پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
فرهنگ و استراتژی
سیدمحمد اعرابی، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی و دكتری رشته مدیریت بازرگانی مقاله ، فرهنگ و استراتژی را در روز نخست همایش «فرهنگ و صنعت» ارائه كرد . در این مقاله آمده است:
●مقدمه:
رابطه و پیوند نزدیك میان فرهنگ و استراتژی در این جمله نهفته است:
مسایل مشتركی در سازمان ها وجود دارند كه ما، آنها را فرهنگ می نامیم و برخی دیگر را استراتژی فرهنگ مجموعه ای از راه حلها برای مشكلات ناشی از تطابق بیرونی و انسجام درونی است. همین تعریف را می توان برای استراتژی نیز به كار بست. هنگام تدوین استراتژی، سازمان نیازمند بررسی محیط بیرونی و بررسی درونی است، تصمیم های استراتژیك در دستیابی به سازگاری با محیط و انسجام درونی موثرند.
●دیدگاهها و ریشه های فرهنگ استراتژی
ادبیات مدیریت استراتژیك مانند:
ـ نقاط قوت / ضعف / فرصت / تهدید swot
ـ ماتریس b.c.g (سگ / گاو شیرده / ستاره / علامت سوال)
ـ پنج نیروی رقابتی مایكل پورتر (رقبای بالقوه / رقبای بالفعل / عرضه كنندگان / مشتری / كالاهای جایگزین)
ـ عوامل كلیدی موفقیت (ksfs) عوامل حیاتی موفقیت (csfs)
- شایستگیهای اساسی
ـ ...
واژه های تخصصی و مدل های مختلفی هستند كه در برنامه ریزی استراتژیك استفاده می شوند و همگی نمایانگر آن دسته از مصنوعات فرهنگی اند كه باورها و ارزشهای مبتنی بر دیدگاه های مختلفی را تایید می كنند. این دیدگاه را می توان روی یك طیف ملاحظه نمود.
●دیدگاه عقلانی
۱- محیط و سازمان واقعیتهایی عینی اند كه مدیران آنها را به طور یكسان پیش بینی، درك وتجزیه و تحیلی می كنند.
۲- فرض روش تحلیل عقلایی این است كه مدیرانی كه تصمیمهای استراتژیك می گیرند از روشی مشابه پیروی می كنند. آنها تمام اطلاعات را جمع آوری و همه راههای ممكن را پیشنهاد و بررسی می كنند. محاسن و معایب راه حل را ارزیابی، بهترین راه حل را انتخاب و سپس عمل می كنند.
۳- استراتژی بسته ای از آمار، ارقام و نظرات مرتب شده براساس فكر منطقی است.
۴- روش تحلیل عقلایی "كوته بینانه" و بیش از حد ساده كردن واقعیتها است.
۵- استراتژی یك پدیده برنامه ریزی شده است.
۶- استراتژیهای طراحی شده در سطوح عالی
۷- تاكید بر اقدامات مناسب یا اعمال استراتژیك
●دیدگاه طبیعی
۱- محیط و سازمان، واقعیتهایی ذهنی اند كه به شكلهای مختلف درك و تفسیر می شوند و به روشهای مختلف با آنها برخورد می شود. مدیران چیزهای مختلفی می بینند، واقعیتهای مختلفی خلق می كنند و سپس مطابق مشاهدات و ساخته های خود عمل می كنند، پس تفسیرهای متعدد این مسایل و پاسخهای ارایه شده به موقعیتها یكسان نیست. در نتیجه فرهنگ ملی می تواند در تعیین انواع مختلف رفتار استراتژیك نقشی مهم ایفا كند.
۲- مدیران و سازمانها توانایی جذب و استفاده از تمام اطلاعات موجود را ندارند و با عنایت به محدود بودن عقلانیت روشهای عقلایی تصمیمگیری محدود و تحت تاثیر فرهنگ اند. یعنی فرهنگ بر روش جمع آوری اطلاعات، تفسیر اطلاعات و انتخاب راه حل اثر می گذارد.
۳- برنامه ریزی، انعكاس جریانی از احساسات هدف دار گروهی از افراد است. این دیدگاه علاوه بر تایید تحلیل عقلایی، نقش احساسات و عواطف را برجسته می كند. این دیدگاه، ماهیت حقیقت مبتنی بر آمار و ارقام و منطق را به جای حقیقت مبتنی بر هدفهای معنوی مورد پرسش قرار می دهد. در این دیدگاه استراتژی فرایندی گروهی و پویا است. در این جا، فرضیات اساسی فرهنگی درباره رابطه با طبیعت (هماهنگی) ماهیت انسان (پتانسیل نامحدود) و ماهیت روابط انسانی (همزیستی و سعادت گروهی) به آسانی مشخص می شوند.
۴- نمی توان واقعیت را در یك ماتریس ۲×۲ خلاصه كرد، نمی توان حقیقت را با نظریات ساده گرای علت و معلولی تعیین كرد.
۵- تدوین استراتژی نوعی فرایند یادگیری است كه تنها به شكلی جزیی تحت كنترل فكر آگاه است... استراتژی ها به شكل غیررسمی، گاهی به تدریج و معمولا در فرایندی گروهی ظاهر می شوند.
۶- استراتژی در سطوح پایین، در طول زمان و به عنوان نوعی الگو در جریانی از تصمیمها تكامل می یابد.
۷- تاكید بر داشتن "ماده مناسب" (یادگیری و توانایی) یا نتایج استراتژیك
●●جمع بندی
براساس مطالعات تطبیقی گسترده، در شركتهای ژاپنی و غربی، الگوهای ملی مشخص در مدیریت استراتژیك نقش بسزا ایفا می كنند. هنوز هم این دلایل فرهنگی زمینه ساز به خوبی بررسی نشده اند؛ اما فرهنگهای ملی، صنعتی و سازمانی نقشی مهم در تعیین استراتژی دارند.
●مدلهای فرهنگی استراتژی
▪فرضیات فرهنگی
پیگیری عبارت است از: مدل كنترلی: متمركز /// مدل سازگاری: گسترده
برنامه ریزی عبارت است از: مدل كنترلی: نظام رسمی /// مدل سازگاری: نظام غیررسمی (واحد برنامه ریزی استراتژیك)
▪انواع و منابع اطلاعات
مدل كنترلی: كمی - عینی /// مدل سازگاری: كیفی - ذهنی
تفسیر اطلاعات وابسته است به: مدلهای پیش بینی رسمی // مدلهای پیش بینی غیررسمی (بحث و بررسی و مباحثه)
افراد درگیر در كار عبارتند از: مدل كنترلی: نخست در سطوح عالی - معمولا سیاسی /// مدل سازگاری: در تمام سطوح - اتفاق نظر همه مدنظر است
اهداف و برنامه های عملی استراتژیك: مدل كنترلی: به وضوح تعریف و مشخص شده است /// مدل سازگاری: گسترده و ضمنی
افق زمانی: مدل كنترلی: كوتاه مدت /// مدل سازگاری: بلندمدت
●●جمع بندی
فرضیات مختلف فرهنگی موجب دیدگاههای مختلف (عقلایی / طبیعی) میشوند. این دیدگاهها حداقل موجب:
۱- مدل (فرایند یا شكل)های مختلف مدیریت استراتژیك (مدل سازگاری یا مدل كنترلی) میشود.
۲- تعیین محتوای استراتژیهای (كاهش هزینه یا توسعه بازار) مختلف میشود.
۳- تعیین سیمای استراتژیك (سازمان مدافع یا سازمان ناظر) می شود.
كه این سه مقوله به صورت دو به دو، یكدیگر را تقویت می كنند.
●دیدگاه و ریشه های فرهنگی استراتژی
▪دیدگاهها و ریشه های فرهنگی استراتژی بر دو متغیر استراتژیك:
۱- میزان و كیفیت توجه به داخل و خارج
۲- میزان و كیفیت كنترل
تاثیر گذاشته و آنها را تعیین می كنند كه به این دو متغیر نقاط مرجع استراتژیك می گویند. بنابراین باید تاثیر فرهنگ ملی، فرهنگ صنعتی و فرهنگ سازمانی را بر استراتژی، بیشتر بررسی كرد و بهتر درك نمود. مدت زیادی نیست كه رابطه استراتژی و فرهنگ ملی مورد توجه قرار گرفته است. برای آزمون فرضیه های یاد شده، تحقیقات بیشتری باید انجام شود. توجه و علاقه ناگهانی به فرهنگ، به طور عمده نتیجه اقداماتی استراتژیك به قصد ایجاد تغییرات در مواردی است كه این اقدامات موفقیت آمیز نبوده است. همچنین درك و شناخت این نكته كه فرهنگهای ملی می توانند موانع و محدودیتهایی در راه طراحی و اجرای استراتژی ایجاد كنند، باعث افزایش میزان توجه به موضوع فرهنگ و صنعت شده است.
در حقیقت، افزایش توجه و علاقه به مدیریت بر مبنای فرهنگ (mbc) ناشی از بروز مشكلاتی است كه در اجرای استراتژی های جهانی و با ایجاد تغییرات استراتژیك در كشورهای دیگر، بر سر راه مدیران قدعلم كرده اند. پذیرش وجود تفاوتها در فرهنگهای ملی به ما امكان می دهد تا در فرضیات مورد قبول خود، و همچنین در دیدگاه و نگرش خود نسبت به استراتژی تامل كنیم و موانع موفقیت خود را بهتر بشناسیم. همچنین به این وسیله می توانیم اقدامات استراتژیك دیگران (رقبا) و نگرانیهای استراتژیك در سایر فرهنگها را پیش بینی و درك كنیم.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل آمریکا روز معلم رهبر انقلاب معلمان مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم
تهران فضای مجازی هواشناسی شهرداری تهران سیل پلیس قوه قضاییه آموزش و پرورش بارش باران سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
خودرو قیمت خودرو بازار خودرو قیمت دلار دلار قیمت طلا سایپا ایران خودرو بانک مرکزی کارگران تورم حقوق بازنشستگان
مسعود اسکویی تلویزیون رضا عطاران سریال سینمای ایران سینما دفاع مقدس تئاتر فیلم
دانشگاه علوم پزشکی مکزیک
رژیم صهیونیستی غزه جنگ غزه فلسطین چین روسیه حماس نوار غزه ترکیه عربستان اوکراین نتانیاهو
پرسپولیس فوتبال استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی اینستاگرام همراه اول شبکه های اجتماعی اپل ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات گوگل پهپاد
کبد چرب کاهش وزن دیابت قهوه فشار خون داروخانه