یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

تجارت زیبایی در جهان


تجارت زیبایی در جهان
كسی نمی‌تواند زیبایی را تعریف كند چرا كه ماورای زبان است و ما هنوز بر سر اساس آن نزاع می‌كنیم. از زمان آغاز دورهء تمدن نتایج تراژیك و مضحك جست‌وجوی زیبایی ادامه داشته است. طبیعت و ذات اسرارآمیز زیبایی، دانشمندان و هنرمندان را واداشته تا نزاع و مباحثات زیادی بر سر تعریف آن توسط یك فرمول داشته باشند.
ریاضیدانان یونانی زیبایی صورت را براساس اندازهء آن تعریف كردند و لئوناردو داوینچی در طراحی‌های آناتومیك معروف خود شكل متناسب بدن را به تصویر كشید ولی به طور كلی نگرش‌ها دربارهء زیبایی در طول تاریخ بسیار ناسازگار بوده است.
اكنون تنها تفاوت‌های آشكار طبقه و قومیت نیست كه مردم با آن‌ها درگیرند بلكه انتظارات زیبایی كه رسانه‌ها به تصویر می‌كشند نیز وجود دارند، بنابراین سیاه‌پوستان آمریكایی، بومیان آمریكا، مردم آمریكای لاتین و آسیایی‌ها به طور مضاعف تحت‌تاثیر اسطورهء زیبایی هستند. جامعهء غرب اغلب به دلیل تاكیدی كه بر فرهنگ وسواس‌گونهء چهره می‌كند و سهمی كه در ایجاد پیامدهای اسطورهء زیبایی دارد مورد سرزنش قرار می‌گیرد: افسردگی، بیماری جوع، آنوركسیا، جراحی‌های زیبایی غیرضروری و نژادپرستی. و در نتیجهء وجود اینترنت كم‌تر گوشه‌ای از جهان است كه به وسیلهء فرهنگ عامهء غربی، دست‌نخورده مانده و یا در مقابل آن پایداری كرده باشد.
زیبایی یا فقدان آن همه چیز را تعیین می‌كند، از آنچه می‌پوشیم تا آنچه می‌خوریم و آنچه كه دربارهء خود می‌اندیشیم. فضیلت‌های پنهان مانند مهربانی، سخاوت و همدلی اكنون از حوزهء مد خارج است. صنایع چند میلیارد دلاری برای خلق تصاویر زیبایی ایجاد شده‌اند و می‌توان تاثیر عمیق این تصویر ایجاد شده در نسل جوان خاصه دختران را دید. در طول دوران كودكی، دختران برای توجه بیش از حد به چهره خود آموزش می‌بینند و بعدها به خاطر احساس ناامنی به وجود آمده از نیاز به جذاب بودن رنج می‌برند.
در سال ۱۹۹۸، بیست و دو هزار نوجوان آمریكایی عمل جراحی زیبایی داشته كه نسبت به سال ۱۹۹۲، ۹۵ درصد افزایش داشته است.
جست‌وجوی زیبایی اسرارآمیز، افراد را تبدیل به یك مشتری فعال می‌كند كه گاهی اوقات نوجوانان ۱۰ساله را نیز شامل می‌شود.
مردان ندرتا به عنوان زیبا مورد اشاره قرار می‌گیرند اما آن‌ها نیز از پیامدهای هیپنوتیزم كننده، مصون نیستند. آن‌ها ۵/۹ میلیون دلار در سال به خاطر جراحی پلاستیك، وسایل ورزشی زیبایی اندام و محصولات مربوط به موی سر خرج كرده و ۱۰ درصد مشتریان جراحی پلاستیك هستند.
دانشمندان و هنرمندان معروف كه خود را متعهد به آنچه زیبایی نامیده می‌شد می‌دانستند، از دستورالعملی استفاده می‌كردند كه مبتنی بر شفافیت، تقارن و توازن و رنگ‌های درخشان بود. نقطهء اشتراك تمام این تئوری‌ها این ایده بود كه خواص زیبایی مشابه است، چه زمانی كه یك زن زیبا ببینم چه یك گل و یا یك منظره ببینم. اكنون در جراحی‌های زیبایی همین تئوری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
هر دوره‌ای استانداردهای زیبایی غالبی دارد، به عنوان مثال در دههء ۱۹۲۰ زنانی با صورت‌هایی نوجوان زیبا تلقی می‌شدند و پس از آن‌ها زنانی با اندام‌هایی خاص نماد زیبایی شدند. زنان همواره به طور تاریخی تغییر شكل داده‌اند تا درخواست‌ها و مقتضیات زنانگی را تحقق بخشند. این یك واقعیت است كه استانداردهای زیبایی همواره مشقت‌بار بوده و مانند بازار بورس همواره تغییر كرده‌اند.
دوست داشته باشیم یا نه ما در جامعه ای زندگی می‌كنیم كه همه چیز با توافق عمومی تعیین می‌شود. جراحان پلاستیك به راحتی می‌توانند نوع تقاضاهایی كه وجود دارد را با نگاهی به تصاویر مجلات و یا ستارگان تلویزیونی و سینمایی تشخیص دهند.
تغییر دایم ایده‌آل زیبایی، استانداردهای ثابت را برای افرادی كه بدون آن احساس آرامش نمی‌كنند، غیرممكن ساخته است. زمانی كه فیلم‌ها و ویدئوهای موسیقی تصاویر غیرواقعی را به نمایش می‌گذارند، پیام‌های كاملا واضح و آشكاری می‌فرستند. در این میان زنانی كه زمینهء فرهنگی متفاوتی دارند نیز موضوع چنین فشارهایی هستند، منتها با هزینه‌ای سنگین تر از زنان سفید پوست. گاهی اوقات زنان رنگین پوست ابتدا موضوع استانداردهای زیبایی فرهنگ خود و سپس ایده‌آل‌های سفیدپوستان هستند. سرمایه‌داری نیز در حال كمك به گسترش ارزش‌های سفیدپوستان غربی در آن سوی خطوط نژادی، طبقاتی و قومی است.
سوزان جونز
منبع: www.smc.edu
ترجمه: سونیا غفاری
برگرفته از: وب سایت كانون زنان ایرانی
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید