایران محسوب می شود، موسیقی انتظامی را بسیار آکادمیک می داند و می گوید: «تمام آثار موسیقایی مجید انتظامی به دلیل سابقه آموزشی آکادمیک این آهنگساز، هم از بار تکنیکی و علمی بالایی برخوردار است و هم آثار وی در تمام دنیا و ایران قابل عرضه و برای همه قابل قبول است.»
این آهنگساز با اشاره به این که مجید انتظامی در همه شاخه های موسیقی فیلم، قابلیت های خود را نشان داده است، می گوید : انتظامی در طیف های مختلف، چون فیلم های مذهبی، تاریخی، سیاسی، اجتماعی، احساسی، اکشن و. . . کار کرده است. به فرض در فیلمی چون «بایسیکل ران» از موسیقی کشورهای دیگر و تم موسیقی و سازهای افغانی استفاده کرده است. همچنین در فیلم «از کرخه تا راین» از زبان جهانی موسیقی استفاده کرده و در همه آنها موفق از آب در آمده است. وی با اشاره به کم بودن تعداد آهنگسازانی مثل انتظامی، تصریح کرد : در جامعه موسیقی ما تعداد آهنگسازانی که بار علمی، توانایی تکنیکی و آکادمیکی در عرصه موسیقی فیلم و آثار موسیقی داشته باشد، کم و محدود است.
«شاهین فرهت» نیز از آن دسته افرادی است که این روز ها مشغول نوشتن سمفونی های مختلف است. او در مورد کارهای موسیقایی انتظامی می گوید: مجید انتظامی با ساختن موسیقی به فیلم رونق و فضا می دهد. وظیفه موسیقی فیلم، تقویت فضای فیلم و نه نشان دادن آن است که این خصیصه در موسیقی های فیلمی که مجید انتظامی ساخته است، به خوبی مشاهده می شود. همچنین انتظامی در ترکیب بندی سازها، خوش سلیقه و خوب عمل کرده است و بهتر است این آثار به صورت نت هم چاپ و در دسترس همگان قرار گیرد.
این آهنگساز با اشاره به این که بهتر است کارگردان های ایرانی هنر موسیقی و قابلیت های آن را بشناسند، می گوید: بیشتر کارگردانان بزرگ دنیا چون آلفرد هیچکاک و چارلی چاپلین با موسیقی آشنا بودند و دلیل ماندگاری موسیقی فیلم های این کارگردان، ازمؤثر بودن این ویژگی در آثارشان حکایت می کند.
فرهت مقوله موسیقی فیلم را در ایران جوان می داند و اعتقاد دارد که مبحث موسیقی فیلم در کشورهای غربی بخصوص آمریکا از ۱۹۳۰ شکل گرفته است؛ به همین خاطر این کشور ها از این لحاظ دارای یک تاریخ طولانی و عظیم هستند که منجر به پدیدار شدن شاخه های مختلف موسیقی در این عرصه و تخصصی شدن رشته موسیقی فیلم شده است. او می گوید: تخصصی شدن شاخه های موسیقی فیلم، منجر به رشد مکتب و رشد موسیقی فیلم شده است؛ درحالی که این رشته در ایران به صورت جدی پس از انقلاب به وجود آمده است که خود این، جای بسی خوشحالی است. اما بهتر بود این فعالیت به صورت یک رشته آکادمیک در می آمد. به هرحال، خود این مسأله که آهنگسازان، به طور مشخص، هر کدام سبک و شخصیت هنری واحد دارند، خوب و جای خوشحالی دارد. موسیقی فیلم هایی چون «دوئل » و «از کرخه تا راین» جزو آثار شنیدنی مجید انتظامی است.
«ستار اورکی» نیز یکی دیگر از آهنگسازانی است که موسیقی فیلم های انتظامی را بسیار خوب و حرفه ای می داند. او می گوید: شخصیت هنری مجید انتظامی جدا از شخصیت ذاتی وی نیست. همچنین آثار وی در عرصه موسیقی فیلم برای همه اقشار شنیدنی و ستودنی است. بسیاری از موسیقی متن های مجید انتظامی به دلیل کیفیت بالای موسیقی وعمیق بودن آن، هنوز در خاطر ها مانده است که از آن میان می توان به موسیقی فیلم «بایسیکل ران» و «از کرخه تا راین» اشاره کرد.
وی با اظهار تأسف از این که همیشه موسیقی آخرین قرعه مالی را به نام خود می کند، معتقد است که مشکلات مادی بر نوع کار بسیاری از آهنگسازان تأثیرات بدی می گذارد. به فرض مثال، من به عنوان آهنگساز، اگر بودجه مکفی در اختیارم گذاشته شود، در انتخاب ارکستر، نوازنده و. . . وسواس زیادی به خرج می دهم؛ درغیر این صورت مجبورم که از ارکستر یا نوازنده خوب استفاده نکنم.
این آهنگساز با انتقاد از انتخاب نادرست بعضی از کارگردان ها برای موسیقی فیلم نیز اعتقاد دارد که آگاهی و آشنایی کارگردان به نوع موسیقی آهنگسازان منجر به ساخت موسیقی متناسب با آن فیلم می شود. اما در حال حاضر این مقوله رعایت نمی شود و موسیقی فیلم زیر پای تصویر له می شود. امیدوارم ما به روزگاری برسیم که دیگر مؤلفه «عجله» را در کارهای خود نبینیم. به فرض مثال بسیاری از کارگردان ها از همان ابتدای فیلم با آهنگساز قرارداد نمی بندند و ۱۰ روز مانده به جشنواره یا پخش سریال به سراغ آهنگساز می روند که در بیشتر مواقع آهنگساز به دلیل تنگدستی مجبور به قبول کار می شود.
اورکی با اشاره به این که موسیقی درحال حاضر برای پر کردن فضای تصویر به کار برده می شود، می گوید: نگاه تخصصی به موسیقی فیلم و این که موسیقی جدا از تصویر باید شخصیت جداگانه ای داشته باشد، هنوز وجود ندارد. مثلاً نگاه تخصصی منجر شده که موسیقی فیلم هایی چون «شاید وقتی دیگر» به آهنگسازی «بابک بیات»، «سربداران » ساخته « فرهاد فخرالدینی »، «دلیران تنگستان » ساخته«احمد پژمان» بعد از سال ها هنوز در ذهن و خاطره مردم باقی بماند. موسیقی بسیاری از تصاویر را به تصاویر ماندگار مبدل می کند؛ البته نقش کارگردان خوب در این زمینه غیر قابل انکار است.
سمیه قاضی زاده
منبع : روزنامه ایران