سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
پائیزا - Paisa
سال تولید : ۱۹۴۶
کشور تولیدکننده : ایتالیا
محصول : روبرتو روسلینی، رود ا. جیجر و ماریو کونتی.
کارگردان : روبرتو روسلینی.
فیلمنامهنویس : فدریکو فلینی و روسلینی، برمبنای داستانهائی نوشته ویکتور هینز، مارچلو پالییرو، سرجو آمیدئی، کلاوس مان، فلینی، روسلینی و واسکو پراتولینی (اپیزود فلورانس).
فیلمبردار : اتللو مارتلی.
آهنگساز(موسیقی متن) : رنتسو روسلینی.
هنرپیشگان : کارملا ساتسیو، روبرت وان لون، آلفونسینو پاسکا، ماریا میکی، رنتسو آوانتسو، هاریت وایت، بنجامین امانوئل و لنرد پریش،
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۲۴ دقیقه.
شش جلوه مختلف از جنگ جهانی دوم؛ از تابستان تا پایان ۱۹۴۵:
۱. سیسیل: نیروهای آمریکائی وارد خاک ایتالیا شدهاند. یک سرباز آمریکائی با دختری اهل سیسیل آشنا میشود اما بهزودی هر دو به قتل میرسند. ۲. ناپل: بچههای ایتالیائی یک سرباز سیاهپوست آمریکائی را آزار و اذیت میکنند. یکی از بچههاها، که واکسی است، پوتینهای سرباز را میدزدد و فرار میکند، اما او وقتی زندگی فلاکتبار پسرک را میبیند از پوتینهایش چشمپوشی میکند. ۳. رم: یک سرباز آمریکائی با دختری ولگرد آشنا میشود، اما نمیتواند به یاد بیاورد که او همان دخترک معصومی است که مدتها قبل دیده بود. ۴. فلورانس: یک پرستار صلیبسرخ در جستوجوی رهبر پارتیزانها ـ مردی که به او علاقه دارد ـ است. ۵. رومانیا: سه کشیش آمریکائی مهمان راهبهای دیری در ایتالیا میشوند. آنان وقتی در مییابند که فقط یکی از کشیشها کاتولیک است و دو نفر دیگر، پروتستان و یهودی هستند، برایشان طلب مغفرت و توبه میکنند تا به راه راست هدایت شوند. ۶. دره پو: پارتیزانها کنار سربازان ارتش میجنگند، اما در پایان همگی قتل عام میشوند.
٭ مفهوم کلی این شش اپیزود یادآور فیلم قبلی استاد، رم شهر بیدفاع (۱۹۴۵)، است. با این تفاوت که به جای یک شهر، تصویری از شهرهای مختلف ایتالیا در سالهای سخت و پرتنش آزادسازی این کشور ارائه میشود. هر اپیزود لحن متفاوتی دارد؛ ماجرای ناپل تصویری واقعگرایانه به دست میدهد؛ داستان حزنانگیز رم، ملودراماتیک است؛ جنگهای فلورانس بهصورت واقعهنگاری به نمایش در میآیند؛ دیدار از صومعه با فیلمبرداری بسیار عالی برای به دست دادن تصاویری دقیق از راهبان نمود پیدا میکند، و اپیزود آخر، نمایش همه جانبه فضا، چشمانداز و تنش دراماتیک جنگ است و در عین حال، نیروی احساسی و تراژیک جاری در فیلم را در قالب ساختار محکمی شکل میدهد. ابتدا بهنظر میرسد این لحنهای متفاوت که همه در یک فیلم جمع شدهاند، ساختار آن را از هم بپاشند، لیکن انسجام فیلم بینظیر است و بر این ادعا روسلینی یکی از بهترین آثارش را ساخته، صحه میگذارد.
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران خلیج فارس حجاب مجلس شورای اسلامی مجلس روز معلم شورای نگهبان بودجه دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران مجلس یازدهم قالیباف
پایتخت تهران سلامت شهرداری تهران هواشناسی فضای مجازی شورای شهر شورای شهر تهران سیل قتل پلیس وزارت بهداشت
خودرو ارز دولت قیمت دلار ایران خودرو قیمت خودرو مالیات دلار بازار خودرو بانک مرکزی قیمت طلا مسکن
تلویزیون مهران مدیری سریال رسانه سینمای ایران تئاتر فیلم موسیقی سینما سریال پایتخت کتاب
سازمان سنجش انتخاب رشته
غزه جنگ غزه فلسطین آمریکا حماس عربستان روسیه نوار غزه اوکراین ترکیه عراق طوفان الاقصی
فوتبال استقلال پرسپولیس سپاهان تیم ملی فوتسال ایران تراکتور فوتسال بازی وحید شمسایی باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس لیگ برتر
هوش مصنوعی اپل اینستاگرام همراه اول تبلیغات گوگل ایرانسل فناوری روزنامه آیفون
مواد غذایی ویتامین سازمان غذا و دارو طول عمر سلامت روان بارداری پرستار دندانپزشکی هندوانه