چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا


سه نوع مهارت شغلی


سه نوع مهارت شغلی
● مهارت تولیدی
همانطور که از اسم این مهارت مشخص است، مهارت تولیدی در متن خود ابتکار، آفرینش و حس خلاقیت را به همراه دارند.
تولید مشخصه زندگی و حیات مستمر بشر است. در تولید آنچنان توانمندی و اعتماد به نفس در فرد تولیدگر قوت گیرد که برکات و ثمرات آن به بقیه انسان ها نیز بطور محسوس و اثرگذاری می رسد.
مهارت های تولیدی در برگیرنده مهارت های مدیریتی و تحقیقی می باشند به صورتی که فرد تولیدگر باید مهارت های دیگر را برای تولید محصول خود داشته باشد.
فرآیند تولید پیچیدگی های خاص خود را دارد که از مرحله فکر تا تولید محصول و بعد از آن عرضه آن برای فروش را شامل می شود.
به همین نسبت مهارت های تولیدی نیز از این پیچیدگی ها برخوردارند. تا حالا به این فکر کرده اید که اگر روزی جهان از تولید کردن دست بردارد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ یا به صورت دیگری سوال را مطرح کنیم اگر روزی مردم تصمیم بگیرند مصرف نکنند چه اتفاقی می افتد؟ در هر صورت جواب مشخص است.
بشر با تولید و مصرف ارتباط تنگاتنگی دارد. نمی تواند تولید نکند و هرگز نمی تواند مصرف نکند.
تولید و مصرف همانند سفیدی و سیاهی همدیگر را شناسایی و معرفی می کنند.
ما تولید می کنیم تا مصرف نماییم و مصرف می کنیم تا نیازهایمان را مرتفع سازیم و در سایه مصرف، تولید دیگری را در خدمت مصرف در آوریم. اینکه مصرف کردن خوب است یا بد را مطرح نمی کنیم چون قطعاً جواب آن مشخص و واضح است.
مصرف به اندازه و صحیح خوب است و مصرف مسرفانه بد. مهارت های تولیدی مهارت هایی هستند که در خلق و آفرینش اجسام و اشیاء تبلور پیدا می کنند. کسانی که تولید می کنند، مشتریان اصلی و حیاتی جامعه هستند.
همه تولیدکنندگان که اجناس پرفایده و ضروری را تولید می کنند، خالقان حیات دوباره جامعه بشری هستند و کارشان بسیار ارزشمند و مهم است. اگر کمی به انگل های جامعه و مصرف کنندگان صرف فکر کنید، ارزش تولید بیشتر روشن می شود. جامعه ای که از تولیدکنندگان خود حمایت نکند هرگز روی خوشبختی را نخواهد دید.
تولید، کاری بسیار دشوار و در عین حال جذاب است اما دشواری آن زمانی نمایان می شود که شما در میان رقابت به دنبال کیفیت هستید. وقتی به دنبال کیفیت هستید هزینه ها بالا می رود و زمانی که می خواهید از رقبا جلو بیفتید و یا بهتر بگوییم عقب نمانید، باید هزینه ها را کاهش دهید.
حال باید مشکل را اینطور حل کرد که در تولید با تدبیرهای فراوان و پشتکار و ایجاد بستر مناسب برای بهره وری بالا و ارتقاء خلاقیت افراد، هزینه ها کاهش و کیفیت افزایش یابد.
▪ مشاغل مربوط:
۱) خیاط
۲) چرمساز
۳) قالب ساز
۴) تکثیر کننده ماهی فلس دار
۵) پرورش دهنده گیاهان دارویی
۶) پرورش دهنده میگو
۷) قالی باف
۸) معرق كار
۹) پرورش دهنده شتر مرغ
۱۰) شیرینی پز
۱۱) پرده دوز
۱۲) زعفران کار
۱۳) زراعتکار
۱۴) کشتکار موز
۱۵) پرورش دهنده کرم ابریشم
۱۶) گندم کار
۱۷) برنج کار
▪ مهارت ها:
مهارت های تولیدی بیشترین اشتراک را با مهارت های فنی و مدیریتی و کمترین اشتراک را با مهارت اداری دارند.
● مهارت خدماتی
مهارت خدماتی آن دسته از مهارت هایی را گویند که در آنها رفتارها و حرکات جسمی فرد و علائق اجتماعی مشخص به هم آمیخته می شود و محصول آن، توانمندی انجام صحیح کارهای محوله و بدست آمدن نتایج تعیین شده می باشد.
در مهارت های خدماتی کیفیت کار و سرعت رضایت بخش، قدم های اساسی و اصول کاربردی می باشد.
در روزگار ما مهارت های خدماتی از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار است و مشاغلی که این مهارت‌ها را پوشش می‌دهد، به مراتب از گذشته فراوان تر است.
اکنون مشاغل خدماتی ارزش افزوده فراوانی پیدا نموده به نحوی که سود شرکت ها و مراکز بازرگانی و تولیدی، انحصاراً در بخش خدمات مورد توجه قرار گرفته.
ما در جهانی زندگی می کنیم که مشاغل خدماتی جای خوبی را در بین دیگر مشاغل باز کرده اند و به حدی رشد و توسعه یافته اند که در بخش صادرات از آنها به عنوان صدور خدمات یاد می شود.
وقتی به کلمه خدمات برمی خورید شاید به یاد مشاغلی بیفتید که جنبه خدمات ابتدایی مانند خدمات چی یک رستوران را دارد ولی بحث خدمات آنقدر وسیع شده است که توضیحی در این رابطه لازم به نظر می رسد. خدمات در شکل عام خود به صدور فنون و مهارت های فنی، خدمات اداری و پستی، خدمات ارزشیابی، خدمات مشاوره ای و تحقیقاتی و ... تقسیم شده و وسعت مشاغلی که در قالب خدمات فعالیت می کنند آنقدر گسترده شده است که دانشمندان از تغییر نگرش مفهوم کار از کار مکانیکی به کار خدماتی خبر داده اند.
کارهای خدماتی برای بسیاری از بنگاه های اقتصادی و مراکز تولیدی کارآیی فراوانی پیدا کرده که عموماً شرکت ها به صورت کارفرما از انواع خدمات موجود در بازار کار بهره می گیرند.
▪ مشاغل مربوط:
۱) پذیرشگر
۲) آتش نشان
۳) سرپرست دبیرخانه
۴) نصاب کاشی
۵) اتاقدار هتل
۶) لوله کش گاز خانگی و تجاری
۷) تحصیلدار
۸) سرپرست خدمات رفاهی قطار
۹) مدیر خانه داری
۱۰) بازاریاب بیمه
۱۱) سیمانکار
۱۲) سنگ کار
۱۳) ماشین نویس فارسی
۱۴) تحلیل گر آمار
۱۵) امدادگر
۱۶) تلمبه چی
۱۷) کتابفروش
۱۸) راهنمای اطلاعات جهانگردی
۱۹) آرایشگر مردانه
۲۰) گل فروش
۲۱) تاکسیران
۲۲) سرامیک کار
۲۳) عینک ساز
۲۴) کیف و کفش فروش
۲۵) تحویل دار بانک
۲۶) مترجم
۲۷) مامور خرید ارشد
۲۸) شومینه ساز
۲۹.ماکت و مدلساز
۳۰) کارگر بسته بند
۳۱) متصدی معاملات املاک
۳۲) بهیار
۳۳) گچ بر
۳۴) پیرایشگر مردانه
۳۵) کاشیکار
▪ مهارت ها:
مهارت خدماتی با مهارت دستی و روابط عمومی نزدیک است و کمترین اشتراک را با مهارت فنی دارد.
● مهارت اداری
مهارت های اداری به آن دسته از مهارت ها می گویند که شخص براساس تعریف و توضیح مشخص به انجام آن مهارت ها مبادرت می ورزد. مهارت اداری سیر منطقی و مشخص کاری فرد شاغل را در برمی گیرد به صورتی که از مجموع کارهای انجام شده اهداف تعیین شده حاصل گردد. در مهارت های اداری به طور معمول روند کار ثابت، ابعاد کار معین و تعریف شده و اهداف از قبل پیش بینی شده اند.
کارهای اداری در جامعه ما که دولت از حجم بزرگی برخوردار است و به طور معمول در هر خانه یك نفر کارمند دولت محسوب می شود رشد چشمگیر و قابل توجهی را به خود اختصاص داده است، تصور ما از کارهای اداری کارهای تعریف و هماهنگ شده، ثابت و یکنواخت است که هر اداره و بخش بنا بر موقعیتی که دارد آنها را برای کارمندان تعریف و مشخص می کند.
این تعبیر صحیحی است و ما برای گسترده تر شدن فضای فکری و ذهنی شما چند جمله ای را در این خصوص بیان می کنیم که به امور پرسنلی و منابع انسانی مربوط می شود.
عوامل پرسنلی و منابع انسانی، توانایی موسسه را در نیل به اهداف آن افزایش می دهد.
بعضی موسسات مدیران و کارمندان فداکار و کارآمدی را جذب کرده اند و توانسته اند از این جهت شهرت جهانی پیدا کنند (شرکت آی بی ام از آن جمله است).
از آن جهت که انسانها در تصمیم گیری برای کلیه وظایف و مسئولیتهای موسسه، مشارکت دارند، عامل پرسنلی و منابع انسانی از ویژگی عمده ای برخوردار است.
بعضی موسسات تنها به خاطر به دست آوردن کارمندان حرفه ای و مدیران کارآمد به خرید شرکتهای دیگر پرداخته‌اند.
در کشورهای غربی اتحادیه های کارگری معمولاً یک نقطه ضعف برای موسسات محسوب می شوند، زیرا توانایی مانور و انعطاف پذیری آنها و نیز هزینه های مستقیم و هزینه های کارگری آنها زیاد است.
بعضی از موسسات با اینکه دارای اتحادیه های کارگری هستند، روابط خوبی با اتحادیه های موثر و کارآمد برقرار کرده اند.
ـ بعضی از عوامل برتری استراتژیک در این زمینه عبارتند از:
۱) حیثیت و اعتبار شرکت
۲) ساختار و جو سازمانی موثر و کارآمد
۳) اندازه شرکت نسبت به کل صنعت
۴) سیستم مدیریت استراتژیک
۵) سیستمهای حمایتی و رفاهی کارمندان
۶) سیستمهای کامپیوتری و اطلاعاتی مدیریت
۷) کارمند موثر و کارآمد
۸) روابط موثر با اتحادیه های تجاری
۹) سیاستهای روابط پرسنلی موثر و کارآمد (کارگزینی، ارتقا، آموزش و ارشاد و غیره)
▪ مشاغل مربوط:
۱) مسئول کارگزینی
۲) کمک کارشناس کارگزینی
۳) مدیر امور مالی
۴) معاون امور اداری
۵) مسئول خدمات پشتیبانی
۶) کارشناس خدمات کنسولی
۷) مترجم
۸) ویراستار
۹) نمونه خوان
۱۰) کارشناس اطلاع رسانی
۱۱) کارشناس تبلیغات خارجی
۱۲) کارگزین امور رفاهی
۱۳) کارمند امور اداری
۱۴) کارشناس امور اداری
۱۵) مسئول ارسال و مرسلات
۱۶) مسئول بایگانی
۱۷) متصدی دفتر اندیکس
۱۸) متصدی دفتر اندیکاتور
۱۹) مسئول امور دفتری
۲۰) رئیس دبیرخانه
▪ مهارت ها:
مهارت اداری نسبت نزدیکی به مهارت روابط عمومی دارد و کوچكترین اشتراکی با مهارت های فنی و تولیدی ندارد.
منبع: اینترنت
گردآورنده: حجت سوری
منبع : بازار کار


همچنین مشاهده کنید