شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
ابومحمد سیدحسن صدرعاملی کاظمی
جنسیت: مرد
نام پدر: سیدهادی
تولد و وفات: (۱۲۷۲ -۱۳۵۴) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: فقیه ، اصولی ، متکلم ، محدث ، رجالی و مورخ
در کاظمین ، در خانوادهای که اصلش از جبل عامل و سکونت آن در اصفهان و مهاجرت او به عراق بود ، به دنیا آمد. وی برادرزادۀ آیتالله سید صدرالدین عاملی کاظمی بود. در چهارده سالگی صرف و نحو و معانی و بیان و بدیع و منطق را فرا گرفت و تحصیل فقه را آغاز کرد در هیجده سالگی به نجف رفت و کلام و حکمت را از محمدتقی گلپایگانی آموخت ، فقه خارج استدلالی را از شاگردان صاحب «جواهر» و اصول استدلالی را از شاگردان شیخ انصاری و علم حدیث و رجال و ریاضیات را از بزرگان وقت فرا گرفت و قسمتی از علوم غریبه را نزد شیخ عبدالحسین هندی خواند. در ۱۲۹۷ ق از نجف به سامراء رفت و در حوزۀ درس میرزای شیرازی به تکمیل تحصیلات خود پرداخت. در پایان ۱۳۱۴ ق به کاظمین بازگشت و به تألیف و تدریس پرداخت. سید صدر از مشایخ اجازه در زمان خود بود و جمع کثیری از بزرگان همچون علامه سید محمدمرتضی جنفوری هندی و شیخ مهدی بن شیخ محمدعلی ثقه الاسلام اصفهانی و آیتالله سید صدرالدین صدر و آقا شیخ آقا بزرگ تهرانی و محدث قمی از وی دارای اجازه بودند. کتابخانه شخصی او یکی از ارزشمندترین کتابخانههای عراق بود. سیدحسن صدر بیش از صد اثر از خود به جای گذاشت و کتاب «تأسیس الشیعه» خویش را مبتکرانه نگاشت و در این کتاب بر اساس تواریخ و سیر مورد اعتماد ، ثابت و روشن نمود که علمای شیعه در تأسیس و تألیف نحو و صرف و عروض و لغت و علوم بلاغت و کلام و فقه و اصول و تفسیر و اخلاق پیشگام بوده و پیش از دیگران به تألیف و تصنیف پرداختهاند. مختصر این کتاب «الشیعه و فنون الاسلام»است. از دیگر آثار وی: «نهایهٔ الدرایهٔ» ، شرح «وجیزهٔ» شیخ بهائی ، در درایهٔ الحدیث؛ «ذکری المحسنین»؛ «نزههٔ اهل الحرمین»؛ «وفیات الاعلام من الشیعه الکرام»؛ رسالهای در «ردّ وهابیت»؛ «سبیل الرشاد» ، در شرح «نجاهٔ العباد» ، در سلوک و بیان طریق عبودیت؛ «سبیل النجاهٔ» ، در فقه معاملات؛ «تکمله امل الآمل»؛ «جامع اخبار الغیبهٔ» ، «تبیین الاباحهٔ للمصلین»؛ «تحصیل الفروع الدینیه فی فقه الامامیهٔ»؛ «حدائق الوصول الی علم الاصول»؛ «مجالس المؤمنین» ، در وفیات ائمه معصومین (ع)؛ «مختلف الرجال»؛ «مناقب آل الرسول من طریق الجمهور»؛ «خلاصه النحو»؛ «آداب الحج و اسراره»؛ «انتخاب القریب من التقریب» ، گردآوری نام محدثانی که ابن حجر آنان را شیعه ذکر کرده است؛ «الدرر الموسویهٔ فی شرح العقائد الجعفریه».
