دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
شریعتی و سروش و بررسی مقابلهای آرائ و نظریات
نویسنده : عربیزنجانی - بهنام
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۷۹/۰۴/۱۹
رده دیویی : ۲۹۷.۴۸
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۱۴۴
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۳۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۹۲۰۰۷-۷-۰
نوشته حاضر, تلاشی است در تبیین مقابله آرا و افکار دو تن از شخصیتهای دینی که طی آن خوانندگان با سیر تحولات فکری سی سال اخیر کشور در باب دین و جایگاه آن در میان مردم آشنا میگردند .نگارنده در این نوشتار, مقولات ذیل را از منظر شریعتی و سروش بررسی میکند :((دین)), ((حکومت و مردم)), ((روشنفکری و آزادی)), ((ایدئولوژی)) و ((حوزه, دانشگاه, فقه و ولی فقیه)) .مولف در مورد انتخاب و مقایسه دیدگاههای این دو شخصیت با یک دیگر اذعان میدارد :((این دو اندیشمند, تاثیرات مختلفی را در عرضه تفکرات دینی و مذهبی داشته و دیگر این که هر دوی آنها متعلق به جناح اپوزیسیون ملایم مذهبی کشور میباشند .سروش در باب دین بر این باور است که :یکی از علل دینگریزی نسل حاضر, عدم تطبیق و هماهنگی منطقی عقل, دین و عصر است .وی یکی از عوامل گرایش به مدرنیته و تحجری پنداشتن دین از سوی جوانان را عدم هماهنگی حوزه با علم میداند و نه علم با حوزه و دین . شریعتی دین و دنیا را با هم آشتی داد و سروش نیز شریعت را برای دنیا تفسیر کرد .سروش یک دینشناس است و شریعتی یک اسلامشناس (شیعهشناس)) .((در نظر سروش افتراقی بین مسیحیت و اسلام وجود ندارد و مهمترین مسئله در باب دین برای او رابطه علوم امروزی با دین و تاثیری که بر همدیگر دارند است .شیعه برای شریعتی همه چیز است ولی برای سروش این چنین نیست .شریعتی یک ایدهالیست اسلامی است که با ((بایدها)) تودهها را به حرکت و تکاپو وامیداشت .اما سروش یک تصور رئالیستی و فرامدرنی از دین دارد)) .((سروش حکومت اسلامی را نشات گرفته از دین میداند, ولی شیوه حکومت کردن و نحوه اداره کشور را مبتنی بر علم روز میداند .وی معتقد است دین نمیتواند در بطن خود یک تئوری سیاسی داشته باشد . شریعتی به یک جامع پلورالیستیکی به مفهوم عام آن طوری که سروش مد نظر داشت, اعتقاد خاص پیدا نکرد, و تنها کسانی را بهترین افراد جامعه تلقی میکرد که مرامنامه انقلابی را مو به مو اجرا نمایند .لکن دموکراسی هر دوی آنها, دموکراسی مصطلح در غرب نیست)) .((در برخی مواقع سروش, شریعتی را متهم به ترویج یکنواختی در سطح جامعه میکند که آن مغایرت با اصول صراطهای مستقیم و مشخص جامعه پلورالیستیک دارد .و نمونههای افراطی چنین ایدئولوژیک اندیشی را وهابیت در میان اهل سنت و اخباریت در بین اهل تشیع ذکر میکند .شریعتی ایدئولوژی را نوعی روح حیاتبخش, و سروش آن را قرائتی ناصواب از اسلام میداند)) .
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
آمریکا ایران مجلس شورای اسلامی مجلس خلیج فارس شورای نگهبان حجاب دولت دولت سیزدهم افغانستان جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد
هواشناسی شهرداری تهران تهران شورای شهر شورای شهر تهران شهرداری پلیس قتل فضای مجازی سیل سلامت وزارت بهداشت
قیمت دلار قیمت خودرو مالیات خودرو دلار ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی قیمت طلا تورم مسکن سایپا
سریال پایتخت تئاتر تلویزیون فیلم سریال سینمای ایران موسیقی سینما کتاب قرآن کریم
سازمان سنجش انتخاب رشته باتری
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه جنگ غزه روسیه اوکراین حماس نوار غزه ترکیه عراق طوفان الاقصی
فوتبال استقلال پرسپولیس فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی سپاهان باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور
تسلا ایلان ماسک اپل تبلیغات مریخ آیفون ناسا گوگل فناوری بنیاد ملی نخبگان
سرطان سازمان غذا و دارو روانشناسی موز خواب طول عمر دندانپزشکی بارداری آلزایمر روغن حیوانی