دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
نگاه به تاریخ در فضای انتزاعی
برای بررسی و تحقیق پیرامون هر موضوعی شناخت شرایط زمانی و مکانی آن مسئله شرط اول و لازم این بررسی است، مع الاسف بیشتر داوری ها در مسائل اجتماعی و تاریخی در جامعه ما خاصه در میان عامه فارغ از شرایط اجتماعی دوره ای صورت می گیرد که آن واقعه در آن برهه به وقوع پیوسته و شاید این بی دقتی یا بگوییم اشتباه تحقیقاتی بزرگترین لطمه را به پیکر تحقیقات و مطالعات جامعه شناختی ما وارد کرده و حاصل این داوری مع الفارق ما را از شناخت آفات اجتماعی و چهره واقعی رجال سیاسی و پیشوایان جامعه آن گونه که بودند محروم می سازد و نه تنها گذشته چراغ راه حال و آینده ما نشده که همچنان به کجراهه رفته و از طریق مستقیم حق دور شده ایم. همان طور که پس از گذشت یک قرن از جنبش مشروطه که نخستین نهضت ملی ایران پس از ظهور دموکراسی در غرب به حساب می آید هنوز در اول راهیم. اگر دموکراسی را یک فرهنگ و تربیت اجتماعی بدانیم باید اذعان کنیم که با دموکراسی و جامعه مدنی و لوازم مترتب بر آن یعنی آزادی، عدالت، حزب و قانون بیگانه ایم. هنگامی که ندای مشروطه خواهی از جانب روشنفکران و علمای آگاه و دردمند و دلسوز جامعه برخاست مردم از نظر آگاهی به مسائل اجتماعی به دلیل اکثریت بی سواد، نبودن روزنامه و رسانه و عقب ماندگی های ناشی از حکومت های بی لیاقت، دست نشانده و خودکامه در سطح نازلی قرار داشتند. جامعه ایران در آن دوره را می توان به سه طبقه تقسیم کرد:
۱) به جز معدودی از آنها که مردانی صالح و خداترس و با مسائل اجتماعی و مردم آشنا بودند بقیه در پی منصب و مقام و استفاده مادی از مردم بوده و اکثراً برای حفظ موقعیت خود در راستای منافع حکومت وقت حرکت می کردند. آن تعداد صالح نادر هم نه منصب داشتند نه قدرت اجرایی و تنها مرجع رسیدگی به شرعیات و مرافعات مردم بودند. با این توصیف حکومت مرافعات و کارهای خود را با آن دسته از روحانیان ارجاع می داد که وابسته به حکومت بودند.
۲) حکومت و عوامل آن که تحت نظر سلطان مطلق العنان اداره می شد و هیچ کس را حق چون و چرایی نبود.
۳) مردم که اکثراً بی سواد و نسبت به حقوق خود جاهل و چشم بسته مطیع حکومت بودند.درست در زمانی که در کشور ما مردم در چنین شرایط به سر می بردند در جهان غرب مردم با موازین و لوازم دموکراسی از قبیل مجلس، روزنامه، شورا، حزب و قانون آشنا بودند.
اسماعیل روحانی
۱) به جز معدودی از آنها که مردانی صالح و خداترس و با مسائل اجتماعی و مردم آشنا بودند بقیه در پی منصب و مقام و استفاده مادی از مردم بوده و اکثراً برای حفظ موقعیت خود در راستای منافع حکومت وقت حرکت می کردند. آن تعداد صالح نادر هم نه منصب داشتند نه قدرت اجرایی و تنها مرجع رسیدگی به شرعیات و مرافعات مردم بودند. با این توصیف حکومت مرافعات و کارهای خود را با آن دسته از روحانیان ارجاع می داد که وابسته به حکومت بودند.
۲) حکومت و عوامل آن که تحت نظر سلطان مطلق العنان اداره می شد و هیچ کس را حق چون و چرایی نبود.
۳) مردم که اکثراً بی سواد و نسبت به حقوق خود جاهل و چشم بسته مطیع حکومت بودند.درست در زمانی که در کشور ما مردم در چنین شرایط به سر می بردند در جهان غرب مردم با موازین و لوازم دموکراسی از قبیل مجلس، روزنامه، شورا، حزب و قانون آشنا بودند.
اسماعیل روحانی
منبع : ایران یکصد سال پس از مشروطیت
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
خلیج فارس ایران آمریکا مجلس شورای اسلامی مجلس دولت حجاب شورای نگهبان دولت سیزدهم بودجه جمهوری اسلامی ایران رئیسی
شهرداری تهران هواشناسی تهران شورای شهر دستگیری فضای مجازی پلیس قتل شورای شهر تهران سیل وزارت بهداشت سازمان هواشناسی
قیمت دلار ایران خودرو خودرو دلار قیمت خودرو مالیات بازار خودرو بانک مرکزی قیمت طلا مسکن تورم سایپا
سریال رسانه تئاتر تلویزیون موسیقی سریال پایتخت سینمای ایران فیلم بازیگر سینما کتاب قرآن کریم
شورای عالی انقلاب فرهنگی سازمان سنجش انتخاب رشته باتری
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه جنگ غزه حماس روسیه عربستان اوکراین عراق ترکیه نوار غزه
استقلال پرسپولیس فوتبال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال سپاهان بازی باشگاه پرسپولیس تراکتور جام حذفی آلومینیوم اراک وحید شمسایی
اپل ایلان ماسک همراه اول مدیران خودرو تبلیغات گوگل آیفون فناوری سامسونگ ناسا
مواد غذایی خواب روانشناسی آلزایمر هندوانه بارداری مالاریا دندانپزشکی