دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا

رویای شیرین ِصنعت بیمه


رویای شیرین ِصنعت بیمه
صبح مثل همیشه پس از خروج از منزل و پس از سوار شدن به سرویس محل کارم تلفن همراهم را روشن کردم یک پیامک با بیان این مطلب برایم ارسال شده بود:
با سلام، بیمه گزار محترم بیمه نامه شخص ثالث شماره &#۹۴۵; و بیمه نامه بدنه به شماره &#۹۴۶; برای خودروی شماره µ متعلق به شما در تاریخ yy/mm/dd (منظور فردا صبح)منقضی خواهد شد، در صورت تمایل به تمدید بیمه نامه های فوق به یکی از واحد های صدور بیمه نامه شرکت ∞ مراجعه فرمایید-با تشکر شرکت سهامی بیمه ∞.
از اینکه شرکت بیمه ∞ بیمه گزاران خود را فراموش نمی کند خوشحال شدم و تصمیم داشتم در برنامه روزانه خود زمانی را برای تمدید بیمه نامه های خود از طریق اینترنت اختصاص دهم، اما با توجه به تجارب سالهای گذشته که اصل بیمه نامه ظرف مدت ۲۴ ساعت به دستم می رسید و می بایست رسید موقت را همراه داشته باشم تا به مامور پست تحویل دهم تصمیمم را تغییر دادم وتصمیم گرفتم بعد از خروج از محل کار ،به یکی از دستگاههای صدور خود کار بیمه نامه(A.I.M)مراجعه کنم تا بلا فاصله اصل بیمه نامه را دریافت کنم تا برنامه مسافرت آخر هفته تحت الشعاع بیمه نامه قرار نگیرد.
بعد از ساعت اداری به یکی از شعب بیمه ∞ مراجعه کردم،همانطور که حدس می زدم به علت آنکه حدود یک ساعت از پایان ساعات اداری می گذشت شعبه تعطیل بود.به دستگاه مراجعه کردم ،روی صفحه نمایش تصاویر و توضیحاتی نمایان بود که حاکی از آن بود که می بایست من در ابتدا قسمت بارکد کارت ملی خود را روبروی بارکد خوان قرار دهم،این عمل را انجام دادم دستگاه با اعلام نام و نام خانوادگی من ضمن خوش آمد گویی، شماره ملی من را اعلام کرد و سوالی مبنی بر تایید شماره ملی اعلام داشت و دو گزینه بلی و خیر را برایم نمایان کرد و من نیزپس از بررسی شماره ملی گزینه بلی را انتخاب کردم،بعد از حدود ۵ثانیه دستگاه از من درخصوص نوع بیمه نامه مورد درخواست پرسش کرد و من بیمه های اتومبیل را انتخاب کردم بعد از گذشت ۱۰ ثانیه اطلاعات گواهینامه رانندگی من،شماره VINاتومبیل و آدرس محل سکونتم ظاهر شد ، یک پیغام با عنوان سوابق رانندگی را کنترل نمایید! مرتب روشن و خاموش می شد.روی صفحه نمایش که به صورت لمسی کنترل می شد سوابق رانندگی را انتخاب کردم:
سوابق رانندگی من ،میزان تجربه ،کلاس و تاریخ صدور گواهینامه و اطلاعاتی از این دست در این قسمت درج شده بود به قسمت شرح سوابق رانندگی مراجعه کردم ،تاریخ و شرح تصادف سه سال پیش من که در آن مقصر شناخته شده بودم و خسارت نسبتاً زیادی ایجاد شده بود و نیز جرایم رانندگی که پلیس برایم در نظر گرفته بود درج شده بود ولی خوشبختانه چیزی از قلم نیفتاده بود وهمگی آنها پرداخت شده بود،در ادامه به قسمت اضافه نرخ و تخفیفات مراجعه کردم و چون در ۲ سال گذشته حادثه ایجاد نشده بود اضافه نرخ به من تعلق نگرفت و یکسال تخفیف عدم خسارت نیز به من تعلق گرفته بود.
پس از تایید سوابق رانندگی بلافاصله به قسمت صدور بیمه نامه رفتم و گزینه تمدید بیمه نامه را انتخاب کردم ، سوابق سال گذشته من نمایان شد و با زهم حادثه سه سال پیش که علت در نظر گرفتن یکسال تخفیف عدم خسارت بود به رخم کشیده شد و پس از تایید به قسمت پرداخت حق بیمه رفتم،کارت پرداخت بانکی را داخل درگاه ورودی قراردادم و رمز کارت خودرا وارد کردم و بعد از حدود ۳۰ ثانیه بیمه نامه شخص ثالث چاپ و از درگاه دستگاه صدور خودکار بیمه نامه خارج شد بیمه نامه را برداشتم ،دارای هولوگرام و امضای الکترونیکی بود و با نیم نگاهی به بیمه نامه سوال آیا بیمه نامه بدنه نیز تمدید گردد را مثبت پاسخ دادم و عملیات قبلی را تکرار کردم و در آخر عملیات شرط پرداخت حق بیمه به صورت اقساط را انتخاب کردم وبا اعلام بانک و شماره حساب و تایید آن قرار بر برداشت اقساط از حساب پس انداز شد و بیمه نامه بدنه را نیز با درج تخفیف عدم خسارت سال گذشته تحویل گرفتم.
پرسش دیگری روی صفحه نمایش ظاهر شد : آیا دستور دیگری دارید؟
بلی را انتخاب کردم و به قسمت معرفی محصولات مراجعه کردم و درخواست ارسال کاتالوگ محصولات جدید بیمه ای از طریق پست را ثبت کردم و پس از تایید آدرس پستی که مبنی بر همان اطلاعات کارت ملی بود –کد پستی-دستور خاتمه عملیات را صادر کردم.
