دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا

جنگ جهانی دوم مرورگر‌ها مغلوبه می‌شود


جنگ جهانی دوم مرورگر‌ها مغلوبه می‌شود
از شگرد‌های خاص این نسخه جدید Firefox، می‌توان به تغییر در نحوه سازمان‌دهی و یافتن وب‌سایت‌هایی که به دفعات توسط مخاطبان بازدید می‌شود، اشاره کرد.
ولی در این مورد، مایکروسافت روی دست موزیلا زده است. مایکروسافت به تازگی اولین نسخه آزمایشی عمومی آخرین ویرایش اینترنت اکسپلورر خود را که توسط ۷۵ درصد از کاربران کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، عرضه کرده است. البته نسخه تکمیلی اینترنت اکسپلورر ۸ تا آخر سال ۲۰۰۸ میلادی عرضه خواهد شد و انتظار می‌رود این نسخه جدید ویژگی‌های پیشرفته‌تری نسبت به ویرایش‌های قبلی داشته باشد
حتی اپل هم که روزگاری بسیار محترمانه مرورگر Safari را مخصوص کامپیوتر و لپ‌تاپ‌های ساخت خود عرضه کرد، حالا قصد دارد این مرورگر را به کامپیوتر‌های مبتنی بر ویندوز نیز منتقل کند.
به این ترتیب پس از آنچه به جنگ جهانی اول مرورگر‌ها معروف بود و کشمکش‌هایی را در دهه ۱۹۹۰ موجب شد که طی آن مایکروسافت را در زمینه حقوق ضد‌انحصاری درگیر کرد، گویا جنگ جهانی دوم مرورگر‌‌ها نیز آغاز شده است.
لری چنگ، یکی از شرکای Fidelity Ventures، شرکت سرمایه‌گذاری در Flock که طراح مرورگر است، می‌گوید: مرورگر‌ها، برای مشتریان امروزی، وجه تمایز خاصی ندارند، در صورتی که ۱۰ سال پیش چنین نبود. همین امر باعث بروز جنگ دوم مرورگر‌ها است، در این جنگ برنده اصلی مرورگر‌ی نیست که انحصار‌گرا باشد، بلکه مرورگری است که نو‌آوری داشته باشد.
پس از این که Netscape به عنوان سازنده اولین مرورگر تجاری، به کلی از میدان به در رفت، پنج سال طول کشید تا مایکروسافت نسخه ششم اینترنت اکسپلورر را در سال ۲۰۰۶، منتشر کند.
البته دین هاشمویچ (Dean Hachamovitch)، مدیر گروه سازنده اینترنت اکسپلورر مایکروسافت می‌گوید: مایکروسافت ظرف این پنج سال در حال برطرف کردن حفره‌های امنیتی این مرورگر بوده است.
America Online که Netscape را به دست آورده بود، در سال ۲۰۰۳ نیز موسسه غیر انتفاعی موزیلا را از دل خود خارج کرد، موزیلا نیز خیلی زود مروگر فایر فاکس را عرضه کرد که فرزند جنبش متن‌باز بود.
نسخه‌های ابتدایی فایر فاکس با ویژگی‌های منحصر به فردی نظیر مرورگری با ایجاد Tab جدید عرضه شد که به کاربران اجازه می‌داد پنجره‌های متعددی را در یک صفحه مرورگر باز کنند.
بنا به گزارش Net Applications، مرورگر فایر فاکس هم‌اکنون حدود ۱۷۰ میلیون کاربر در سرتاسر دنیا دارد و ۱۸ درصد از بازار مرورگر‌ها را به خود اختصاص داده است.
فایر فاکس همچنین برای رقابت بیش‌تر با مایکروسافت، در بوق و کرنا کرد که این مرورگر ارزش‌ مالی و استراتژی برای صنعت فناوری پیشرفته دارد.
در سال ۲۰۰۴ نیز گوگل با عقد قراردادی با موزیلا، جعبه جست‌وجوی خود را در گوشه‌ای از مرورگر فایر‌فاکس جا داد.
براساس جدید‌ترین اسناد مالیاتی موزیلا، گوگل در سال ۲۰۰۶ به خاطر افزایش ترافیک در لیست جست‌وجوی اینترنتی، مجبور به پرداخت ۶۵ میلیون دلار به موزیلا شده است.
تحلیلگران می‌گویند: با وجود امکاناتی نظیر ایمیل و واژه‌پرداز که هم‌اکنون از دنیای کامپیوتر به دنیای اینترنت وارد شده است، مرورگر‌ها به زودی به ابزاری ارزشمند‌تر تبدیل شده و از نظر راهبردی حایز اهمیت خواهند بود.
میچ کاپور، یکی از پیشگامان صنعت نرم‌افزار و از اعضای هیات مدیره بنیاد موزیلا می‌گوید: کارشناسان صنایع پیش‌بینی می‌کنند زمانی فراخواهد رسید که تنها چیزی که یک کاربر احتیاج دارد، یک مرورگر است.
مسوولان موزیلا می‌گویند: عاملی که باعث شعله‌ور شدن جنگ میان مرورگر‌ها شده موج اخیری است که در زمینه نو‌آوری به وجود آمده است، به طور مثال سرعت اجرای فایر فاکس ۳، دو برابر سرعت نسخه‌های قبلی آن بوده و همچنین حجم کمتری از حافظه را اشغال می‌کند.
این مرورگر همچنین هوشمند‌تر از نسخه‌های قبلی بوده و تا سه ماه تاریخچه (history) آدرس‌های وبی کاربر را در خود نگه می‌دارد.
فایر‌فاکس ۳، ابزار جدید خود را «نوار ابزار محشر» (awe some bar) نامیده و اعلام کرده که این نوار ابزار می‌تواند پاسخ مناسبی برای نیاز افراد به حفظ و نگهداری طولانی مدت فهرست نشانه‌ها باشد.
اینترنت اکسپلورر ۸، محصول مایکروسافت نیز ترفند‌های خاص خود را دارد. این مرورگر یک ابزار جدید داردکه به کاربران امکان می‌دهد قسمت پویای یک وب‌سایت نظیر بخش حراجی آنلاین یا ورزشی را نشانه‌گذاری کرده و در قسمت حاشیه این مرورگر ذخیره کند. یکی دیگر از ویژگی‌های جدید اینترنت اکسپلورر ۸ که فعالیت‌ها (activities) نام دارد به کاربران اجازه می‌دهد، متن یک صفحه وب را انتخاب کرده، روی آن کلیک کرده و بلا درنگ به یک سایت دیگر نظیر سرویس ارایه نقشه، ایمیل یا وبلاگ‌نویسی منتقل شوند.
ترجمه: نسترن صائبی
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید