دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 May, 2024
مجله ویستا

گیم‌نت‌ها و مشتریانشان حالا همه جا هستند:بنشین، شلیک کن، گاز بده!


تا همین چند سال پیش تصور عمومی از تکنولوژی و کامپیوتر تصوری خاص مرتبط با حوزه دانش و فن بود. چه کسی فکر می‌کرد که کامپیوتر و متعاقب آن اینترنت وارد حوزه خصوصی و زندگی روزمره انسان‌ها و حتی حوزه سرگرمی و بازی کودکان شود. اگر تا چند سال پیش کودکان و نوجوانان برای دور هم جمع شدن در کوچه یا پارک برای بازی جمعی مثل فوتبال یا والیبال با هم قرار می‌گذاشتند اما اینک محل قرار بازی کودکان به اتاقی مجهز به چند دستگاه کامپیوتری تبدیل شده است.محلی که در آن با هیجان و اضطراب در تمام طول زمان بازی کامپیوتری به رقابتی سخت می‌پردازند و در پایان برنده بازی، هیجان و شادی خود را با فخر به نمایش می‌گذارد و بازنده بازی، سعی در پنهان کردن اضطراب و فشار روحی حاصل از شکست در بازی دارد. بازی کامپیوتری امروز در جامعه نوجوانان و حتی جوانان ایران چنان عمومی شده است که اینک کمتر پسر یا دختر ۱۳-۱۴ساله را می‌توان یافت که با بازی کامپیوتری بیگانه باشد. اگر بازی به معنای آرامش روح، کسب انرژی، بالا بردن قدرت خلاقیت و افزایش اعتماد به نفس باشد، به راستی بازی‌های کامپیوتری چه سهم و تاثیری در بروز این ویژگی‌ها دارند؟در پاسخ به این سوال روانشناسان معتقدند که عموم بازی‌های کامپیوتری روی حس پرخاشگری و کسب قدرت بیشتر در کودک انگشت می‌گذارند. همچنین در قالب بازی‌های کامپیوتری بر قدرت یک نفر با روحیه پرخاشگری تاکید می‌شود به عنوان نمونه در اکثر بازی‌ها با کشتن هر فردی با شلیک اسلحه امتیاز کسب می‌شود یا راه برای عبور به مرحله دیگر بازی فراهم می‌شود، این بازی‌ها تا یک حدی می‌تواند پاسخگو کشاننده‌های فرد باشد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که کودکانی که محیط‌های پرخاشگری را مشاهده کرده‌اند بیشتر رفتارهای خشن را بروز می‌دهند تا آنهایی که کمتر با این گونه محیط‌ها سروکار داشته‌اند. گفتنی این که بازی‌های کامپیوتری رایج کودکان و نوجوانان را به شدت وارد حوزه تخیل می‌کند و باعث می‌شود که آنها قدرت‌های عجیب را در ذهن خود بپرورانند. همچنین بازی‌های کامپیوتری نوعی وسواس را که از اضطراب و استرس نشات می‌گیرد، به همراه می‌آورد و تصور این که فرد بازی برنده نشود در او اضطراب ایجاد می‌کند. روانشناسان همچنین معتقدند که بیشتر کودکان را به بازی‌های گروهی و پرتحرک ترغیب و تشویق کنیم.<با اینکه در خانه هم کامپیوتر دارم و هم پلی‌استیشن اما ترجیح می‌دهم که به گیم‌نت بروم. یکی دیگر از دلایل آن هم این است که بازی‌های کامپیوتری در گیم نت‌ها از لحاظ کارت گرافیک با بازی‌های کامپیوتری دیگر متفاوت است و بازی در گیم‌نت یک شور و هیجان خاصی دارد.