دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا


مبانی فلسفی آموزش و پرورش در ایران


مبانی فلسفی آموزش و پرورش در ایران
نویسنده : زیباکلام - فاطمه
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۰/۰۳/۲۱
رده دیویی : ۳۷۰.۱
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۱۸۴
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۵۰۰
شابک : ۹۶۴-۹۳۰۲۲-۳-۹

مولف در این نوشتار با برشماردن تعلیم و تربیت در ایران کوشیده است علل ناکامی‌های موجود در آموزش و پرورش ایران را تبیین نماید .وی بخش مهمی از ناکامی‌ها و علل شکست توسعه دانش در ایران را 'نداشتن فلسفه‌ایی حاکم بر عملکرد آن 'ذکر می‌کند .مولف برخی از اهداف مورد نظر در کتاب را چنین عنوان کرده است1 :ـ تجربه و تحلیل و کشف معانی و مفاهیم آموزشی برای شناخت ماهیت واقعی آنها .مفاهیمی چون آموزش و پرورش, خلاقیت, دانش و برنامه‌ریزی, ادراک و فرهنگ2 .ـ نشان دادن این که اصولا فلسفه حاکم بر آموزش و پرورش ایران کدام است, 3ـ آیا این فلسفه با روح حاکم بر فلسفه اسلامی منطبق است یا خیر .نگارنده پس از به دست دادن تعریفی از مفهوم و ماهیت آموزش و پرورش ;نقش دانش و برنامه درسی را در تحولات آموزشی, و ارتباط این دو با یک دیگر را بررسی می‌نماید .در فصل سوم, چهارم و پنجم, سه مفهوم' :فهمیدن', 'عقل‌گرایی 'و 'خلاقیت 'و ارتباط این سه مفهوم با مقوله آموزش و پرورش تحلیل می‌شود .در فصل ششم' :نقش آموزش و پرورش در فرهنگ 'و در فصل هفتم :مبانی فلسفی نظام آموزش و پرورش ایران بررسی می‌گردد .


همچنین مشاهده کنید