نام پدر: سیدهادی
تولد و وفات: (۱۲۷۲ -۱۳۵۴) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: فقیه ، اصولی ، متکلم ، محدث ، رجالی و مورخ
در کاظمین ، در خانوادهای که اصلش از جبل عامل و سکونت آن در اصفهان و مهاجرت او به عراق بود ، به دنیا آمد. وی برادرزادۀ آیتالله سید صدرالدین عاملی کاظمی بود. در چهارده سالگی صرف و نحو و معانی و بیان و بدیع و منطق را فرا گرفت و تحصیل فقه را آغاز کرد در هیجده سالگی به نجف رفت و کلام و حکمت را از محمدتقی گلپایگانی آموخت ، فقه خارج استدلالی را از شاگردان صاحب «جواهر» و اصول استدلالی را از شاگردان شیخ انصاری و علم حدیث و رجال و ریاضیات را از بزرگان وقت فرا گرفت و قسمتی از علوم غریبه را نزد شیخ عبدالحسین هندی خواند. در ۱۲۹۷ ق از نجف به سامراء رفت و در حوزۀ درس میرزای شیرازی به تکمیل تحصیلات خود پرداخت. در پایان ۱۳۱۴ ق به کاظمین بازگشت و به تألیف و تدریس پرداخت. سید صدر از مشایخ اجازه در زمان خود بود و جمع کثیری از بزرگان همچون علامه سید محمدمرتضی جنفوری هندی و شیخ مهدی بن شیخ محمدعلی ثقه الاسلام اصفهانی و آیتالله سید صدرالدین صدر و آقا شیخ آقا بزرگ تهرانی و محدث قمی از وی دارای اجازه بودند. کتابخانه شخصی او یکی از ارزشمندترین کتابخانههای عراق بود. سیدحسن صدر بیش از صد اثر از خود به جای گذاشت و کتاب «تأسیس الشیعه» خویش را مبتکرانه نگاشت و در این کتاب بر اساس تواریخ و سیر مورد اعتماد ، ثابت و روشن نمود که علمای شیعه در تأسیس و تألیف نحو و صرف و عروض و لغت و علوم بلاغت و کلام و فقه و اصول و تفسیر و اخلاق پیشگام بوده و پیش از دیگران به تألیف و تصنیف پرداختهاند. مختصر این کتاب «الشیعه و فنون الاسلام»است. از دیگر آثار وی: «نهایهٔ الدرایهٔ» ، شرح «وجیزهٔ» شیخ بهائی ، در درایهٔ الحدیث؛ «ذکری المحسنین»؛ «نزههٔ اهل الحرمین»؛ «وفیات الاعلام من الشیعه الکرام»؛ رسالهای در «ردّ وهابیت»؛ «سبیل الرشاد» ، در شرح «نجاهٔ العباد» ، در سلوک و بیان طریق عبودیت؛ «سبیل النجاهٔ» ، در فقه معاملات؛ «تکمله امل الآمل»؛ «جامع اخبار الغیبهٔ» ، «تبیین الاباحهٔ للمصلین»؛ «تحصیل الفروع الدینیه فی فقه الامامیهٔ»؛ «حدائق الوصول الی علم الاصول»؛ «مجالس المؤمنین» ، در وفیات ائمه معصومین (ع)؛ «مختلف الرجال»؛ «مناقب آل الرسول من طریق الجمهور»؛ «خلاصه النحو»؛ «آداب الحج و اسراره»؛ «انتخاب القریب من التقریب» ، گردآوری نام محدثانی که ابن حجر آنان را شیعه ذکر کرده است؛ «الدرر الموسویهٔ فی شرح العقائد الجعفریه».
منبع : مطالب ارسالی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی حجاب مجلس دولت سیزدهم دولت رئیسی رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی گشت ارشاد پاکستان جمهوری اسلامی ایران
تهران قتل شهرداری تهران پلیس هواشناسی سیل کنکور فضای مجازی وزارت بهداشت سازمان سنجش زنان پایتخت
خودرو قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن ارز تورم ایران خودرو
سینمای ایران سریال کیومرث پوراحمد تلویزیون سریال پایتخت قرآن کریم موسیقی سینما تئاتر ترانه علیدوستی کتاب مهران مدیری
کنکور ۱۴۰۳ اینترنت عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
پرسپولیس فوتبال استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک فوتسال بازی تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا لیورپول
هوش مصنوعی گوگل تبلیغات نخبگان مدیران خودرو فناوری اپل ناسا سامسونگ آیفون بنیاد ملی نخبگان
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل