دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا


نگاهی دوباره به تدریس تاریخ و جغرافیا


تاریخ نشر : ۸۴۰۶۱۴
تیراژ : ۲۰۰۰
تعداد صفحه : ۶۲
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۹۶۰۴۰-۳-۰
رده دیویی : ۳۷۱.۳۰۲۸
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : شومیز
محل نشر : تبریز
نویسنده : غفاری - محمدرضا
نویسنده : سقای‌سعیدی - جواد
ویراستار : اصغری - ناصر
نویسنده : شاطری
ویراستار : تبریزی - رحیم
ویراستار : عارف‌نژاد - سعید
نویسنده : علیزاده - خیام
نویسنده : عدالتخواه‌گوگانی - مهدی
نویسنده : تقو - یوسف
نویسنده : نوروزی‌النجق - علی
نویسنده : علی‌محمدی - ولی
نویسنده : ممقانی‌بنابی - عباس
ویراستار : کریم‌زاده - فرامرز

کتاب برای مطالعه‌ی دبیران تاریخ و جغرافیا تدوین شده و در آن، شیوه‌ی تدریس این دو درس نقد و تحلیل می‌گردد. برای مثال در کتاب خاطرنشان شده است: 'یکی از روش‌هایی که می‌تواند تاریخ را به یک معلم تبدیل کند استفاده از روش استقرا است. به هنگام مطالعه‌ی تاریخ می‌توانید با کنار هم گذاشتن مطالب، مفاهیم یا رویدادهای مشابه و یا مشترک مفاهیم و معانی جدیدی را از درس تاریخ استخراج کنید که منحصر به شما باشد... برای استفاده‌ی بیشتر از تاریخ می‌توان از روش دیگری نیز بهره گرفت. به دلیل نیازهای مشترکی که نوع بشر در طول حیات خویش داشته است معمولا مشابهت‌های زیادی در بین آداب و رسوم و فرهنگ مردم اعصار و قرون می‌توان یافت. همین مشابهت‌ها می‌تواند وسیله‌ای برای مطالعه و تحقیق گردند و تاریخ را به معلمی ارزشمند تبدیل نمایند. این مطالعه بیشتر شبیه مطالعات تطبیقی است که برای تطابق یک اندیشه یا تئوری با عملکرد سایر ملل یا فرهنگ‌ها صورت می‌پذیرد....'.


همچنین مشاهده کنید