جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

ویژگی‌های منحصر بفرد ماهواره‌بر "سفیر امید"


ویژگی‌های منحصر بفرد ماهواره‌بر "سفیر امید"
”سفیر یک” موشک حامل ماهواره از کلاس سبک است که آن را در مدار LEO قرار دهد. «ماهواره بر سفیر» دو مرحله‌ای بوده و در هر مرحله از موتورهای جداگانه استفاده می‌شود.
ارتفاع حضیض مدار آن ۲۵۰ کیلومتر و ارتفاع اوج آن در حدود ۵۰۰ کیلومتر است ، «ماهواره بر سفیر» دو مرحله ای بوده و در هر مرحله از موتورهای جداگانه استفاده شده است. طول «ماهواره بر سفیر» در حدود ۲۲ متر ، قطر آن ۲۵ر۱ متر و وزن آن بیش از ۲۶ تن است.
«ماهواره بر سفیر» ساخت ایران است و با پرتاب موفق آن، توانایی کشور در قرار دادن محموله های سبک در مدار پایین زمین به اثبات می رسد.
● سابقه فنی
ارسال محموله به فضا معمولاً باموشک های غول پیکر انجام می شود و تنها مراکزی می توانند وارد این مقوله شوند که ساختار کارشناسی و فناوری لازم را دارا باشند، پرتاب «سفیر امید» پله اول در این مسیر است، این مهم با تکیه بر سوابق تجربی مراکز هوافضایی جمهوری اسلامی ایران که تاکنون بارها موشک های بزرگی را برای تست های مختلف و از جمله تست کاوشگر پرتاب نموده اند انجام شده است ، این مراکز با داشتن سیستم های مدیریتی و کیفیتی بالا و داشتن متخصصان مورد نیاز می توانند ضریب اطمینان لازم برای اینگونه ماموریت ها را ایجاد نمایند.
قابل ذکر است که در «ماهواره بر سفیر» بیش از ۱۰ هزار تنوع قطعه به کار رفته است سهم قطعات پیچیده صنعتی در آن قابل توجه است و تمام قطعات تولیدی آن در صنایع داخلی ساخته می شود.
● صنایع تولید بخش های مختلف «ماهواره بر»
الف) بخش طراحی و تحقیقات
برای تحقیقات، طراحی و تولید یک «ماهواره بر» بخش طراحی باتوجه به انتظارات کارفرما طراحی کلان «ماهواره بر» را انجام می دهد و سپس مشخصات مورد نیاز خود را از مجموعه های موتور و پیشرانه ، سوخت ، هدایت و کنترل ، سازه و محفظه ی ماهواره معلوم می نماید.
ب) صنایع طراحی و ساخت موتور
«ماهواره بر سفیریک » دارای دو موتور مرحله یک و مرحله دو می باشد که هر دو در این صنایع ساخته می شود . موتور مرحله اول که موتور اصلی پرتاب می باشد قادر است محموله ۲۶ تنی را تا ارتفاع ۶۸ کیلومتر حمل نماید و پس از آن با جدایش مرحله اول ماموریت موتور مرحله دوم شروع می شود که خود از دو موتور تشکیل شده است و علاوه بر ایجاد پیش رانش با تغییر زوایه امکان کنترل مرحله دوم سفیر را فراهم می نماید.
در صنایع موتور فرایندهای پیچیده ای در ساخت قطعات، محفظه موتور، انژکتورها و توربوپمپ ها وجود دارد که تماماً باتوان داخلی انجام می شود.
ج) صنایع طراحی و ساخت سازه
سازه های فضایی به خاطر نوع کاربرد از ویژگی های خاص برخوردارند ، و علاوه بر سبک بودن بایستی دارای تحمل خوب مکانیکی باشند تا در برابر فرکانس های لرزش و تنش ها و فشارهای درونی و بیرونی مقاومت نمایند .
لذا نیاز به تخصص بالای طراحی و فناوری قابل قبول تولید می باشد تا مواد مورد نظر انتخاب شده و اجزاء ساخته شوند و به روش های علمی و مهندسی اتصالات صورت گیرد.
د) صنایع تحقیقات و تولید سوخت
«ماهواره برها» در جهان از سوخت های خاص استفاده می نمایند که تامین آنها با توجه به مصارف مشابه نظامی به هیچ وجه از منابع خارجی میسر نمی باشد لذا در این صنایع، تاسیسات صنعتی سوخت های مورد نیاز ایجاد شده که توانایی تامین نیازهای صنایع موتور و بخش های تحقیقاتی را دارا می باشد. مهندسان طراحی در این صنایع بدون نیاز به کمک خارجی این کارخانه ها را طراحی و به بهره برداری رسانیده اند .
هـ) صنایع طراحی و ساخت سیستم های هدایت کنترل
در این صنایع ده ها مجموعه الکتریکی و الکترونیکی که در سامانه پرتاب ماهواره کاربرد دارند ، طراحی و ساخته می شود . قطعات الکترونیک توسط بخش آماد تهی شده و قطعات تولیدی در بخش های صنعتی تولید می گردند بلوک های کامپیوتر پرواز، سیستم ناوبری ، منابع تغذیه ، باطری ها، عملگرها، فشارسنج ها ، کابلاژ و کلیه تسترهای ذاتی بلوک ها ، تستر «ماهواره بر» و تستر پرتاب در این صنایع طراحی و ساخته می شوند.
و) صنایع طراحی و ساخت تجهیزات پرتاب
در این صنایع کلیه تجهیزات حمل و آماده سازی «ماهواره بر» و تجهیزات میدان تست و پرتاب «ماهواره بر» ساخته شده و نصب می گردند برج سرویس مستقر در میدان توسط این صنایع طراحی و ساخته شده است. همچنین آماده سازی قبل از پرتاب و شارژ سوخت در این میدان انجام می گردد .
ز) صنایع طراحی و ساخت سنسور
در صنایع هوافضایی ساخت سنسورهای شتاب و سرعت از عوامل تعیین کننده می باشد و توانمندی در این زمینه گام مهمی در ساخت سیستم های ناوبری است
rahmang
http://www.۳in۴.blogfa.com
http://www.avia.ir