پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

تصحیح اشتباهات


تصحیح اشتباهات
● چه موقع باید اشتباه را تصحیح کرد:
در یک سوی گستره ی آموزش معلم هایی هستند که هر غلط دانش آموز را تصحیح می کنند . این امر می تواند نتایج منفی را دربر داشته باشد. دانش آموزان می ترسند و بخاطر این که اشتباه آن ها در جلو جمع دانش آموزان گرفته می شود ، از صحبت کردن خودداری می کنند. با این کار صحبت شاگرد قطع شده و رشته افکارش از هم گسسته شده و توجه او از بین می رود.
در جهت دیگر طیف آموزش معلمینی هستند که هیچ نوع خطایی از دانش آموز نمی گیرند و این نیز نتایجی منفی خواهد داشت. دانش آموزان متوجه نمی شوند که اشتباه می کنند و گمان می کنند که عاری از هر خطایی هستند.
معلمین می توانند حد وسط را در نظر بگیرند. در این جا ممکن است تصحیح آنها زمانی باشد که :
- دانش آموزان برای ادامه کار نیاز به تصحیح دارند.
- معنی آنچه که دانش آموز می گوید واضح و مشخص نیست.
- وقتی که چندین دانش آموز اشتباه مشابهی را انجام میدهند.
● چگونه خطا را تصحیح کنیم
این روش اشتباه است.
شاگرد: I goat the park last night
معلم: went
شاگرد ( در حالی که گیج شده) I went at the park lat night
معلم: to
شاگرد: I go to the park last night.
آنچه که در این جا رخ داد این است که معلم راهنمایی مشخص و واضحی نداشته و در نتیجه شاگرد رشته سخن را گم می نماید و واقعا نمی فهمد که چه اشتباهی کرده و خطاهایی دیگر را انجام می دهد.
نظریات گوناگونی برای تصحیح خطای شاگردان وجود دارد.
۱) وقتی که دانش آموز باید گفتگوی خود را ادامه بدهد:
شاگرد: I go at the …..به معلم برای کمک گرفتن نگاه می کند.
معلم : park
شاگرد (پیروزمندانه می گوید) I go at the park last night
معلم : excellent
در اینجا معلم زمانی که دانش آموز درخواست کمک کرده وارد عمل می شود. شاگرد احساس ترس یا خجالت نمی کند ، چون خود او تقاضای کمک کرده است.
۲) زمانی که معنی سخن شاگرد گنگ و نامشخص است:
شاگرد: I go to the park
معلم (ببخشید) You go now or yesterday or tomorrow
شاگرد: last night
معلم ( آهاThen it&#۰۳۹;s. I went to the park (!
شاگرد: I went to the park
معلم : excellent
در اینجا معلم برای توضیح مقصود، حرف شاگرد را قطع می کند و سپس شکل صحیح جمله را ارائه می دهد.
۳) زمانی که چندین دانش آموز یک اشتباه مشابه انجام می دهند:
در این مورد ، معلم توجه دارد که چندین نفر همین خطا را انجام داده اند. این نشانگر این است که به احتمال زیاد تمام کلاس این اشتباه را دارند. بنابرین معلم می تواند در اطراف این مطلب یک درس کوچک در مورد این اشتباه خاص روز بعد بدهد. در این صورت اشتباه و شکل درست آن را توضیح می دهد و بچه ها را متوجه می شوند که اشتباه آنها چه بوده است.
● استرا تژ ی های تصحیح خطا
ایما و اشاره
برای تصحیح اشتباه همیشه لازم نیست که معلمین گفتگوی شاگرد قطع نموده و آنرا تصحیح نمایند. این کار مطمئنا باعث از بین بردن فصاحت کلام می شود. به یاد داشته باشید که از اشاره دست هم می توان استفاده کرد و این کار کمتر مخل صحبت خواهد بود.
شاگرد: I go to the park last night
معلم دست خود را به علامت توقف بالا می برد و با حالت پرسشگری به شاگرد نگاه می کند. شاگرد مکث نموده و فکر می کند و متوجه نمی شود و شانه های خود را بالا می اندازد. معلم رو به کلاس کرده و با اشاره به عقب زمان گذشته را نشان می دهد و سر تکان می دهد.
شاگرد: I went to the park last night
معلم : با دست خود علامت موفقیت را نشان می دهد.
● دوباره باز گو کردن
معلم آنچه را که دانش آموز گفته است بدون غلط بیان می کند.
شاگرد: I go at the park last night
معلم: Ah, so you went to the park last night ?
شاگرد: yes, I go to the park
این راه کار دقیقا شبیه تصحیح والدین است که زبان اول را به بچه یاد می دهند. بچه ممکن است اشتباه زبان مادری خود را تصحیح کند ، شاید هم دوباره اشتباه را تکرار کند. اما در انتها این مطلب در ذهن او باقی می ماند. در مورد کلاس های ESL هم ، زمانی که دانش آموز جمله ای را غلط بیان می کند ، می توان این کار را انجام داد. اگر این خطا به قوت خود باقی ماند ، می توان مطلب را در یک درس مجزا و کوتاه دیگر ارائه داد.
ترجمه :مریم ابدالی
Retrieved from "http://icalweb.com/wiki/index.php?title=Error_Correction"