یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

۷ دی ـ ۲۸ دسامبر ـ تحولات روزنامه ها در سال ۲۰۰۴ برای ارضاء مخاطبان قرن ۲۱


۲۷ دسامبر ۲۰۰۴ نتایج مهم بررسی تحولات روزنامه ها( رسانه های مكتوب ) در این سال از این قرار گزارش شده بود:
۱ ـ بیش از پیش خود را با شرایط مخاطبان قرن ۲۱ تطبیق داده اند و وقت كم ، سلیقه و خواست این مخاطبان را كه در نظر سنجی های « فوكس گروپ » و مصاحبه های خانه به خانه و میز گردها به دست آمده به اجرا گذارده اند و ازجمله به كوتاه نویسی مطالب، ساده نگاری، كاهش مطالب كم خواننده و قرن نوزدهمی و در نتیجه حجم روزنامه، افزایش ستون های ثابت تحلیل توسط كارشناسان معروف، توجه به نظر به همان اندازه خبر، افزودن بر مطالب جالب و مورد توجه مخاطبان، توجه به عكس و كاریكاتور و ... پرداخته اند.
۲ ـ شرایط ارتقاء از خبرگیری به خبرنگاری و از خبرنگاری به دبیری را سخت تر و میزان توقف در هر رده را افزایش داده و اصطلاحا تجربه گراتر شده اند.
۳ ـ به جای افزودن بر بهای تكفروشی، بر نرخ اعلانات افزوده اند و برتعداد روزنامه هایی كه در طرفین لگوی صفحه اول آگهی تجاری چاپ می كنند كه از داخل جعبه و روی بساط روزنامه فروش قابل رؤیت است افزوده شده است كه درآمد خوبی است.
۴ ـ رقابت روزنامه ها با شبكه های تلویزیونی از نظر مطلب ۲۰ برابر بیش از سال ۲۰۰۲ ( دو سال پیش ) شده است. در این راستا روزنامه ها كوشیده اند كه اخبار پخش شده از تلویزیونها را تكمیل كنند و به صورت تازه ارائه دهند.
۵ ـ برای رقابت با شبكه های تلویزیونی و نیز با یكدیگر در جذب روزنامه نگار و مقاله نویس خوب، بر میزان دستمزد و حق التحریر ها افزوده اند
۶ ـ به جای اتكاء به خبرگزاری ها، بر اعزام خبرنگار خود به محل وقوع رویدادهای مهم ( نقاط دور دست و كشورهای دیگر ) افزوده اند و ....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید