یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

ماشین گلف: یک خودرو، یک تاریخ


ماشین گلف: یک خودرو، یک تاریخ
گلف صحنه زندگی مردم بوده است . با همین جملات بود که یکشنبه شب(۳ ژوئن) مجری جشن بزرگ تولید ۲۵ میلیون دستگاه اتومبیل گلف تایید و تحسین ۲۶ هزار نفر جمعیتی را برانگیخت که به همین مناسبت در محوطه کارخانه اصلی فولکس واگن در شهر ولفسبورگ آلمان گرد آمده بودند. شماری از چهره های سرشناس عالم هنر و موسیقی آلمان و کشورهای دیگر نیز در ا ین جشن به اجرای برنامه پرداختند. اتومبیل گلف شناخته شده ترین و پرشمارترین تولید کارخانه فولکس واگن است. اولین نمونه این خودرو ژوئن ۱۹۷۴ به نمایش گذاشته شد که طراح آن هم یک ایتالیایی به نام جیورجتو جیوجیارو (Giorgetto Giugiaro) بود. آن چه که انگیزه طراحی و Bildunterschrift: Groansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: از سال ۱۹۷۴ تا کنون مدل های مختلفی از گلف به بازار عرضه شده است تولید این اتومبیل جمع و جور و کم مصرف شد بحران نفت در سال ۱۹۷۳ و افزایش بی سابقه قیمت آن بود. این بحران اروپا را تکان داد و صرفه جویی در مصرف انرژی را به ضرورت روز بدل کرد. اتومبیل های پرمصرف فولکس واگن نیز بی خریدار ماندند و این شرکت ضرر و زیانی معادل ۸۰۷ میلیون مارک را متحمل شد. متقاضیان خودرو پس از بحران نفت به دنبال اتومبیل هایی بودند که کاری، جمع و جور و کم مصرف باشند. تولید گلف پاسخ به این نیاز و تقاضا بود. گلف که اینک نسل پنجم آن به بازار آمده، در ۴ قاره تولید می شود و در ۶ قاره به فروش می رسد. در واقع محدودنماندن تولید و توزیع گلف به آلمان و گسترش آن به ۴ گوشه گیتی شاید از بهترین مثال ها برای جهانی شدن اقتصاد و روندهای تولید و توزیع فرآورده های صنعتی و غیرصنعتی باشد.البته گلف در همه کشورها شکل و شمایل مشابه ای ندارد و بسته به نیازها، توقعات، پسند و سطح درآمد اهالی تغییرات در آن داده می شود.جالب این که، شرکت فولکس واگن پس از خریدن کارخانه های اشکودا در جمهوری چک و کارخانه سئات در اسپانیا، گلف را در آنجا نیز تولید می کند، اما شکل و شمایلش کمی متفاوت است و نامش هم چیز دیگری است. در مجموع گلف سومین اتومبیل پرشمار در دنیاست و هم اینک روزانه ۲۰۰۰ دستگاه آن در کارخانه های مختلف فولکس واگن در نقاط مختلف جهان تولید می شود. در ایران نام فولکس واگن بیشتر با «فولکس قورباغه ای»گره خورده است که عمدتاً در سال های قبل از انقلاب در خیابان های ایران دیده می شد. در اروپا، تا سال ۲۰۰۲ فولکس قورباغه ای به رغم آن که از توقف تولیدش چندین سال می گذشت کماکان پرشمارترین اتومبیل به شمار می آمد، از این سال اما گلف به چنین مرتبه ای دست یافت. پس از انقلاب، صنایع اتومبیل سازی ایران بیشتر عرصه جولان شرکت های فرانسوی و کره ای و مالزیایی بوده است و آلمان در این عرصه تقریباً حضوری نداشته است. در سال های اخیر اما اتومبیلی به نام گل در ایران تولید می شود که نمونه برداری از گلف ساخت برزیل است.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید