یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا


انحصار نوین رسانه‌ای


تاریخ نشر : ۸۵۰۴۱۳
تیراژ : ۲۲۰۰
تعداد صفحه : ۱۷۴
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۷۵۲۹-۷۹-۱
شماره کنگره : ۸۵۴۱۳۰۲۹
رده دیویی : ۳۳۸.۴۷۳۰۲۲۳۰۹۷۳
محل نشر : تهران
جلد : شومیز
قطع : رقعی
زبان کتاب : فارسی
نوع اثر : ترجمه
نویسنده : باگدیکیان - بن
مترجم : عبادتی - علیرضا

نویسنده در این کتاب جنبه‌های گوناگون انحصارات رسانه‌ای را در عصر جدید بررسی و ارزیابی می‌کند. وی در آغاز می‌گوید: 'نقش رسانه‌های گروهی در ایجاد این دگردیسی بسیار مهم و بنیادی بوده است. در دنیای مدرن، رسانه‌های جمعی تقریبا گریزناپذیرند. اکثر مردم در نظرسنجی‌ها می‌گویند که برای کسب اخبار، تکیه‌ی اصلی‌شان بر رسانه‌های گروهی است و..... امروزه دنیای در حال تکامل دیجیتالی با سرعتی سرسام‌آور به دنیای رسانه‌های سنتی افزوده می‌شود. رسانه‌های گروهی مدرن در جوامع صنعتی، روابط اجتماعی، سیاست، اقتصاد و ساختار سیاسی را دچار دگردیسی کرده‌اند. بیشتر ساکنان کشورهای صنعتی به نحوی غیرعادی بخش اعظمی از زندگی روزانه‌شان را صرف این دنیای جدید می‌کنند. در ادامه به این بحث می‌پردازم که افراد اجتماعی چگونه میان زندگی در گوشت و خون و زندگی در دنیای رسانه‌های جدید، توازنی انسانی برقرار می‌کنند. با این حال، تنها معدودی بنگاه اقتصادی قدرتمند و انحصارطلب، تمام مردم ایالات متحده را با اخبار، تصاویر، اصوات و مکتوباتشان، بمباران می‌کنند. این دنیایی است که تمام نوزادان ما اکنون در آن، متولد می‌شوند؛ دنیای رسانه‌های گروهی'، بر این اساس، این کتاب تلاشی است برای توصیف ماهیت، تاثیر و بازیگران این دنیای جدید و نحوه‌ی تکامل و پیشرفت حیرت‌انگیز و آثارشان در زمانه‌ی ما.