یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
سرِ ناصرِ معاصر را برایم بیاور
▪ «سگکُشی» هنوز آخرین فیلمِ بهنمایشدرآمده «بهرام بیضایی»ست اگر آن فیلمِ کوتاهش را در مجموعه «فرشِ ایرانی» [بههمتِ سیدرضا میرکریمی] در شمارِ کارهایش نیاوریم و ظاهرا یکی از آن فیلمهاییست که تماشاگران زیادی پیدا کرد و تقریبا همه آنهایی که چشمبهراهِ فیلمِ دیگری از کارگردانِ «مسافران» بودند، به تماشایِ کاری از «بیضایی» نشستند که بهزعمِ آنها صاحبِ لحنی «اجتماعی» و البته معمایی بود.
▪ احتمالا توجه و دلبستگیِ زیاد به لحنِ اجتماعی و واقعنما [و نه واقعگرا]ی فیلم باعث شده تا چیزهایِ دیگر فیلم دیده نشوند. اما این دغدغه «بیضایی» نیست. در نوشتههای او، چه فیلمنامههایی که رنگِ پرده را ندیدند و چه نمایشنامههایی که روی صحنه نرفتند، «اسطورهها» حرفِ اول را میزنند.
این همان مقولهایست که از ابتدایِ کارِ «بیضایی» میشود ردش را گرفت و پیش آمد؛ از «اَژدهاک» و «آرش» گرفته تا «سیاوشخوانی» و «کارنامه بُندارِ بیدَخش» [اسطوره برساخته بیضایی] و همین فیلمِ «سگکُشی». حقیقت این است که سینمایِ «بیضایی»، حتی وقتی صاحبِ لحنی «اجتماعی» میشود، قرار نیست از چُنان مقولههایی دور شود.
اما یک نکته مُهم درباره «بیضایی» و کارهایش، این است که «اسطوره» را به فضایی امروزی منتقل میکند و «سگکُشی» هم به یکمعنا، چُنین فیلمیست.
در بینِ اسطورههای بینالنهرین، «ایشتار و تموز» شهرتی عالمگیر دارند. پس از مردنِ «تموز» و رفتنش به دنیایِ مردگان، «ایشتار» همسرِ وفادارش هم راهیِ آن دنیا میشود و هربار بخشی از زینتِ خود را میدهد تا به شوهرش نزدیک شود و در نهایت او را پس بگیرد.
و «سگکُشی» هم، بههرحال، روایتِ امروزیِ این اسطوره است؛ با این تفاوت که «تموزِ» فیلم، یعنی «ناصر معاصر» [مجید مظفری]، شوهری وفادار نیست و کاری جُز خیانت نمیکند، اما «ایشتارِ» وفادارش «گلرخ کمالی» [مژده شمسایی]، بیآنکه از بیوفاییِ همسرش باخبر باشد، اسبابِ آسودگیِ خیالِ او را فراهم میکند و البته که «بیضایی»، مثلِ همیشه، میگوید که از هیچ اسطورهای عمدا در هیچ متنی استفاده نکرده است، اما مسئله اینجاست که پنجاه و چند سال آشنایی با اسطورهها، «بیضایی» را صاحبِ چُنان قدرتی کرده است که هر اسطورهای را، خودآگاه یا ناخودآگاه، به داستانی کاملا امروزی بدل کند.
همین است که مثل هر حکایتِ اسطورهایِ دیگری، فصلی مخوف و هولناک را تدارک میبیند که «گلرخ کمالی» با «سنگستانی»ها و کارگرانشان روبهرو میشود. «سگکُشی» قصهای اسطورهای دارد، هرچند این اسطوره در پایان تغییرِ شکل میدهد و شکسته میشود.
▪ «سگکُشی»، درعینحال، فیلمیست تودرتو و این تودرتویی نه فقط در قصه که در شخصیتهایِ قصه هم به چشم میآید.
اینجا با آدمهایی طرفیم که ظاهر و باطنشان یکی نیست؛ کاری که میکنند، با حرفی که میزنند یکی نیست و مدام کلک میزنند و سرِ یکدیگر را کلاه میگذارند. و این کلکزدن از همان ابتدایِ فیلم شروع میشود؛ «ناصر معاصر» به شریکش «جواد مقدم» [رضا کیانیان] خیانت میکند و سرِ او را کلاه میگذارد.
و هرچه فیلم پیشتر میرود، دامنه خیانتها و کلکهایِ «ناصر معاصر» هم گستردهتر میشود. به زنش «گلرخ کمالی»، به «تابانپور»، به «خاوری» خیانت میکند و البته غیر از «گلرخ کمالی»، بقیه آدمها کاری جُز خیانت و کلکزدن بلد نیستند؛ چه «فرشته اقتداری» و چه «مُنشیِ شرکتِ افندی و شُرکا با مسوولیتِ محدود».
▪ اما نویسنده این یادداشت دلش میخواست و هیچ بدش نمیآمد در صحنه آخر فیلم، وقتی «گلرخ کمالی» پُشتِ فرمانِ سواریاش نشسته، بهجایِ آنکه به «عِیوض» بگوید «شهرستان اومدی سری به من بزن. » بگوید «سرِ ناصرِ مُعاصر را برایم بیاور. » دلیلش بماند برایِ یک وقتِ دیگر.
▪ مِنویِ اصلی دیویدی، جاییکه باید زبانِ فارسی یا انگلیسی یا عربی را انتخاب کرد، همان صحنهایست که «گلرخ کمالی»، کتکخورده و عصبی، روی میز میکوبد و لیوانی که کنارِ دستش روی میز است، مدام تکان میخورد.
خُب، واقعا این صحنه کاملا عصبی، میتواند معرف فیلم باشد؟ در ادامه، وقتی قرار است فیلم را ببینیم، با صحنهای طرفیم که «گلرخ کمالی» صورتش را فرو میکند توی ظرف آب و خونی که توی دهانش جمع شده، آب را سُرخِ سرخ میکند. بله، این تکهای از فیلم است، اما فرض را بر این بگذارید که یکنفر میخواهد برای نخستینبار «سگکُشی» را ببیند؛ آیا با دیدنِ این صحنه، به این فکر نمیکند که «گلرخ کمالی» را چهکسی کتک میزند؟ پُشتِ جلدِ فیلم نوشتهاند که قسمتهایِ ویژهای برای تماشاگران تدارک دیدهاند. وارد قسمتهای ویژه دیویدی که میشویم، نوشتهای دوخطی به ما میگوید که لطف کنیم و دیسک دو را توی دستگاه بگذاریم. کدام دیسکِ دو؟ اینکه فقط یک دیسک است. یعنی باید نسخه دو دیسکِ فیلم را بخریم؟
یعنی این نسخه یک دیسکی که خریدهایم، نسخه کاملی نیست؟ واقعا نمیشود اطلاعاتِ غلط به تماشاگران ندهیم و پُشتِ جلدِ فیلم ننویسیم که میتوانند قسمتهایِ ویژهای را تماشا کنند؟ کارِ سختی است؟
محسن آزرم
منبع : روزنامه کارگزاران
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
امیرعبداللهیان حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه دولت سیستان و بلوچستان جنگ انتخابات مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم مجلس حسن روحانی
سیل یسنا تهران هواشناسی شهرداری تهران بارندگی سازمان هواشناسی باران فضای مجازی آتش سوزی هلال احمر آموزش و پرورش
هوش مصنوعی خودرو بانک مرکزی قیمت خودرو قیمت دلار مسکن قیمت طلا تورم دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو
تلویزیون جهان صدا و سیما مهران غفوریان موسیقی صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل جنگ غزه روسیه آمریکا ترکیه انگلیس اوکراین نوار غزه ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال پرسپولیس رئال مادرید استقلال سپاهان لیگ برتر باشگاه استقلال بازی باشگاه پرسپولیس علی خطیر جواد نکونام بایرن مونیخ
آیفون اینستاگرام دیابت اپل ناسا عکاسی تبلیغات موبایل گوگل
کبد چرب فشار خون