دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا

خانم های آن لاین


خانم های آن لاین
نظریه پردازان بزرگ عرصه اقتصاد و جامعه، برای تبدیل اهدافی که عموما برای تبیین مفهوم توسعه یافتگی یک کشور در نظر گرفته می شود، شاخص های متعددی تعریف کرده اند. یکی از شاخص های مهم این بحث میزان حضور، تاثیرگذاری زنان در این عرصه است و سنجش اینکه آیا کاربری ناشی از پیشرفت شاخص ها در امر توسعه منجر به سهولت دسترسی شهروندان به خدمات و افزایش کیفیت آنها می شود؟
با چنین رویکردی است که اخباری از این دست که در ایالات متحده تعداد کاربران اینترنتی زن از مردان پیشی گرفته اهمیت می یابد و برای برنامه ریزان قابل تامل است. بنا بر این گزارش، چندی پیش خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد: بنا بر نتایج یک بررسی مشخص شده است که در آمریکا زنان بیشتر از مردان از شبکه اینترنت استفاده می کنند و این تصور که اینترنت (حداقل در امریکا) یک قلمرو مردسالار است، رد می شود.
دبرا آهو ویلیامسون نویسنده گزارش "زنان آنلاین" می گوید حدود ۹۷/۲ میلیون زن و ۹۰/۹ میلیون مرد در امریکا از اینترنت استفاده می کنند.وی می گوید روابط عمومی زنان عالی است و اینترنت امکان ایجاد ارتباطات اجتماعی را برای آنان آسان تر کرده است، اگرچه زنان اکثریت کاربران فضای مجازی را تشکیل می دهند ولی آنها بیشتر از مردان از اینترنت به جای سرگرمی استفاده مفید می کنند.
زنان زیادی با انگیزه های متفاوت از هم، در گروه های سنی و با تحصیلات مختلف و وابستگی طبقاتی و اجتماعی گوناگون وارد دنیای اینترنت شده اند; تا شاید تریبونی برای حرف زدن داشته باشند.همچنین محققان در بررسی های جدید خود دریافته اند که بیشتر دختران تمایل چندانی برای حضور در رشته های مرتبط به فناوری اطلاعات و کامپیوتر ندارند که البته این وضعیت بیشتر در بین دختران دوره متوسطه دیده می شود.
بر اساس آمارهای موجود، در حالی که بین سال های ۱۹۹۴-۹۵ تنها ۴۲درصد از محصلان دختر دوره متوسطه تمایل داشته اند در دوره های آموزشی فناوری شرکت کنند، این رقم برای سال های ۱۹۹۶-۹۷ به ۴۲/۳ درصد رسید. با توجه به اینکه برای شرکت در کلاس های کامپیوتر نیز آمارهای مشابهی منتشر شده، کارشناسان دریافته اند که تمایل مردان به این قبیل مباحث بیشتر است.
بررسی های جدیدی که توسط موسسه تحقیقاتی Columdia British انجام شده، نشان می دهد که ارقام و آمارهای یاده شده پس از پایان دهه ۱۹۹۰ تغییرات فراوانی کرده است. با وجود اینکه گفته شده بود دختران تمایل چندانی به شرکت در کلاس های آموزشی فناوری ندارند، این روزها دیده می شود که در برخی مواقع حضور این افراد از مردان هم پررنگ تر است. بنا بر همین گزارش، دولت کانادا بر پایه تحقیقات و بررسی های جامع خود اعلام کرد، در سال ۲۰۰۲ میلادی ۱۲ میلیون زن خانه دار در این کشور به سر می برده اند که از این میزان۷/۲ میلیون نفر به طور مستمر از اینترنت استفاده می کرده اند. این افراد سعی می کردند که از محل کار، منزل، مراکز آموزشی، کتابخانه های عمومی و دیگر اماکن موجود به اینترنت متصل شوند.
در سال ۲۰۰۰تنها ۵۱ درصد از زنان خانه دار کانادایی به اینترنت دسترسی داشتهاند، اما ظرف یک سال این رقم به ۶۰ درصد رسیده است که در این میان ۲/۷۵ میلیون نفر روزانه از اینترنت برای تحصیلات عالی و شرکت در دوره های آموزشی استفاده می کنند.
مسایلی نظیر جست وجو در سایت ها، گذراندن دوره های آموزشی، انجام کارهای اداری و... مهم ترین اهداف زنان برای ورود به دنیای مجازی بوده است. این طور که گفته می شود، در سال ۲۰۰۱ بیش از ۱۲ درصد زنان کانادایی که وارد اینترنت شده بودند توانستند با موفقیت دوره های آموزشی آنلاین خود را به اتمام برسانند. یک بررسی جدید نیز نشان می دهد، این روزها زنان بریتانیایی بیش از مردان این کشور اینترنت و ابزارهای وابسته به آن را به کار می برند.
مطالعاتی که توسط موسسه تحقیقاتی نت ولیو ( value net) انجام شده نشان می دهد، طی ماه مه ۵/۸ میلیون زن انگلیسی از اینترنت استفاده کرده اند که این رقم رشد ۳۰درصدی یا ۱/۸میلیون نفری را نسبت به ماه های آغازین از سال ۲۰۰۵ نشان می دهد.
در طول این ماه هر یک از زنان به طور میانگین ۴۶۲ دقیقه را در اینترنت به سر برده که این رقم برای مردان تنها ۴۱۴ دقیقه محاسبه شده است. با وجود آمارهای یاد شده گفته می شود که اشتیاق مردان برای حضور در اینترنت بیش از زنان است، اما سایت هایی که به طور اختصاصی برای خانم ها طراحی شده، باعث شده تا این افراد حضورشان در اینترنت پررنگ تر احساس شود. چنین رویکردی حتی در کشوری مانند عربستان هم قابل مشاهده است و بررسی ها نشان می دهد در حالی که زنان محدودیت ورود به دنیای اجتماعی دارند، بیشترین کاربران اینترنت را زنان تشکیل می دهند به گونه ای که مقامات عربستان معتقدند: دانشی که زنان این کشور در سه سال گذشته به دست آورده اند، از "مجموع" دانشی که سالهای گذشته داشتند، بیشتر است.
زنان و دخترانی که به وبلاگ نویسی در اینترنت روی آورده اند نیز در مقایسه با زنان یک نسل پیش خود، برون گراتر شده اند. آنها بی آنکه نگران طرز تلقی و نگاه دیگران باشند. راحت تر از مادر و مادربزرگهایشان درباره خود از زندگی خصوصی و واقعی شان حرف می زنند.همه اینها حکایت از آن دارد که زن امروزی خود را برای استفاده از تکنولوژی محق می داند حتی اگر همدوش مردان در بیرون از محیط خانه مشغول نباشد، دریافت اطلاعات و حتی تفریح با حضور در دنیای مجازی را از جمله حقوق اصلی خود تلقی می کند.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید