شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


ادبیات کودکان و نوجوانان


تاریخ نشر : ۸۴۰۸۲۸
تیراژ : ۱۵۰۰
تعداد صفحه : ۱۶۴
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۹۶۰۵۶-۷-۳
رده دیویی : ۸۰۸.۰۶۸
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : شومیز
محل نشر : همدان
نویسنده : غفاری - سعید
ویراستار : اصغرنژاد - حسین

در این کتاب، نخست تاریخچه‌ی ادبیات کودک و نوجوان شامل دیدگاه‌های مختلف در تعریف ادبیات، انواع ادبیات، خصوصیات ادبیات کودک، جایگاه ادبیات کودک در جهان و در ایران ـ دوران باستان، دوران پس از اسلام، دوران مشروطه، و ادبیات نوین ـ ذکر گردیده، سپس تفاوت مواد خواندنی کودک و نوجوانان بیان شده، و شعر کودک، مختصات و ملاک ارزیابی آن بازگو شده است. هم‌چنین مبحثی در زمینه‌ی ادبیات شفاهی کودکان مطرح گردیده که نشان داده می‌شود. ادبیات کودکان، در آغاز ریختی شفاهی داشته و بخش‌هایی نیز با ادبیات بزرگسالان همسان بوده است و برخی از گونه‌های آن نیز هم‌چون لالا‌یی‌ها، ترانه‌های نیایش، بازی و متل‌های آهنگین کودکان بوده‌اند. علاوه بر این، پس از بیان مطالبی درباره‌ی انواع داستان‌های کودکان نظیر داستان‌های واقعی، تاریخی، و فکاهی، ویژگی‌های یک داستان خوب و نیز تعریفافسانه‌ها و ملاک ارزش‌یابی آن‌ها بیان گردیده است. بخشی از کتاب نیز به بررسی کتاب‌های غیرداستانی و کتاب‌های تصویری کودکان اختصاص دارد. افزون بر این، در بخشی از کتاب، ادبیات نمایش کودکان و نوجوانان در چهار بخش ـ بنا به گونه‌های ادبی یا شکل‌های اجرا ـ شامل 'ترانه ـ بازی نمایشی'، 'نمایش سنتی ـ آئینی'، 'نمایش اجتماعی ـ انتقادی' و 'نمایش عروسکی' به همراه میزان نقش‌آفرینی کودکان در این نمایش‌نامه‌ها بررسی شده است. در پایان ینز، مطالبی شامل اهمیت قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان، انواع قصه‌گویی، سبک و ویژگی‌های قصه‌گویی، معیارهای انتخاب قصه، و تاثیر نوار قصه و داستان‌خوانی برای آنان بازگو می‌گردد.


همچنین مشاهده کنید