پس از پایان عملیات که حدود ۸ دقیقه برای هر دو بیمه نامه به طول انجامید ، رسید حق بیمه های پرداختی را از دستگاه دریافت کردم و به سمت منزل حرکت کردم،صدای زنگ ساعت باعث شد که متوجه این حقیقت شوم که باید از خواب بیدار شوم و به سمت محل کارم حرکت کنم،در سرویس محل کارم سررسید روزانه ام را بررسی کردم و متوجه شدم رویای شب گذشته چندان هم بی جهت نبوده زیرا فردا اعتبار بیمه نامه های مربوط به اتومبیلم پایان می پذیرفت و می بایست نسبت به تمدید آنها اقدام میکردم ؛ ساعت ۱۰ صبح از مدیر قسمت مرخصی ساعتی گرفتم و به نزدیکترین نمایندگی یکی از شرکتهای بیمه مراجعه کردم.
با اعلام حق بیمه، از تمدید بیمه نامه بدنه منصرف شدم و به مسوول نمایندگی اعلام کردم نسبت به صدور بیمه نامه شخص ثالث اقدام نماید و با اعلام حق بیمه شخص ثالث متوجه شدم نه تنها از تخفیف عدم خسارت خبری نیست بلکه نماینده اعلام میدارد در صورتی که من تمایل به تمدید بیمه نامه شخص ثالث ،بدون تمدید بیمه نامه بدنه داشته باشم باید یا بیمه نامه حوادث انفرادی که از طرف نماینده حوادث راننده نام گذاری شده بود را خریداری نمایم یا منزل خود را تحت پوشش بیمه نامه آتش سوزی قرارداهم،پس از بحث کوتاهی متوجه شدم اگر به شرکت بیمه سال قبل و همان واحد صدور سال گذشته مراجعه کنم بیمه نامه من تمدید خواهد شد،بنابراین به محل کارم بازگشتم و پس از پایان ساعات اداری به واحد صادر کننده بیمه نامه سال قبل مراجعه کردم.
مراجعه کننده دیگری نیز در آنجا حضور داشت، آقای نماینده با شناخت قبلی که از من داشت،متوجه قصد من جهت تمدید بیمه نامه خودرو شد و با احوال پرسی کوتاهی به ادامه صحبت با مراجعه کننده قبلی که ظاهراًمهندس بود و قصد داشت بیمه نامه مسوولیت برای ساختمان درحال ساخت خود خریداری نماید پرداخت و سرانجام تبادل نظر آنان به نتیجه رسید و پیشنهاد بیمه نامه وی تکمیل شد و آقای مهندس نیز مبلغی به نمایندگی پرداخت کرد و با ایشان هماهنگ شد که بیمه نامه فردا پس از صدور در شعبه سرپرستی آن نمایندگی برای ایشان ارسال خواهد شد.
بعد از گذشت حدود ۱۵ دقیقه از زمان حضور من ،نماینده آقای مهندس را بدرقه و با لبخندی نزد من آمد و پس از احوال پرسی وپوزش از تاخیر پیش آمده علت مراجعه را جویا شد و من نیز بیمه نامه سال قبل را به ایشان ارایه کردم .
ابتدا ایشان علت عدم تمدید بیمه نامه بدنه را جویا شد و من نیز علت را مسایل مالی عنوان کردم و ایشان نیز پیشنهاد اقساط حق بیمه را ارایه کردند و پس از آن که نماینده محترم احساس کرد تمایلی به تمدید بیمه نامه بدنه ندارم شروع به توضیح در خصوص فشار شرکتهای بیمه جهت عدم صدور بیمه نامه شخص ثالث به تنهایی و مسایل حاشیه ای نمود و من احساس کردم اگر بیمه نامه بدنه را تمدید نکنم یا باید با دست خالی از نمایندگی خارج شوم یا باید یک بیمه نامه دیگر از نماینده محترم دریافت نمایم،پس از کلی بحث بر سر مسایل مالی و شرایط اقساط و صدور چک های متعدد و صرف زمانی حدود ۴۵ دقیقه بیمه نامه ها برایم صادر شد.
هرچند به علت فقدان پول خرد، از پس گرفتن الباقی مبلغ حق بیمه که به صورت واحدهای ریز ریالی در آمده بود صرف نظر کردم ،خوشحال از اینکه بالاخره موفق به تمدید بیمه نامه شخص ثالث خود شده بودم از نمایندگی بیمه خارج شدم و تا رسیدن به منزل در ذهن خود برای جابجا کردن پول از حساب پس انداز به جاری در پایان هر ماه برنامه ریزی کردم و دنبال بهانه ای برای رییس بانک جهت دریافت دسته چک جدید بودم به منزل رسیدم و سررسید اقساط را در سررسیدنامه روزانه ام ثبت کردم و به فکر فرو رفتم که آیا امکان صدور بیمه نامه با آن سرعت و بدون درد سر که در رویای خود دیده بودم امکان پذیر است؟آیا زیر ساخت اجرای چنین امکاناتی در کشور ما محیا است؟آیا شرکتهای بیمه ایرانی توانایی ارایه چنین خدماتی به بیمه گزاران خود را دارند؟و دهها سوال دیگر که برایم بدون پاسخ باقی ماند.
به هرحال اگر این چنین رویاهایی به حقیقت تبدیل شود مجبور نیستیم زمان زیادی صرف کنیم یا برسر مسایل مالی نگرانی های داشته باشیم و از طرفی شرکتهای بیمه نیز اطلاعات دقیقتری از بیمه گزاران خود خواهند داشت و حق بیمه دقیقتری برای ایشان استخراج خواهند کرد.

مجید حبیبی
www .s i r m .ir


همچنین مشاهده کنید