یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

برای انتخابات آماده شویم


برای انتخابات آماده شویم
با شروع عملیات اجرایی انتخابات مجلس هشتم، ذهن‌ها متوجه روز اخذ رای و چرایی و چگونگی حضور مردم پای صندوق‌ها می‌شود. برای اشخاص و گروه‌های سیاسی، میزان مشارکت واجدین شرایط در انتخابات بسیار مهم است.
جناح اصولگرا بر سر میزان رای چندان دغدغه ندارد، چراکه در صورت خیزش دوباره جوانان، همچون خرداد ۷۶ که صندوق‌های رای آکنده از برگ آرا شد، این جناح شانسی برای رسیدن به مجلس هشتم ندارد و لذا علا‌قه‌مند به وقوع دوباره آن حماسه نیست اما جناح اصلا‌ح‌طلب، علا‌قه‌مند است قهرکرده‌های دو سه انتخابات گذشته، با درک موقعیت موجود و آثار اسفبار کنش قهرآلود خود، به نقش حضور خویش در سرنوشت ملک و ملت پی برده و یک بار دیگر حماسه دوم خرداد را خلق کنند و مملکت را از شرایط سخت موجود، به راه درست و رو به رشد بازگردانند. مردم خواهان اصلا‌ح که اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند، در فرآیند بازآفرینی رخدادهای منجر به شکل‌گیری مجلس ششم و ریاست‌جمهوری هفتم و هشتم، در حال حاضر نیازمند امید و چگونگی اثربخشی حضور خود در انتخابات هستند، لذا اشخاص و گروه‌های مرجع که اعتقاد به اصلا‌حات دارند، مسوولیت ایجاد امید در دل‌ها و تشریح چگونگی نقش و آثار حضور ملت پای صندوق‌های رای را برای آحاد جامعه به عهده دارند. بخش وسیعی از جوانان کشورمان، بعد از پایان دوران حاکمیت اصلا‌ح‌طلبان بر قوه مجریه، به دلا‌یلی چند از جمله بحران‌هایی که محافظه‌کاران علیه خاتمی ایجاد کردند و بعضی کوتاهی‌های دیگر، دچار یاس شدند و پنداشتند که همراهی با تحول‌خواهان مساوی است با متهم شدن به انواع و اقسام بی‌بند و باری و ولنگاری و آزادیخواهی از نوع غربی آن. لذا در دو سه سال گذشته از خیر حضور در صحنه گذشتند و آن را به تندروهای مدعی اصولگرایی واگذاشتند. اکنون که حاکمیت محافظه‌کاران بر قوه مجریه و قوه مقننه، تاثیرات خود را در زندگی اقتصادی و روحی - روانی مردم گذاشته، وقت آن فرارسیده که امید به جوانان بازگردانده شود و آنان را به ایجاد شور و شعف در انتخابات مجلس هشتم فراخواند. در تقسیم‌بندی جناح‌های موجود کشور، جز مدعیان اصولگرایی و اصلا‌ح‌طلبان، جناح سومی وجود ندارد. شرایطی را که مدعیان اصولگرایی در زمان تبلیغات انتخابات نوید آن را دادند، همین شرایطی است که می‌بینیم و مملکت دچار آن است. در این شرایط، هیچیک از امکانات موثری که برای بحران‌آفرینی در اختیار آنان در دوران اصلا‌حات بود، در اختیار اصلا‌ح‌طلبان نیست، لذا دولتمردان فعلی و اکثریت مجلس هفتم نمی‌توانند مدعی شوند که رقبای ما عرصه را برای فعالیت و پیشبرد اهداف و برنامه‌های خود تنگ کرده‌اند. از طرفی به یمن یکدستی و هماهنگی در تمامی ارکان، هیچ مانعی در مسیر رسیدن به آنچه که قول آن را به مردم داده بودند، قرار ندارد. اگر اصولگرایان ادعا کنند که رقیبان آنها، مطالبات مردم را افزایش داده و نگذاشتند حداقل خواسته‌های مردم تامین شود، یک ترفند تبلیغاتی است، چرا که اولا‌ رقبای دولت و مجلس فعلی، امکانات موثری برای افزایش توقعات و مطالبات مردم ندارند. ثانیا این خود محافظه‌کاران هستند که در حجم انبوهی از فرصت‌های تبلیغاتی، مطالبات مردم را در اسرع وقت و به آسانی دست‌یافتنی، معرفی کردند. پس، وضع موجود که اقتصاد ایران و معیشت مردم در شرایط نامطلوب قرار دارد و دولتیان و به‌خصوص رئیس آنان را به اعتراف واداشته و نیز روابط بین‌الملل و اوضاع سیاسی داخلی که وصفی برای آن وجود ندارد، تصویر روشنی از شیوه اداره جامعه توسط مدعیان اصولگرایی است.
در مقابل، هر آنچه از آزادی‌های اساسی و بهبود شرایط اقتصادی در زمان اصلا‌حات فراهم آمد، محصول اندیشه اصلا‌ح‌طلبی است و آن در شرایطی بود که محافظه‌کاران امکانات موثری برای ایجاد بحران و ناسازگاری با دولت و مجلس گذشته در اختیار داشتند و از آن بهره‌های فراوانی بردند. تعطیل کردن بیش از یکصد روزنامه و نشریه طرفدار اصلا‌حات، تحریک متعصبین برای مقابله با دولتیان به بهانه‌های واهی، حصر یک مرجع تقلید، دستگیری‌های مداوم، قتل‌های زنجیره‌ای، رد صلا‌حیت‌ها، حمله به کوی دانشگاه تهران و در یک کلا‌م، به قول رئیس ‌دولت وقت، هر ۹ روز یک بحران می‌توانست راه هر پیشرفتی را سد کند اما باز هم آثار ارزشمندی از آن دوران باقی است که دولت نهم بهره‌برداری گسترده‌ای به نفع خود از آنها کرد. ‌ افشای جزئیات این حقایق و توصیف وضع موجود با اسناد و مدارک متقن، علا‌وه بر اینکه در افزایش آگاهی‌های عمومی و امیدآفرینی برای نسل جوان موثر است، در حضور دامنه‌دار دلسوزان جامعه و علا‌قه‌مندان به پیشرفت، در انتخابات مجلس هشتم، نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، لذا نباید فرصت‌های مفیدی راکه در اختیارمان هست از دست بدهیم و از هم‌اکنون خود را
مصطفی ایزدی
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید