شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
مهمترین رسالت ICT : تولید و نشر دانش
آی سی تی بدون شک تحولات گسترده ای را در تمامی عرصه های بشریت خصوصا" تحولات اجتماعی و اقتصادی بدنبال داشته که تمامی کشورهای جهان را تحت تاثیر قرارداده و در آینده نیز بر میزان آن افزوده می گردد .ICT ، افق جدیدی از جوامع اطلاعاتی مدرن را فراروی بشریت قرار داده است .
بسیاری از کشورهای در حال توسعه ، با تدوین برنامه های توسعه ملی، حرکات خود را در جهت بهره برداری و استفاده از مزایا و پتانسیل های ICT ، آغاز نموده اند .برنامه های فوق ، محدوده های متعددی نظیر: فرهنگ سازی عمومی ، ایجاد زیرساخت ، تغییر در قوانین دست و پا گیر ، تدوین قوانین لازم ، آموزش و توسعه منابع انسانی را شامل می شود .توسعه زیرساخت ارتباطی و افزایش مهارت های مرتبط با نکنولوژی اطلاعات از جمله اهداف مشخص شده در اکثر برنامه های توسعه می باشد. بدون وجود یک زیرساخت مناسب ارتباطی و شبکه ای ، امکان استفاده اندکی از فرصت ها و دستاوردهای ICT ، وجود خواهد داشت . زیرساخت شبکه ای می بایست علاوه بر ارائه بستر مناسب برای دستیابی همگن و یکسان تمامی آحاد جامعه ، دارای قیمت مناسب و کیفیت مطلوبی ، باشد.
آیا بدون وجود افراد آموزش دیده ، امکان استفاده از فرصت ها ، مزایا و دستاوردهای ICT وجود خواهد داشت ؟ آیا آموزش صرفا" در حد و اندازه دستیابی به اینترنت است ؟ با اینکه دستیابی به اینترنت و کامپیوتر ضروری است ولی قطعا" کافی نخواهد بود. در این رابطه لازم است برنامه ریزی لازم در خصوص آموزش اصولی و ساختیافته تکنولوژی های جدید صورت پذیرد .
برخی بر این باور و اعتقاد هستند که آموزش ( نه صرفا" ارتباط به اینترنت ) ، مهمترین چالش کشورهای در حال توسعه بمنظور مشارکت در افتصاد دیجیتالی و سایر دستاوردهای جوامع اطلاعاتی مدرن،می باشد. آموزش و فراگیری نحوه استفاده از تکنولوژی های جدید ، اولین مرحله در زمینه گسترش و استفاده مطلوب از تکنولوژی های مدرن محسوب می گردد. با توجه به اینکه یک جامعه شبکه ای ، یک جامعه دانش محور خواهد بود ، تعداد زیادی از پتانسیل ها و مزایای ICT ، مستقیما" به توانائی استفاده از داده و اطلاعات بمنظور تولید دانش برمی گردد. توسعه منابع انسانی ( HRD ) ، یکی از مهمترین مولفه های استراتژی ICT محسوب و از آن بعنوان مهمترین چالش استفاده از تکنولوژی های مدرن در کشورهای درحال توسعه، یاد می گردد.
در تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه ، میزان سواد عمومی دیجیتال بسیار پائین بوده و با اتکاء بر آنان نمی توان برنامه های مدونی را بمنظور پیاده سازی جامع و گسترده تغییرات در سازمانهائی که به آنان نیاز دارند ، تدوین نمود.
بهره گیری از مزایا و دستاوردهای ICT مستلزم وجود افراد آموزش دیده و ماهر با تخصص های متفاوت است . تکنولوژی های مرتبط با ICT بسرعت در حال تغییرمی باشند.با توجه به ماهیت تکنولوژی های مرتبط با ICT و رشد سریع و بسیار گسترده آنان ، آموزش مستمر و مداوم بمنظور بهره گیری از مزایای ICT امری واجب و حیاتی محسوب می گردد.
توسعه منابع انسانی در کشورهای درحال توسعه و برخورد مناسب با چالش های مرتبط با محیط های مبتنی بر ICT ، مستلزم وجود یک کمیته تصمیم گیری در عالی ترین سطح تصمیم گیری در کشور است .سواد دیجیتالی، می بایست از طریق سیستم های آموزش پایه در هر کشور توسعه و بهبود یابد .
