دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
۶ اسفند ـ ۲۵ فوریه ـ پیدایش پاپیولیسم
با تشكیل نشست انجمن « نارودنیكی » مركب از اندیشمندان در فوریه سال ۱۸۷۰ در روسیه فرضیه « پاپیولیسم نوین » پا به عرصه وجود گذارد و به سرعت جهانگیر شد.
تفكری را « پاپیولیسم » گویند كه در عین حال كه بر منافع ملی و خصلت های فرهنگی تاكید دارد ، به موازات آن حامی عوام الناس و تامین حقوق و رفاه آنان است. بنا براین ، بر ضد امتیازات طبقات بالای جامعه است .
اصحاب این تفكر به شدت از رای اكثریت و قدرت ناشی از آن پشتیبانی می كنند . پس ، هوادار حل مسائل از طریق رفراندم هستند و بهترین وسیله رسانیدن پیام خود را به مخاطبان؛ برپاداشتن اجتماعات و انتشار اظهار نظرها و بیانات و سخنرانی ها و مصاحبه ها می دانند. به زعم انها ، اجتماعات باید دارای قطعنامه حاوی هدفها و خواستها باشدكه به تصویب جمع برسد كه برگی است قاطع . به این سبب پاپیولیست ها طرفدار تماس مستقیم با مردم و تبلیغ مستقیم برنامه های خود هستند . در نظر آنان « مردم » یعنی « اكثریت » .
بیشتر «پاپیو لیستها » همانند انجمن « نارودنیكی » ۱۳۳ سال پیش معتقدند كه دمكراسی برپایه الگوی دیگران « اصطلاحا : وارداتی » برای یك ملت فاجعه به بار می آورد ؛ لذا هر كشور با توجه به شرایط موجود آن باید دمكراسی خاص خود را داشته باشد.
پاپیولیستها « كاپیتالیسم » را رد می كنند و سوسیالیسم خالص را هم نمی پذیرند و از نوعی سوسیال دمكراسی جانبداری می كنند كه برپایه سنتهای ملی طرح ریزی شده باشد.
الكساندر هرزن Herzen از پاپیولیستهای معروف گفته است : ماركسیسم ( سوسیالیسم خالص ) نمی تواند در یك جامعه عقب مانده پیاده شود . هر جامعه ، اگر بخواهد سوسیالیست شود، برای توفیق در آن باید برای خود سوسیالیسمی مطابق شرایط و ذهنیت مردم بسازد. اگر سوسیالیسم در جامعه ای كه آمادگی هضم آن را ندارد پیاده شود به نوع دیگری از كاپیتالیسم و احیانا آنارشیسم منجر می شود. برای تكمیل بنای سوسیالیسم باید گام به گام پیش رفت و در برداشتن گامها دقت كرد . نمی شود پاره ای از پله ها را استثناء كرد و از روی آنها جهید.
تعاریف پاپیولیسم همانند سوسیال دمكراسی در هر جامعه ای متفاوت است و نمی توان گفت كه این تفكر در قاره آمریكا همان است كه در آفریقا وجود دارد. در بعضی كشورها مخصوصا در كشورهای آسیایی مفهوم « راه سوم » از آن استنباط می شود ایرادی كه كارشناسان علوم سیاسی بر فرضیه « پاپیولیسم » وارد می آورند این است كه توجه صرف به رای و خواست اكثریت ، بی اعتنایی به حقوق اقلیت است كه نمی شود آنان را هم كنار گذارد و نادیده گرفت .
تفكری را « پاپیولیسم » گویند كه در عین حال كه بر منافع ملی و خصلت های فرهنگی تاكید دارد ، به موازات آن حامی عوام الناس و تامین حقوق و رفاه آنان است. بنا براین ، بر ضد امتیازات طبقات بالای جامعه است .
اصحاب این تفكر به شدت از رای اكثریت و قدرت ناشی از آن پشتیبانی می كنند . پس ، هوادار حل مسائل از طریق رفراندم هستند و بهترین وسیله رسانیدن پیام خود را به مخاطبان؛ برپاداشتن اجتماعات و انتشار اظهار نظرها و بیانات و سخنرانی ها و مصاحبه ها می دانند. به زعم انها ، اجتماعات باید دارای قطعنامه حاوی هدفها و خواستها باشدكه به تصویب جمع برسد كه برگی است قاطع . به این سبب پاپیولیست ها طرفدار تماس مستقیم با مردم و تبلیغ مستقیم برنامه های خود هستند . در نظر آنان « مردم » یعنی « اكثریت » .
بیشتر «پاپیو لیستها » همانند انجمن « نارودنیكی » ۱۳۳ سال پیش معتقدند كه دمكراسی برپایه الگوی دیگران « اصطلاحا : وارداتی » برای یك ملت فاجعه به بار می آورد ؛ لذا هر كشور با توجه به شرایط موجود آن باید دمكراسی خاص خود را داشته باشد.
پاپیولیستها « كاپیتالیسم » را رد می كنند و سوسیالیسم خالص را هم نمی پذیرند و از نوعی سوسیال دمكراسی جانبداری می كنند كه برپایه سنتهای ملی طرح ریزی شده باشد.
الكساندر هرزن Herzen از پاپیولیستهای معروف گفته است : ماركسیسم ( سوسیالیسم خالص ) نمی تواند در یك جامعه عقب مانده پیاده شود . هر جامعه ، اگر بخواهد سوسیالیست شود، برای توفیق در آن باید برای خود سوسیالیسمی مطابق شرایط و ذهنیت مردم بسازد. اگر سوسیالیسم در جامعه ای كه آمادگی هضم آن را ندارد پیاده شود به نوع دیگری از كاپیتالیسم و احیانا آنارشیسم منجر می شود. برای تكمیل بنای سوسیالیسم باید گام به گام پیش رفت و در برداشتن گامها دقت كرد . نمی شود پاره ای از پله ها را استثناء كرد و از روی آنها جهید.
تعاریف پاپیولیسم همانند سوسیال دمكراسی در هر جامعه ای متفاوت است و نمی توان گفت كه این تفكر در قاره آمریكا همان است كه در آفریقا وجود دارد. در بعضی كشورها مخصوصا در كشورهای آسیایی مفهوم « راه سوم » از آن استنباط می شود ایرادی كه كارشناسان علوم سیاسی بر فرضیه « پاپیولیسم » وارد می آورند این است كه توجه صرف به رای و خواست اكثریت ، بی اعتنایی به حقوق اقلیت است كه نمی شود آنان را هم كنار گذارد و نادیده گرفت .
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
خلیج فارس ایران مجلس شورای اسلامی آمریکا مجلس دولت شورای نگهبان حجاب بودجه دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران مجلس یازدهم
شهرداری تهران هواشناسی تهران فضای مجازی قتل شهرداری شورای شهر پلیس شورای شهر تهران سیل وزارت بهداشت سازمان هواشناسی
ایران خودرو قیمت دلار خودرو قیمت خودرو دلار بازار خودرو مالیات بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن تورم
تلویزیون سریال رسانه تئاتر سینمای ایران موسیقی فیلم بازیگر رسانه ملی سینما کتاب قرآن کریم
دانشگاه تهران شورای عالی انقلاب فرهنگی سازمان سنجش انتخاب رشته باتری
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه اوکراین نوار غزه ترکیه عراق طوفان الاقصی
استقلال فوتبال پرسپولیس سپاهان تیم ملی فوتسال ایران فوتسال بازی تراکتور لیگ برتر جام حذفی آلومینیوم اراک باشگاه پرسپولیس
اپل همراه اول امارات ایلان ماسک گوگل تبلیغات ایرانسل آیفون فناوری سامسونگ ناسا
مواد غذایی سازمان غذا و دارو خواب دیابت سلامت روان بارداری مالاریا دندانپزشکی