>اینها صحبت‌های یک پسر ۱۰ساله است که به یکی از گیم‌نت‌ها برای بازی کردن آمده است. او به مدت ۲ساعت است که به بازی مشغول است. بعد از صحبت با این مشتری به سراغ فروشنده رفتم و راجع به فعالیت این گیم‌نت از او جویا شدم: <در دی ماه ۸۳ شروع به کار کردم. روزانه حدود ۱۵تا ۳۰هزار تومان از این شغل کسب درآمد دارم افرادی که مراجعه می‌کنند میانگین سنی آنها حدودا ۱۰-۱۸سال است البته افرادی با سنین ۲۵ تا ۳۰سال هم مشتری داریم. بیشترین این افراد این مکان را برای دیدار و گپ دوستانه انتخاب کرده و سپس به انجام بازی و رقابت مشغول می‌شوند.>یکی از کارشناسان بازی کامپیوتری می‌گوید: در گذشته هیچ صنف یا اتحادیه‌ای بر گیم‌نت‌ها نظارت قانونی نداشت به بیان دیگر فقط به دلیل اینکه کالایی (فروش یا اجارهCD های بازی هم در گیم‌نت‌ها صورت می‌گیرد) ارائه می‌شد از طرف اداره اماکن نظارتی صورت می‌گرفت. بعد از مدتی وزارت ارشاد، صنف فروشندگان لوازم ورزشی را مسوول نظارت بر گیم‌نت‌ها انتخاب کرد و این صنف بر فروشگاه‌های ارائه‌کننده بازی‌های کامپیوتری (گیم‌نت‌ها) مجوز تاسیس صادر کرد.جالب است که بدانید تا قبل از تاسیس این صنف دختران نیز در گیم‌نت‌ها به انجام بازی مشغول بودند اما بعد از تاسیس این صنف پرداختن به بازی توسط دختران در این فروشگاه‌ها ممنوع شد. افرادی که به بازی‌های کامپیوتری در گیم‌نت‌ها مشغول هستند دارای پایگاه اجتماعی خاصی هستند. اکثر آنها افرادی هستند با قوه تخیل وهوش بالا، درس‌خوان و از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند. حرفه‌ای‌های این نوع از بازی‌های کامپیوتری در بین گیم‌نت‌های مختلف چهره‌های شناخته‌ شده‌ای هستند و دوستان و همبازی‌های آنها به آنها لقب <گیمر خوب> می‌دهند.شرکت‌های بزرگ تبلیغاتی مانند ال‌جی و سامسونگ با همکاری شرکت‌های تولیدکننده بازی‌‌های کامپیوتری و صرفا به دلیل تبلیغات، دست به ایجاد مسابقات بین‌المللی بازی‌های کامپیوتری تحت عنوان ICG زده‌اند.این مسابقات در سطح بین‌المللی صورت می‌گیرد. در ابتدا این مسابقات فقط مختص کشورهای اروپایی و آمریکایی بود اما در حال حاضر اکثر کشورهای جهان در این مسابقات شرکت‌ می‌کنند.اعضای این تیم‌‌ها دارای سایت مخصوص خود و اسامی خاص هستند که انتخاب این اسامی ریشه در فرهنگ خاص این تیم‌ها از کشورهای مختلف دارد. جالب است که بدانید تیم برنده صاحب جایزه کلانی می‌شود که از سوی شرکت‌های تبلیغاتی ارائه می‌شود.از جمله شگردهای طراحان بازی‌‌های کامپیوتری این است که برای تست بازی‌های در حال ساخت و جدید خود از ذهن خلاق تیم‌های برنده استفاده می‌کنند.در ایران نیز هر ساله این مسابقات در سطح داخلی و بین گیم‌نت‌های سطح شهر توسط شرکت ال‌جی برگزار می‌شود که تیم برنده این مسابقات به مسابقات سطح جهانی راه پیدا می‌کند.لازم است که بدانید بین ۱۶تیم بازی‌های کامپیوتری در سطح جهان ایران رتبه پانزدهم را دارا است و این امر نشانگر ضعیفی تیم است.اکثر فروشگاه‌های بازی‌‌های کامپیوتری (گیم‌نت‌ها) در منطقه شمال و غرب تهران قرار دارند و مراجعین آنها از سطح درآمد متوسط رو به بالا برخوردارند.
نویسنده: زهره دیداری
منبع : پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فن‌آوری اطلاعات