شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

لوکومتیو Locomotive


ماشینی است که ترن‌ها رابر روی ریل آهن به‌حرکت در می‌آورد. لوکومتیوهای نخستین از ۷/۲ تا ۴/۵ تن وزن داشت و قدرتکشش آن به تعداد چند اتومبیل بود در حالی‌که بعدها لوکومتیوهائی ساخته شد که بیش ۶۵۰ تن وزن و قدرت کشش بیش از ۲۰۰ وزنباریکه ۲۰۰ اتومبیل بار یا مسافر حمل می‌کردند. بود.
● انواع لوکومتیو:
۱) دیزل
۲) برقی
۳) بخاری و چهارمین نوع، این لوکومتیو راتوربینگازی گویند. توربین ترن‌ها سرعت بسیار بیشتری نسبت به دیگر لوکوموتیو بخاری که در گذشته خیلی اهمیت داشت و در بسیاری از کشورها از آن استفاده کرده بودند و اما در ایالات متحده آمریکا لوکومیتو دیزلی جای برخی دیگر از انواع لوکومتیو را گرفت. در نیمه دهه ۱۹۷۰ در ایالات متحده حدود ۲۷۰۰ لوکومتیو دیزلی و حدود ۲۰۰ لوکوموتیو برقی و حدود ۱۰۰ لوکومتیو بخاری در کار حمل و نقل بود. از ترن‌های بخاری بیشتر در حمل و نقل توریست‌ها استفاده می‌شد.
● لوکوموتیو دیزلی
معمولاً با موتور دیزلی که سوخت آن گازوئیل و نیروی جرقه‌زن آن بر اثر فشار زیاد بر سوخت پودر شده می‌باشد. لوکومتیوهای دیزلی بواسطه نیروی حاصل از سوخت گازوئیل که بهای آن ارزان و قدرت کشش آن زیاد است علاوه بر این، سرعت زیاد و حرکت و توقف آن نسبتاً آسان می‌باشد.
● لوکوموتیو برقی
شباهتی به لوکومتیو دیزلی ندارد چه نمی‌تواند نیروی مورد نیاز خود را فراهم کند بلکه برق آن از کارخانه‌های دور و نزدیک تأمین و نیروی محرکه آن با این برق فراهم می‌شود. بیشتر لوکومتیوهای برقی، برق مورد نیاز خود را از سیم‌هائی که در بالای مسیر ریل قرار دارد و با کارخانه مولد برق متصل شده فراهم می‌کند.
تأمین برق با ولتاژ دلخواه به‌وسیله یک ترانسفورمر تنظیم و برق AC به برق DC تبدیل می‌شود. گاه در ریل سومی که در کف مسیر راه‌آهن کشیده شده برق رسانی به لوکومتیو برقی انجام می‌گردد.
کارخانه‌ایکه برق لوکومتیوها را فراهم می‌کند از زغال‌سنگ یا گاز یانفت یا برق آبی یا دیزل نفتی می‌باشد یا حتی نیروی کارخانه برق اتمی می‌باشد.
● لوکوموتیو بخاری
گرمائی که با سوختن زغال‌سنگ، سوخت نفتی در اتاقک سوخت فراهم می‌شود این گرما دیگ بخار را داغ و تولید بخار و با آن نیرو لوکومتیو حرکت داده می‌شود.
لوکومتیوهای بخاری سرعت و قدرت لوکومتیوهای برقی یا دیزلی را ندارند. برای بکار افتادن و تولید نیروی کشش، لوکوموتیو بخاری به‌مقادیر فراوانی سوخت نیاز است تا گرمای لازم را برای تولید بخار فراهم کند. نخستین لوکومتیو بخاری را در سال ۱۸۰۴ تره ویثیک در انگلستان و در ۱۸۲۵ کلنل جان استفنس نخستین لوکومتیو بخاری را در ایالات متحده بکار انداخت.
ترجمه عبدالحسین سعیدیان.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید