دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا


مخاطب‌شناسی و افکارسنجی در رسانه‌های جمعی


مخاطب‌شناسی و افکارسنجی در رسانه‌های جمعی
گردآورنده : میرسعیدقاضی - علیاسماعیلی - حامد
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۳/۰۳/۱۹
رده دیویی : ۳۰۲.۲۳
قطع : وزیری
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۱۲۸
نوع اثر : گردآوری
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : ۹۶ P/م۳م۹
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۲۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۷۲۱۱-۶۵-۱

در فصل اول کتاب مفهوم مخاطب و مخاطبان توضیح داده شده همچنین حوزه‌های پژوهش در عصر ارتباطات اجتماعی و تحلیل مخاطبان به مثابه یکی از عرصه‌های مهم این حوزه‌ها, مطرح گردیده نیز وظایف واحد مخاطب‌شناسی رسانه‌ها عنوان شده است. به تصریح کتاب: 'پژوهشگران متوجه اهمیت تاثیر مخاطبان بر وسایل ارتباط جمعی شده‌اند و آن را بحث اقتصاد رسانه‌ای مطرح ساخته و مفهوم مدیریت بازار رسانه‌ای را ارائه می‌کنند'. همین موضوع درفصل دوم کتاب بررسی شده است‌؛ یعنی علاوه بر ذکر مفهوم و اهمیت بازاریابی رسانه, نقش ارزش‌های بنیاد فرهنگی در رواق رسانه ارزیابی شده نیز معنای مخاطب مداری رسانه‌ای و مدیریت بازار رسانه‌ای تشریح گردیده است. فصل سوم درباره افکار عمومی و نقش رسانه‌ها درایجاد و گسترش آن, همچنین تعامل بین این دو, و تاثیر و تاثر آن‌هاست. 'روش تحقیق در علوم اجتماعی و افکار سنجی' و 'گسترش فعالیت‌های افکار سنجش رسانه‌ای در جهان کنونی' دو مبحث پایانی کتاب هستند.


همچنین مشاهده کنید