شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
نقش مدرسه در رشد و تکامل دانشآموزان
مدرسه موسسهای اجتماعی است که یک دانشآموز در سطوح متعدد اجتماعی، اقتصادی، هوشی و سنی با دیگر دانشآموزان و افراد برخورد کرده و ضمن هماهنگی خود را به سلاح علم مجهز نموده و در کنار آن صفات لازم تکاملی را نیز به تدریج میآموزد...
فضای فیزیکیروانی و آموزشی مدرسه از جمله مسایلی است که میتواند بازتاب مهم و قابلتوجهی بر ساختار رشد و تکامل ذهنی و فکری و نیز خلاقیت و سلامت روان دانشآموزان داشته باشد و به عنوان زیربنایی از بنیادهای حرکت اجتماعی فردای دانشآموزان مورد نظر قرار گیرد بنابراین دانشآموزان برای برقراری تعادل، کارهایی را انجام میدهند که به آن مکانیزمهای دفاعی میگویند. این مکانیزمها عبارتاند از: گوشهگیری، توجیه، عقبنشینی و دلیلتراشی و ... که در میان دانشآموزان بسیار دیده میشود. چون اکتسابات و دریافتهای تجربی در این مرحله از زندگی سهم مهمی در ساختار شخصیت آینده دانشآموزان خواهد داشت. اگر آنها در این مکان و زمان به طریق مناسبی پرورش یابند و تعلیم ببینند و استعدادهای بالقوه خود را در محیط مدرسه بشناسند و یا درواقع به آنها شناسانده شود و به درک موفقیتهایی نیز نایل آیند و در جهت مثبت پیش روند حرکتی مطلوب و رو به کمال خواهند داشت. اگر دانشآموزی در زمینههای یادگیری، انس و الفت با دیگران و همکلاسها و خلاقیتهایی که باید او را مورد توجه معلمان قرار دهد تلاش کند یا در جهت منفی سوق داده شود انعکاس آن بر جریان زندگی آیندهاش نیز سایهافکن خواهد شد.
دانشآموزان در مدرسه به طور مستقل و بدون واسطه مداخلات احساسی والدین به کسب تجربه و مهارت و آموزش میپردازند و بیشتر در کنار همسالان خود در جهت تکامل قرار میگیرند.
مهارت برقراری ارتباط با دیگران در جریان بازی و مسابقات ورزشی یا دیگر حرکات دستهجمعی از جمله دستاوردهای مدرسه برای آنها خواهد بود و به عبارت خلاصهتر در سنین ۶ تا ۱۲ سالگی دانشآموز باید روش جهتیابی مثبتی در زمینههای شناخت توان فکری و جسمی خودش، جامعهاش، وضع اقتصاد خانوادهاش و ... را به دست آورد.
در مدرسه دانشآموز علاوه بر بهرهمندی از برنامههای درسی و شناخت علمی، اجتماعی و مهارتیابی در زمینههای فیزیکی قادر خواهد شد تا نسبت به کوششی که برای زندگی فردایش لازم است مسایلی را فراگیرد و تسلط تدریجی وی در این زمینهها افق دید آموزشی و درک و فهمش را وسیعتر کرده به طوری که او را در یادگیری مطالب درسی و بهداشتی، خلاقیت و هنر یاری خواهد داد. سالهای اول مدرسه زمینهساز رشد اجتماعی دانشآموز برای عضویت در گروههای متعدد دبستان است و این خود میتواند عاملی برای آموزش، تفکر انتقادی، قضاوت براساس دلیل، حس تعاون و قبول عضویت در گروه باشد که حاصل شکلگیری این مسایل ایجاد و گسترش حس اعتماد به نفس، خودشناسی، خویشتنداری و احساس مسوولیت نسبت به قوانین و حقوق دیگران خواهد شد.
دانشآموزان باید محل و فرصتی برای خودآزمایی و کسب پیروزی داشته باشند تا بتوانند استعدادهای خویش را در مکان و زمان مناسب به کمک تجربه شکوفا سازند و نتایج آن را ارزیابی کنند که مناسبترین این محلها و فرصتها، مدرسه و سالهای اول دبستان است.
دکتر حسن ضیاءالدینی - مدیرکل دفتر سلامت و پیشگیری
منبع : روزنامه سلامت
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس حجاب دولت دولت سیزدهم رئیسی رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی گشت ارشاد توماج صالحی جمهوری اسلامی ایران
تهران قتل شهرداری تهران سیل کنکور هواشناسی وزارت بهداشت پلیس سلامت سازمان سنجش زنان سازمان هواشناسی
قیمت دلار قیمت خودرو خودرو بازار خودرو دلار قیمت طلا مسکن سایپا بانک مرکزی ارز ایران خودرو تورم
سینمای ایران سینما کیومرث پوراحمد سریال پایتخت سریال تلویزیون موسیقی رهبر انقلاب قرآن کریم فیلم ترانه علیدوستی مهران مدیری
کنکور ۱۴۰۳ اینترنت عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین غزه جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک فوتسال بازی تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا سپاهان
هوش مصنوعی سرطان نخبگان سامسونگ اپل فناوری ناسا الماس بنیاد ملی نخبگان مریخ ربات
سازمان غذا و دارو کاهش وزن بارداری هندوانه مالاریا آلزایمر زوال عقل