دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
مردآرانی - MAN OF ARAN
کشور تولیدکننده : انگلستان
سال تولید : ۱۹۳۴
محصول : مایکل بالکن
کارگردان : رابرت فلاهرتی
فیلمنامهنویس : جان گلدمن، فرانسیس و رابرت فلاهرتی
فیلمبردار : جان تیلر، دیوید و رابرت فلاهرتی
آهنگساز(موسیقی متن) : جان گرینوود
هنرپیشگان : کلمن تابگر ـ کینگ، مگی دیرین، مایکل دیلین، پت مولین، پچ رؤاد، پیچین فلاهرتی و تامی اورورک
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۷۶ دقیقه
ـ مردآرانی پس از نانوک شمالی (۱۹۲۲) و موآنا (۱۹۲۶) سومین مستند "بزرگ" فلاهرتی بود. فیلم در دورهای ساخته شد که روشنفکران غربی به رویکرد به طبیعت اهمیتی نمیدادند. آنان احترام استاد را بهعنوان پدر سینمای مستند واجب، و در عین حال بیتوجهی او را نسبت به مسائل سیاسی/اجتماعی روز گناهی نابخشودنی میدانستند. فلاهرتی بهجای ساختن فیلمی درباره رابطه انسان و اجتماع به رابطه انسان و طبیعت پرداخته بود، و بهجای تصویر زندگی کارگردان و تحلیل نظام سرمایهداری، جامعهای بدوی را به نمایش درآورده بود. روشنفکران پایمردی استاد را برای مقاومت برابر فشارهای سینمای تجاری میستودند؛ اما او را بهدلیل بیانیه صادر نکردن در باب سیاست و اجتماعی محکوم میکردند. فلاهرتی بیانیهپرداز نبود. اگر نمیدانست کی و کجا، از چه و که فیلم بر خواهد داشت، میدانست کی و کجا، چه و که تصاویری بهدست خواهند داد که شعرهایش را بسراید؛ شعرهائی رمانتیک و به دور از آنچه انسان شهری غربی میپسندید. حکایت مردآرانی از آنجا آغاز شد که فلاهرتی ناامید از ادامه کار در آمریکا، به دعوت جان گریرسن به اروپا رفته بود. درگیر طرح عظیم بریتانیای صنعتی (۱۹۳۳) بود که روزی در دریا، بر عرشه یک کشتی، مرد جوانی برای او از مشتقات زندگی در جزایر دورافتاده آران گفت. مستندساز شاعر بلافاصله دریافت که مایه فیلم "بزرگ" بعدیاش را پیدا کرده است. با کمک دوستانش، بالکن (تهیهکننده فیلمهای آلفرد هیچکاک و رابرت استیونسن) را قانع کرد تا سرمایهای در اختیارش بگذارد و سپس با گروهش رهسپار "اینیش مور"، بزرگترین جزیره جزایر آران، شد. فلاهرتی و گروهش به مدت بیست ماه در ابتدائیترین شرایط همراه مردم جزیره زندگی کردند. مشکلات کمبود مسکن، غذا و دریائی همیشه توفانی، که هیچگاه روی خوش نشان نمیداد، موضوع فیلم را شکل داد: روزشمار زندگی یک خانواده ماهیگیر و تلاشی که اعضاء آن و مردم جزیره برای بقا میکنند. قسمت اعظم صحنهها را خود فلاهرتی فیلمبرداری کرد و بقیه را برادرش، دیوید لابراتور کوچکی نیز برپا شد تا با ظهور فوری فیلمها، کیفیتشان را بتوان معلوم کرد. بدینترتیب مردآرانی ساخته شد. فیلم از زیباترین تصاویر دریائی بهره برد که تاکنون تاریخ سینما به یاد دارد؛ و به "انسان" و طبیعت ارجی گذاشت که هر تماشاگری را در هر کشوری تکان داد. انگار شکوه و عظمت "انسانها"ی اولیه بازساخته شده بود؛ شکوه و عظمتی که با انسانهای متمدن تکرارشدنی نبود!
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
آمریکا دولت مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان حجاب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران انتخابات افغانستان گشت ارشاد رئیس جمهور
سلامت شورای شهر تهران هواشناسی شورای شهر تهران شهرداری تهران پلیس قتل فضای مجازی سیل کنکور وزارت بهداشت
دلار ارز قیمت خودرو قیمت دلار مالیات خودرو بازار خودرو بانک مرکزی قیمت طلا مسکن تورم ایران خودرو
سریال پیمان معادی تئاتر تلویزیون فیلم سینمای ایران سینما بازیگر موسیقی سریال پایتخت ازدواج
سازمان سنجش خورشید
اسرائیل غزه رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین حماس ترکیه نوار غزه عراق ایالات متحده آمریکا
فوتبال استقلال پرسپولیس ایران فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی سپاهان باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور
هوش مصنوعی اپل آیفون تبلیغات فناوری ناسا گوگل سامسونگ نخبگان
خواب موز بارداری دندانپزشکی آلزایمر روغن حیوانی