شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
سعید بن محمد بن حسن ابورشید نیشابوری
جنسیت: مرد
تولد و وفات: (پیش از ۳۴۵ -پس از ۴۱۵) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: متکلم و دانشمند معتزلی
نام وی نخستینبار بهعنوان متکلم آمده که در مشاجرهٔ ادبی میان
بدیعالزمان همدانی و ابوبکر خوارزمی در ملقاباذ نزدیک نیشابور حضور داشت ، که در خراسان و ماوراءالنهر رایج بود. ابورشید حلقهٔ درسی در نیشابور داشت. پس از اینکه به تألیف کتابهائی پرداخت به ری سفر کرد تا از مکتب معتزلیان بصره که رئیس آنها قاضی القضاهٔ عبدالجبار بود استفاده کند. ابورشید مذهب اعتزال عبدالجبار را پذیرفت و به خواهش وی کتاب "دیوانالاصول" را بهعنوان کتاب درسی علم کلام تألیف کرد ، سپس به نیشابور برگشت و در میانهٔ راه مدتی در گرگان اقامت گزید. دوباره به ری مراجعت کرد و بهعنوان نائب ابوالجبار شناخته شد و بعد از مرگ وی به جانشینی او ، ریاست معتزلیان پیرو مکتب بصره را بهعهده گرفت. ابورشید راوی حدیث نیز بود. ابوسعد سمٌان ارزی محدث مشهور احادیثی از وی نقل کرده است. از جمله تألیفات وی: "المسائل فی الخلاف بین البصرئین والبغدادئین"؛ "الجزء"؛ "النقص علی اصحابالطبائع"؛ "التذکرهٔ"؛ "مسائلالخلاف بیننا و بینالمشبههٔ والمجبرهٔ والخوارج والمرجئهٔ"؛ "زیادات الشرح".
تولد و وفات: (پیش از ۳۴۵ -پس از ۴۱۵) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: متکلم و دانشمند معتزلی
نام وی نخستینبار بهعنوان متکلم آمده که در مشاجرهٔ ادبی میان
بدیعالزمان همدانی و ابوبکر خوارزمی در ملقاباذ نزدیک نیشابور حضور داشت ، که در خراسان و ماوراءالنهر رایج بود. ابورشید حلقهٔ درسی در نیشابور داشت. پس از اینکه به تألیف کتابهائی پرداخت به ری سفر کرد تا از مکتب معتزلیان بصره که رئیس آنها قاضی القضاهٔ عبدالجبار بود استفاده کند. ابورشید مذهب اعتزال عبدالجبار را پذیرفت و به خواهش وی کتاب "دیوانالاصول" را بهعنوان کتاب درسی علم کلام تألیف کرد ، سپس به نیشابور برگشت و در میانهٔ راه مدتی در گرگان اقامت گزید. دوباره به ری مراجعت کرد و بهعنوان نائب ابوالجبار شناخته شد و بعد از مرگ وی به جانشینی او ، ریاست معتزلیان پیرو مکتب بصره را بهعهده گرفت. ابورشید راوی حدیث نیز بود. ابوسعد سمٌان ارزی محدث مشهور احادیثی از وی نقل کرده است. از جمله تألیفات وی: "المسائل فی الخلاف بین البصرئین والبغدادئین"؛ "الجزء"؛ "النقص علی اصحابالطبائع"؛ "التذکرهٔ"؛ "مسائلالخلاف بیننا و بینالمشبههٔ والمجبرهٔ والخوارج والمرجئهٔ"؛ "زیادات الشرح".
منبع : مطالب ارسالی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس حجاب دولت دولت سیزدهم رئیسی رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی گشت ارشاد توماج صالحی جمهوری اسلامی ایران
تهران قتل شهرداری تهران سیل کنکور هواشناسی وزارت بهداشت پلیس سلامت سازمان سنجش زنان سازمان هواشناسی
قیمت دلار قیمت خودرو خودرو بازار خودرو دلار قیمت طلا مسکن سایپا بانک مرکزی ارز ایران خودرو تورم
سینمای ایران سینما کیومرث پوراحمد سریال پایتخت سریال تلویزیون موسیقی رهبر انقلاب قرآن کریم فیلم ترانه علیدوستی مهران مدیری
کنکور ۱۴۰۳ اینترنت عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین غزه جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک فوتسال بازی تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا سپاهان
هوش مصنوعی سرطان نخبگان سامسونگ اپل فناوری ناسا الماس بنیاد ملی نخبگان مریخ ربات
سازمان غذا و دارو کاهش وزن بارداری هندوانه مالاریا آلزایمر زوال عقل