بهبود در دستیابی به اینترنت ، افزایش تعداد کامپیوترهای موجود در کلاس های درس و آموزش معلمان بمنظور استفاده از ICT در کلاس های درس ، باعث تولد نسل جدیدی از دانش آموزانی می گردد که دارای سواد عمومی مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات می باشند. شیلی ، یکی از کشورهای در حال توسعه است که تلاش خود را در جهت بهبود سواد عمومی IT بر اساس برنامه ای موسوم به Enlaces از سال ۱۹۹۲ ، آغاز و بیش از ده سال است که در این زمینه تلاش می نماید. برنامه فوق ، یکی از اولین تلاش های انجام شده در یک کشور بمنظور آماده سازی دانش آموزان برای جامعه اطلاعاتی و معرفی ICT در یک سیستم آموزشی است. این برنامه با ارائه زیرساخت لازم ( کامپیوتر و دستیابی به ایننترنت ) ، افزایش مهارت معلمان و ایجاد محتوی ( وب سایت ها و نرم افزارهای اموزشی ) ، امکانات لازم در جهت پیشبرد اهداف برنامه را ارائه نموده است . در سال ۲۰۰۲ ، بیش از هفتاد و هفت درصد مدارس شیلی تحت پوشش این برنامه قرار گرفته و پیش بینی می شود که برنامه فوق ، تا پایان سال ۲۰۰۵ به اهداف خود دست پیدا نماید .
کره جنوبی ، یکی دیگر از کشورهائی است که در این زمینه تلاش های گسترده ای را آغاز نموده است . بر اساس یک نظر سنجی که در سال ۲۰۰۰ انجام شده است ، بیش از بیست و سه درصد از سوال شوندگان در پاسخ به این سوال که اولین مرتبه ، اینترنت را در کجا و به چه صورت استفاده نموده اند،اظهار داشته اند که این کار از طریق مدارس و در جهت افزایش اطلاعات مرتبط با برنامه های آموزشی ، انجام شده است .
علاوه بر ارائه آموزش های پایه در مدارس ، کشورهای درحال توسعه ، نیازمند استفاده از متخصصان حرفه ای در زمینه تکنولوژی اطلاعات نظیر مهندسین نرم افزار و برنامه نویسان ، می باشند. افزایش مهارت های مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات ، صرفا" محدود به ICT نبوده و می بایست این تلاش در تمامی عرصه های اقتصادی و اجتماعی آغاز تا ICT بعنوان جزءلاینفک تمامی ابعاد حیات بشری در جوامع اطلاعاتی مدرن ، حضوری مشهود و موثر را داشته باشد. یک جامعه مدرن اطلاعاتی ، قادر به استفاده سریع و مناسب از اطلاعات و بدنبال آن تولید دانش خواهد بود. تولید و نشر دانش ، محور توسعه همه جانبه محسوب می گردد
منبع : مرکز توسعه و تبادل دانش فناوری اطلاعات
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران دولت حجاب رئیس جمهور پاکستان گشت ارشاد رئیسی دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی کارگران رهبر انقلاب سریلانکا
سیل سلامت قتل کنکور تهران سردار رادان سازمان سنجش آتش سوزی شهرداری تهران پلیس اصفهان زنان
قیمت دلار دلار سایپا خودرو قیمت خودرو تورم قیمت طلا بازار خودرو ارز مسکن بانک مرکزی ایران خودرو
کیومرث پوراحمد خودکشی تلویزیون سینمای ایران فیلم ترانه علیدوستی سریال گردشگری موسیقی مهران مدیری کتاب
اینترنت کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه روسیه چین حماس طالبان اوکراین ایالات متحده آمریکا طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک استقلال فوتسال بازی تراکتور بارسلونا باشگاه پرسپولیس تیم ملی فوتسال ایران لیگ برتر انگلیس
هوش مصنوعی سامسونگ گوگل الماس همراه اول ناسا فیلترینگ
سازمان غذا و دارو مالاریا کاهش وزن آلزایمر زوال عقل