یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

ورود به شهر آبی مرموز


ورود به شهر آبی مرموز
اعتبار بالای بازی Bioshock را باید به حساب کن لوین (ken Levin)، کارگردان خلاق این بازی بگذاریم.
استعداد اصلی لوین این است که می‌داند طراحی گیم پلی و گرافیک بازی باید عالی باشد اما در عین حال داستان بازی، شخصیت‌ها و اصالت آنها را هم باید در نظر گرفت.
به همین دلیل است که بازی‌های خوش ساخت زیادی به بازار آمده است اما اساسا فقط نسخه به روز شده‌ای از نسخه‌های قبلی خود بوده‌اند. اما داستان Bioshock فرق دارد.
عناصر بازی‌های نقش آفرین (RPG) و ماجراجویی در این بازی اول شخص آنقدر خوب با هم درآمیخته که بازیکنانی که اهمیت زیادی به سبک بازی نمی‌دهند این موضوع را به هیچ وجه تشخیص نمی‌دهند و به تنها چیزی که پی می‌برند این است که Bioshock از ابتدا تا انتها یک بازی جذاب و سرگرم‌کننده است. داستان Bioshock از لایه‌های مختلفی تشکیل می‌شود. بازی را در نقش یک مرد ناشناس شروع می‌کنید که با هواپیما برفراز اقیانوس اطلس در حال پرواز است و سقوط می‌کند.
بازیکن در این لحظه خود را وسط دریای بیکران می‌بیند، اما با یک چیز عجیب روبه‌رو می‌شود. یک ساختمان عجیب وسط دریا! بعد از اینکه وارد این ساختمان مرموز می‌شوید به شهر آبی رپچر (Rapture) راه پیدا می‌کنید.
اندرو رایان (Andrew Ryan)، خالق شهر آبی رپچر به وسیله یک پیام صوتی به شما می‌گوید که وی این شهر آبی را خلق کرده است تا دانشمندان با آزادی عمل و به دور از فشار دنیای بیرون بهترین آثار خود را خلق کنند.
اما رایان فکر فشارهای درونی را نکرده است. تمامی مراحل بازی پر از آشغال است و خون همه جا را فرا گرفته است. البته شخصیت شما هم از آن دسته دیوانه‌هایی نیست که عشق جنگ و کشت و کشتار با هر موجود عجیب و غریبی را داشته باشد و فقط می‌خواهد از شر این شهر آبی خلاص شود. علاوه بر رایان دو شخصیت زنده شهر آبی رپچر یعنی اطلس (Atlas) و تاننبام (Tannenbaum) هم از طریق پیام‌های رادیویی شما را دعوت به مبارزه با دشمنان می‌کنند. همه چیز در Bioshock مربوط به انتخاب شماست و از آنجا که زمینه‌های داستانی مختلفی در بازی وجود دارد، آنچه در ابتدا با آن سر و کار دارید با چیزی که در آخر به آن دست پیدا می‌کنید ممکن است متفاوت باشد.
خوشبختانه Bioshock تنوع زیادی دارد و شخصیت شما نه تنها سلاح‌های متنوعی در اختیار دارد، بلکه از قدرت‌های گوناگونی بهره می‌برد. سلاح‌های‌تان همان کلت، نارنجک‌انداز، تفنگ ساچمه‌ای و چند سلاح آشنای دیگر است، اما سلاح‌ها می‌توانند ارتقا پیدا کنند و در نتیجه آزادی عمل زیادی خواهید داشت. شما می‌توانید سلاح‌ها و گلوله دشمنان مرده را بردارید، آن را از سوراخ سنبه‌های بازی پیدا کنید و یا اگر راحت طلب‌تر از این حرف‌ها هستید چنین چیزهایی را بخرید. از آن جالب‌تر می‌توانید اشیایی را که در ظاهر هیچ کاربردی ندارند در یک دستگاه تبدیل تحت عنوان U-Invent، به یک وسیله قابل استفاده تبدیل کنید.
پلاسمید (Plasmid)، قابلیت دیگری است که در اختیار دارید. پلاسمیدها به نوعی یک قدرت ژنتیکی هستند که در توان ژنتیکی و فیزیکی شما را افزایش می‌دهند و یا دگرگون می‌کنند. بعضی از پلاسمیدها خونتان را زیاد می‌کند، دسته‌ای دیگر برای حمله به دشمنان به کار می‌روند و علاوه بر این قدرت مشت و لگد زدن و یا توان دویدن‌تان را بالاتر می‌برند.
در Bioshock از موتورگرافیکی قدرت‌مند Unreal Engine ۳ شرکت Epic استفاده شده است، اما اگر افراد کار بلد از یک موتور گرافیکی استفاده نکنند چیزی تغییر نمی‌کند. تیم هندی ۲k Boston در زمینه هنری این بازی چیزی کم نگذاشته است و در نتیجه Bioshock شبیه به هیچ بازی دیگری نیست. حال و هوای دکوراسیون دهه ۱۹۴۰ هم جلوه‌ جذابی به بازی داده است، به طوری که احساس می‌کنید هیچ دو دیواری شبیه هم نیست. جلوه‌های گرافیکی و طراحی‌های گوناگون مجازی آنقدر متنوع و غنی است که در هرگوشه از بازی چیز جدیدی می‌توانید پیدا کنید. و اما اشکالات Bioshock. شما در جای جای بازی باید صندوق‌ها و یا دستگاه‌های پرداخت و ... را هک کنید. مثلا رمز یک گاوصندوق را هک کنید که این کار پس از مدت کوتاهی خسته کننده می‌شود. علاوه بر این در بعضی از مرحله‌ها هم از بس کارهای تکراری و خسته کننده می‌کنید که حد ندارد. مثلا باید مثل یک قارچ خور مرتب دنبال یک مورد خاص بگردید. با این تفاوت که ماریو یا همان قارچ خور خودمان دنبال قارچ و گل آفتابگردان می‌گشت و شما باید دنبال پلاسمید و اسلحه باشید.
خلاقیت سازندگان بازی آنقدر زیاد بوده که در مواردی قابلیت‌های محیر العقولی هم به آن اضافه کرده‌اند. وسط یک جنگ اکشن و پر زد و خورد می‌توانید از صحنه‌های به یادماندنی مبارزه‌تان عکس بگیرید! البته شما هم احتمالا این قابلیت مضحک را به زودی فراموش خواهید کرد.
اما این اشکالات آن قدر کوچک هستند که به راحتی می‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد. هیچ حالت چند جانبه‌ای در Bioshock وجود ندارد، اما همین حالت تک نفره سرگرم کننده و فوق‌العاده جذاب بارها ارزش بازی کردن دارد. نکات مثبت: فضای جذاب و گرافیک خیره کننده؛ آزادی عمل فوق‌العاده بالا که دست‌تان را برای انتخاب مسیر و نحوه مبارزه باز می‌گذارد؛ صدا گذاری شنیدنی نیز به داستان بازی ارزش بیش‌تری می‌بخشد.
▪ نکات منفی:
Bioshock در بعضی از کامپیوترها مشکلات فنی دارد و ممکن است به خوبی اجرا نشود؛ از آنجا که هدفی که برای آن مبارزه می‌کنید بر سر مرگ و زندگی نیست کل ماجرا کمی ساده و بی‌معنی به نظر می‌رسد.
▪ سازنده: ۲K Boston
▪ ناشر: ۲K Games
▪ سبک: Sci-Fi FPS
▪ کنسول: PC، Xbox ۳۶۰
▪ تاریخ انتشار: ۲۱ اوت ۲۰۰۷
منبع : روزنامه فناوران