یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


یک زندگی سعادتمندانه، مرد باید "کر" باشد و زن "لال".


یک زندگی سعادتمندانه، مرد باید "کر" باشد و زن "لال".
برخی از تحقیقات تجربی نشان داده اند که کودک ها از همان آغاز تولد آماده برای احساس لذات بدنی هستند. بسیاری از کودک ها تظاهرات و فعالیت های جنسی ای دارند که در آغاز کار دارای صورت تقلیدی، و در مواردی ناشی از بدآموزی ها، اغواء و اغفال است و چون اغلب والدین چنان فرض و تصوری را درباره کودک خردسال ندارند از آن غافل می مانند و روزی از آن سر در می آورند که دیگر دیر شده است. بررسی های تجربی نشان داده اند که تمایل جنسی در کودک ها با آن چه که در جوان ها است کاملاً متفاوت می باشد. اعتقاد پاره ای از صاحب نظرها این است که کودک ها رقتارهایی دارند که ممکن است به حساب نوعی تجلیات جنسی در آیند و حتی عده ای از روان شناس ها ذکر آن را به نام رفتار جنسی موهن به حساب می آورند. بررسی ها در زمینه ی سیر حیات جنسی در کودک ها نشان می دهد که آن ها در هر مرحله ای از زندگی حالت ویژه و وضعی مخصوص دارند. در سنین ۳ تا ۴ سالگی زندگی جنسی کودک تا حدودی قابل فهم و مشاهده است و به اشکال مختلف خود را نشان می دهد، از قبیل اصرار به محرمانه داشتن بدن خود و از این که دیگران او را عریان ببینند احساس شرم می کند و البته برای والدین هم ضروری است این حالات را در او تقویت کنند تا به بی پروایی جنسی نکشد. در سنین ۵ تا ۶ سالگی هورمون های جنسی رشد ضعیفی دارند، در حالی که فعالیت دیگر غدد بیشتر است. روانکاوها دوران ۷ تا ۱۲ سالگی را دوران اختفای جنسی نام گذارده اند و می گویند بیشتر اوقات کودک ها صرف کشف و بررسی در پدیده های دنیای ویژه ی خود و دیگران می شود. در سیر جنسی کودک ها دو مرحله ی اساسی دیده می شود: یکی مرحله ی خود دوستی که تقریباً سراسر دوران کودکی او را در بر می گیرد و دیگری مرحله ی دگردوستی که کمی قبل از آغاز نوجوانی آغاز شده و هم چنان ادامه پیدا می کند. حالات و تمایلات این مراحل در قالب بازی خود را متجلی می سازند. بنا به اظهار روانکاوها اصولاً اگر کودک ها را به حال خود واگذار کنیم بسیاری از آن ها تن به بازی های جنسی می دهند و آن چنان به آن سرگرم می شوند که گویی کار دیگری ندارند. پسرها معمولاً به آن دسته از بازی های جنسی می پردازند که مبنای خشونت و عصبیت آن ها را در آینده فراهم می سازد، در حالی که مسئله در رابطه با دختران از لطافت بیشتری برخوردار است و علاقه ی ملایم آن ها به این امر به گونه ای قابل بررسی است. شکوفایی این رفتار و شکل یافتن این گرایش بعدها در پسرها به صورت تعدی و در دختران به صورت تسلیم است. آن ها در مواردی که محل خلوتی پیدا کنند می کوشند با یکدیگر بازی های نامناسبی داشته باشند، همدیگر را پیدا کنند و ببینند و حتی با تقلید از بزرگ سالان به داشتن روابط بپردازند، که این امر سبب لغزش های بعدی است. از آن جا که مسائل جنسی و آموزش آن به کودک ها یکی از مهم ترین موارد در تربیت کودک ها است، کیفیت و نحوه ی آموزش آن نیز به همان صورت از ظرافت خاصی برخوردار است. والدین محترم باید از قبل آمادگی و آگاهی داشته باشند که کودک های خردسال وقتی از روی کنجکاوی سوالاتی را درباره ی موضوعات مختلف از جمله مسائل مربوط به امور جنسی از آن ها می پرسند، متناسب با سن و درک، به خواسته هایش پاسخ دهند و با پاسخ های انحرافی و غیر علمی و یا با مقاومت و مخالفت با آن ها، ذهن آن ها را منحرف ننمایند و منشای انحراف بعدی را در آن ها به وجود نیاورند. کودک ها ممکن است درباره ی اندام های تناسلی و یا نحوه ی به دنیا آمدن خودشان سوال کنند. والدین ضمن استقبال از این گونه سوالات، باید پاسخ در خور فهم آن ها را با کلمات و جملات رسا و ساده بدهند. مثلاً بگویند اندام های تناسلی همانند یکی از اندام های بدن است، مثل دست و پا و گوش و چشم و ... همان طور که از عواقب خطر فرو بردن جسم نوک تیز به داخل گوش و چشم، فرزندها را آگاه می کنیم بازی با آلت تناسلی را نیز گوشزد کنیم؛ زیرا که آلت برای خروج ادرار است. اگر کودک ها با این پاسخ ها قانع نشدند و کنجکاوی بیشتری در این مورد از خود نشان دادند، به طریق مقتضی پاسخ دقیق را به زمان دیگری که آن ها بزرگ خواهند شد و اطلاعات بیشتری را به دست خواهند آورد، موکول نمایید. در سنین دوره ی دبستانی با توجه به رفتارهای جنسی که کودک ها در این دوره از خود نشان می دهند، نقش والدین و مسئولین مدرسه برجسته و خطیر می شود. کودک ها در سنین دبستانی با دوستان خود درباره ی امور جنسی صحبت می کنند. در این دوره، کنجکاوی ها به زندگی زناشویی، اعضای جنسی و ارتباط با جنس مخالف معطوف می شود. کودک ها در این دوره با گروه های هم سن و هم جنس و جنس مخالف بنا به اقتضای سنی، در مدرسه، محله و در خانواده بازی های متفاوتی انجام می دهند و در این مرحله رفتارهای جنسی خاصی نیز از خود نشان می دهند که همه به گونه ای از این نوع رفتارها آگاهی داریم. با توجه به این که رفتارهای جنسی در این دوره با دوره ی پیشین متفاوت است و عملکرد جنسی این دوره به ارتباط جسمی مبدل می شود، شاهد انحرافات جنسی و خصوصاً سوء استفاده جنسی از آن ها هستیم. برای پیشگیری از این امر پیشنهاد می گردد:
۱) والدین و معلمان در منزل و مدرسه رفتارهای فرزندها و دانش آموزها را دقیقاً کنترل و نظارت نمایند.
۲) با ایجاد فرصت برای فرزندها و دانش آموزها زمینه ی لازم برای بحث درباره ی امور جنسی را فراهم نمایند تا با ارایه ی اطلاعات دقیق آن ها را در پیشگیری از انحراف و مشکلات جنسی یاری دهند و مهارت «نه گفتن» را به آن ها در مقابل درخواست های نامعقول آموزش دهند.
۳) اطلاعات و مهارت آن ها را درباره ی دانسته ها و شنیده های قبلی درباره ی مسائل جنسی افزایش دهند تا بتوانند درباره ی پذیرفتن یا رد کردن مطالب شنیده خود به درستی قضاوت کنند و تصمیم مناسب و درستی در این باره اتخاذ نمایید.
سروانتس
عبدالوهاب گلشاهی، کارشناسی ارشد
منبع : پایگاه اینترنتی خانواده ما


همچنین مشاهده کنید