یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

شرایط بیمه‌نامه


شرایط بیمه‌نامه
● شرایط عمومی بیمه‌نامه
هر گاه اتومبیل بیمه‌شده، از شروع قرارداد یا تمدید بیمه‌نامه، تا پایان سال یا سال‌های بعد، برای بیمه‌گر پرداخت خسارتی را ایجاب نكند تخفیف یا تخفیف‌هایی در حق بیمه اعمال خواهدشد (یكی از حقوق بیمه‌‌گذار در شرایط عمومی بیمه‌نامه بدنه اتومبیل).
بیمه‌گر حداكثر ظرف یك ماه پس از تاریخ دریافت مداركی كه به وسیله آنها بتواند مقدار خسارت و حدود مسوولیت خود را تشخیص دهد، باید خسارت را تصفیه و پرداخت نماید (یكی از تعهدات بیمه‌گر در شرایط بیمه‌نامه حوادث).
بیمه‌گر می‌تواند در موارد زیر پرداخت خسارت را رد كند یا آن را به نسبت درجه تقصیر بیمه‌گذار یا نماینده وی كاهش دهد:
هرگاه حادثه به علت تقصیر بیمه‌گذار یا نماینده وی رخ داده باشد وهرگاه بیمه‌گذار به وظایف خود در زمان وقوع حادثه عمل نكرده باشد و در نتیجه، مقدار خسارت افزایش یافته و یا به حقوق بیمه‌گر خدشه وارد شده باشد (یكی از حقوق بیمه‌گر در شرایط بیمه‌نامه آتش‌سوزی).
● شكایت بیمه‌گذار
نهاد نظارتی بیمه در كشور،‌ یعنی بیمه مركزی ایران، در چارچوب یكی از وظایف اصلی خود، یعنی حمایت از بیمه‌گذاران، بیمه‌شدگان و صاحبان حقوق، به شكایت این اشخاص از بیمه‌گران رسیدگی می‌كند. در انگلستان، بیمه‌گذاران جزء، در صورت شكایت از شركت بیمه، پیش از طرح آن در مراجع قضایی، می‌توانند به تشكل‌های بیمه‌گران مانند واحد خدمات داوری مراجعه كنند. در ایران، شركت‌‌های بیمه هنوز تشكلی برای بررسی و حل و فصل شكایات بیمه‌گذاران، به ویژه بیمه‌گذاران جزء تشكیل نداده‌اند تا آنها را از طرح شكایت در مراجع قضایی باز دارد.
● صلاحیت اخلاقی و حرفه‌ای بیمه‌گر
پیش از آغاز فعالیت هر شركت بیمه، شایستگی و صلاحیت كاركنان كلیدی آن باید محرز شود.
شركت‌های بیمه، برای كسب پروانه فعالیت، موظفند اطلاعات و مدارك لازم برای احراز حسن شهرت مدیران و صلاحیت فنی خود را به نهاد نظارتی بیمه ارائه كنند. در ایران بیمه مركزی ایران نقش نهاد نظارتی بیمه را ایفا می‌كند.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید