دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
۳۰ مه سال ۲۰۰۴ ـ اعلامیه بسیار مهم فدراسیون جهانی روزنامه نگاران: چشم و گوش روزنامه نگار باید به مردم باشد
فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران سی ام ماه مه سال ۲۰۰۴ به جلسات بیست و پنجمین کنگره خود در آتن پایان داد و از روزنامه نگاران سراسر جهان خواست که همبستگی حرفه ای بیشتری میان خود ایجاد کنند و از ناشران تقاضا کرد که با توجه به پیشرفتهای فنی و تکنولوژیک، در تکمیل آموزش اعضای تحریریه خود همت بگمارند و انتصابات تحریریه ها را دمکراتیک تر (انتخابی) کنند و پیش از حذف یک صفحه و یا یک ستون روزنامه و برنامه تلویزیونی و تغییر ساعت پخش قبلا نظر مخاطب را استعلام کنند و به آن احترام بگذارند. باید بدانند که یک رسانه بدون مخاطب و آن هم مخاطب راضی و وفادار برابر است با «هیچ».
در اعلامیه بسیار مفصل پایانی این کنفرانس تاکید شده است که روزنامه نگار باید چشم و گوشش به مردم باشد تا بتوان نام روزنامه نگار بر او نهاد. یک روزنامه نگار، از خبرنگار تازه کار تا سردبیر اجرایی باید دائما در جریان خواست مخاطب و نظر او باشد تا نیاز مخاطب تامین شود. باید توجه کند که بقاء حرفه او بستگی تام و تمام به اقبال مخاطب دارد و بنابراین باید بداند که او (مخاطب) چه می خواهد تا برایش تهیه کند. قرن ۲۱ زمانی نیست که روزنامه نگار انتظار داشته باشد هرچه را که به سلیقه خود و خواست دولت و یا اصحاب آگهی تولید می کند مورد استقبال و قبول مخاطب قرار گیرد و آنها را بخواند و گوش کند. در قرن ۲۱، این خواست مخاطب است که روش یک رسانه را تعیین می کند. خواننده و شنونده داشتن کافی نیست، باید دید که این خوانندگان و شنوندگان (مخاطبان رسانه) از محتوا و متاع آن راضی هستند و یا این که صرفا و برحسب عادت روزنامه را می خرند و تلویزیون را باز می کنند. برخلاف زمانهای سابق، مخاطبان کنونی رسانه ها شناخت کامل از آنها دارند و هر حرکتشان را ارزیابی و «جهت» را تشخیص می دهند و اجازه نخواهند داد که تحت تلقین ناخواسته قرار گیرند و یا این که متاع ناقص به آنان داده شود و یا از دانستن موضوعی ضروری محروم شوند. مخاطبان می دانند که یک رسانه چه چیزهایی را به آنان نداده است و چرا؟.
فدراسیون سپس از کار انجمن های حمایت از مصرف کنندگان که نقص رسانه ها را در نشریات و مجله های خود عنوان می کنند و این نقص ها را کمفروشی می خوانند جانبداری کرده ولی در عین حال از اتحادیه های صنفی گلایه کرده است که اگر این بنیادها زودتر وارد عمل می شدند، مجال انتقاد برای انجمن های حمایت از مصرف کنندگان باقی نمی ماند که انتقادهای آنها تاثیر منفی در روحیه مخاطبان رسانه ها دارد.
فدراسیون خواسته است که تغییرات داخلی و انتصابات رسانه ها سریعا و مشروحا به اطلاع مخاطبان برسد زیرا که مخاطب عامل بقاء یک رسانه است، که رسانه ها ذاتا باید مستقل از حکومت باشند.
این فدراسیون سپس خواهان همبستگی رسانه ها برای دادن سرویس بهتر، جامعتر و دقیقتر به مخاطبان شده است و از اتحادیه های صنفی خواسته است که بکوشند روزنامه نگاران حرفه ای کامل (تمام عیار) بوده و مانع اشتغال روزنامه نگار به کاری دیگر برای کسب درآمد شوند که در این صورت عنوان حرفه ای بودن را از دست می دهد.
فدراسیون همچنین خواهان امنیت شغلی روزنامه نگاران و تضمین برخورداری آنان از تاسیس سندیکا ، اتحادیه و انجمن شده و تاکید کرده است که یک روزنامه نگار حرفه ای نباید در هیچ شرایطی از ادامه پرداختن به این حرفه محروم شود. فدراسیون دولت ها را از مداخله در امور ژورنالیسم برحذر داشته و خواسته است که مسائل روزنامه نگاری و روزنامه نگار به دست اتحادیه ها حل و فصل شود.
در اعلامیه بسیار مفصل پایانی این کنفرانس تاکید شده است که روزنامه نگار باید چشم و گوشش به مردم باشد تا بتوان نام روزنامه نگار بر او نهاد. یک روزنامه نگار، از خبرنگار تازه کار تا سردبیر اجرایی باید دائما در جریان خواست مخاطب و نظر او باشد تا نیاز مخاطب تامین شود. باید توجه کند که بقاء حرفه او بستگی تام و تمام به اقبال مخاطب دارد و بنابراین باید بداند که او (مخاطب) چه می خواهد تا برایش تهیه کند. قرن ۲۱ زمانی نیست که روزنامه نگار انتظار داشته باشد هرچه را که به سلیقه خود و خواست دولت و یا اصحاب آگهی تولید می کند مورد استقبال و قبول مخاطب قرار گیرد و آنها را بخواند و گوش کند. در قرن ۲۱، این خواست مخاطب است که روش یک رسانه را تعیین می کند. خواننده و شنونده داشتن کافی نیست، باید دید که این خوانندگان و شنوندگان (مخاطبان رسانه) از محتوا و متاع آن راضی هستند و یا این که صرفا و برحسب عادت روزنامه را می خرند و تلویزیون را باز می کنند. برخلاف زمانهای سابق، مخاطبان کنونی رسانه ها شناخت کامل از آنها دارند و هر حرکتشان را ارزیابی و «جهت» را تشخیص می دهند و اجازه نخواهند داد که تحت تلقین ناخواسته قرار گیرند و یا این که متاع ناقص به آنان داده شود و یا از دانستن موضوعی ضروری محروم شوند. مخاطبان می دانند که یک رسانه چه چیزهایی را به آنان نداده است و چرا؟.
فدراسیون سپس از کار انجمن های حمایت از مصرف کنندگان که نقص رسانه ها را در نشریات و مجله های خود عنوان می کنند و این نقص ها را کمفروشی می خوانند جانبداری کرده ولی در عین حال از اتحادیه های صنفی گلایه کرده است که اگر این بنیادها زودتر وارد عمل می شدند، مجال انتقاد برای انجمن های حمایت از مصرف کنندگان باقی نمی ماند که انتقادهای آنها تاثیر منفی در روحیه مخاطبان رسانه ها دارد.
فدراسیون خواسته است که تغییرات داخلی و انتصابات رسانه ها سریعا و مشروحا به اطلاع مخاطبان برسد زیرا که مخاطب عامل بقاء یک رسانه است، که رسانه ها ذاتا باید مستقل از حکومت باشند.
این فدراسیون سپس خواهان همبستگی رسانه ها برای دادن سرویس بهتر، جامعتر و دقیقتر به مخاطبان شده است و از اتحادیه های صنفی خواسته است که بکوشند روزنامه نگاران حرفه ای کامل (تمام عیار) بوده و مانع اشتغال روزنامه نگار به کاری دیگر برای کسب درآمد شوند که در این صورت عنوان حرفه ای بودن را از دست می دهد.
فدراسیون همچنین خواهان امنیت شغلی روزنامه نگاران و تضمین برخورداری آنان از تاسیس سندیکا ، اتحادیه و انجمن شده و تاکید کرده است که یک روزنامه نگار حرفه ای نباید در هیچ شرایطی از ادامه پرداختن به این حرفه محروم شود. فدراسیون دولت ها را از مداخله در امور ژورنالیسم برحذر داشته و خواسته است که مسائل روزنامه نگاری و روزنامه نگار به دست اتحادیه ها حل و فصل شود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
خلیج فارس ایران آمریکا مجلس شورای اسلامی مجلس دولت حجاب شورای نگهبان دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران بودجه رئیسی
شهرداری تهران هواشناسی تهران شورای شهر شورای شهر تهران سلامت دستگیری پلیس فضای مجازی سیل قتل وزارت بهداشت
قیمت دلار ایران خودرو قیمت خودرو خودرو دلار مالیات بازار خودرو بانک مرکزی قیمت طلا مسکن تورم سایپا
تئاتر سریال دفاع مقدس تلویزیون موسیقی فیلم سینمای ایران بازیگر سریال پایتخت کتاب سینما قرآن کریم
شورای عالی انقلاب فرهنگی سازمان سنجش انتخاب رشته باتری
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه جنگ غزه حماس روسیه اوکراین نوار غزه ترکیه طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال سپاهان تیم ملی فوتسال ایران فوتسال وحید شمسایی بازی باشگاه پرسپولیس تراکتور پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک
اپل ایلان ماسک آیفون تبلیغات گوگل مریخ فناوری سامسونگ ناسا
مواد غذایی خواب روانشناسی دندانپزشکی آلزایمر هندوانه بارداری مالاریا ویروس