دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا

۱۷نوامبر سال ۱۸۶۹ ــ سالروز گشایش آبراه سوئز، و عبور یک کشتی از آبراه پاناما


۱۷نوامبر سال ۱۸۶۹ ــ سالروز گشایش آبراه سوئز، و عبور یک کشتی از آبراه پاناما
هفدهم نوامبر سال ۱۸۶۹ آبراه سوئز آغاز بکار کرد. در همین روز در سال ۱۹۱۳ یک کشتی نیز از آبراه پاناما که هنوز تکمیل نشده بود عبور داده شد.
آبراه سوئز به رغم مخالفت دولت انگلستان که نمی خواست دسترسی دیگران به هند آسان شود، طبق طرح مهندس فرانسوی«فردیناند دو لسپوس» و به دست وی ساخته شد. عملیات مربوط به ساختن این آبراه که بعدا انگلیسی ها در آن شریک شدند ده سال طول کشید و ۴۰۰ میلیون فرانک فرانسه هزینه داشت. این آبراه در مسیر خود از چند دریاچه می گذرد و هدف، آن بوده است که از تعداد لاکهای آن کاسته شود. هر سال به طور متوسط ۱۸ هزار کشتی از این آبراه می گذرد. این آبراه کمک بزرگی به تسهیل وگسترش تجارت شرق و غرب کرده است. استفاده نظامی از این آبراه هم اخیرا زیاد شده است.
۲۴ قرن پیش از ایجاد این آبراه، به ابتکار و تصمیم داریوش بزرگ یک آبراه میان دریای سرخ و رود نیل ساخته شد تا کشتی ها از خلیج فارس به مدیترانه رفت و آمد کنند. ناپلئون بناپارت پس از تصرف مصر، نخستین رهبری بود که ضرورت ایجاد چنین آبراهی را احساس و اعلام کرده بود.
در سال ۱۹۵۶، در پی ملی شدن آبراه سوئز که در کنترل آنگلستان وفرانسه بود از سوی دولت وقت مصر به رهبری جمال عبدالناصر، دولتهای انگلستان، فرانسه و اسرائیل بر ضد مصر وارد جنگ شدند که ترس از مداخله شوروی در این جنگ به حمایت از مصر و تبدیل آن به یک جنگ جهانی سبب شد که زود پایان یابد.
مهندس دولسپوس پس از اتمام کار آبراه سوئز، از سال ۱۸۷۹ دست به ساختن آبراه پاناما (میان دو اقیانوس اطلس و آرام) زد که در ۱۸ نوامبر سال ۱۹۰۳ امتیاز آن به آمریکا واگذار شد.
سازنده آبراه پاناما با این که هنوز کاملا تکمیل نشده بود درسال ۱۹۱۳ در سالروز گشایش آبراه سوئز (۱۷ نوامبر) یک کشتی از آن آبراه عبور داد. وی در هفتم ژوئن سال بعد کشتی دیگری را که «لوئیس» نامگذاری شده بود از آبراه پاناما گذرانید و این آبراه از دوماه بعد (۱۵ اوت ۱۹۱۴) به روی رفت و آمد کشتی ها باز شد. آبراه پاناما ۸۰ کیلومتر طول و ۱۰۰ تا ۳۰۰ متر عرض دارد و دارای سه لاک است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید