چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا
انوار امام حسن عسکری علیه السلام
●جغرافیای اسلام
از روزی كه رسول گرامی اسلام آئین حیات بخش خویش را به جهانیان عرضه نمود، این دین آسمانی و جاویدان به سرعت در حال گسترش بود و در مدت ۲۳ سال رسالت حضرت پیامبراكرم صلی الله علیه و آله و سلم ندای توحیدی اسلام از اقصا نقاط عربستان به خارج از آن كشیده شد. استقبال بینظیر تشنگان عدالت و معنویت در شام، یمن، ایران، روم، مصر و حبشه، آئین محمد صلی الله علیه و آله و سلم را به عنوان یك مكتب جهانی مطرح كرده و در اندك زمانی مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و به گوش جهانیان رسانید. سه سال قبل از رحلت آن حضرت سفیران اسلام، جهانی بودن آن را به عالمیان عرضه كردند و خداوند متعال به صراحت به پیامبر صلی الله علیه و آله دستور دادند كه به همه اعلان كند كه: «یا اَیُّهَا النّاسُ اِنّی رَسُولُ اللهِ اِلَیْكُمْ جَمیعاً»(۱)؛ ای مردم! من فرستاده خدا به سوی همه شما هستم .
بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله، جانشینان آن حضرت و پیشوایان معصوم علیهمالسلام هر یك در عصر خود در مناطق مهم و حیاتی دنیای اسلام همچنان نفوذ داشتند و علیرغم فشارهای امویان و عباسیان، ارتباط محكم خود را با دوستداران و شیفتگان معارف قرآن و اهلبیت علیهمالسلام حفظ میكردند.
در عصر امام رضا علیهالسلام كشورهای زیادی در قلمرو جهان اسلام قرار داشت. ایران، افغانستان، سند، تركستان، قفقاز، تركیه، عراق، سوریه، فلسطین، عربستان، سودان، الجزائر، تونس، مراكش و اسپانیا(اندلس)، بخشی مهمی از قلمرو جهان اسلام در آن عصر به شمار میآید. زمانی كه امام رضا علیهالسلام با فشار حكومت وقت از مدینه به مرو ـ پایتخت آن روز جهان اسلام ـ وارد شد، ارتباط آن حضرت با بسیاری از سران ملیتهای مختلف اسلامی و حتی غیر اسلامی افزایش یافت.
خلفای عباسی برای جلوگیری از نفوذ امامان معصوم علیهمالسلام در میان مسلمانان، از هر فرصت و وسیلهای سود جستند. اِعمال فشار و محدودیت كمسابقه، مهمترین حربه آنان بود. این فشارها بعد از شهادت امام رضا علیهالسلام در عصر امام جواد، امام هادی و امام عسكری علیهمالسلام به اوج خود رسید. از آنجایی كه شنیده بودند «مهدی موعود علیهالسلام » كه طومار حكومت ستمگران را در هم خواهد پیچید و حكومت عدل جهانی تشكیل خواهد داد، از نسل حضرت عسكری علیهالسلام است، آن حضرت را بیشتر در تحت مراقبت و محدودیت قرار داده بودند؛ به طوری كه امام یازدهم در میان سایر ائمه اطهار علیهمالسلام از كوتاهترین زمان برای امامت و رهبری شیعیان برخوردار بوده است. چرا كه امام علی علیهالسلام در حدود ۳۰ سال، امام حسن علیهالسلام ۱۰، امام حسین علیهالسلام ۱۱، امام سجاد علیهالسلام ۳۵، امام باقر علیهالسلام ۱۹، امام صادق علیهالسلام ۳۴، امام كاظم علیهالسلام ۳۵، امام رضا علیهالسلام ۲۰، امام جواد علیهالسلام ـ با این كه كوتاهترین عمر را داشت ـ ۱۷، امام هادی علیهالسلام ۳۳ و امام عسكری علیهالسلام فقط ۶ سال (۲۵۴ تا ۲۶۰ ق.) امامت امت را عهدهدار گردیدند.
با این اوصاف، امام عسكری علیهالسلام در این مدت كوتاه برای نفوذ در افكار و اندیشههای مسلمانان و انسانهای تشنه معارف و معنویت از هیچ كوششی فروگذار نبودند و با مناطق مختلف جهان اسلام ارتباط برقرار كرده و مردم مشتاق را راهنمایی مینمودند.
در عصر حضرت عسكری علیهالسلام شهرها و مناطقی چون: بغداد، نیشابور، قم، ری، بلخ و سمرقند از رهبریهای آن برگزیده الهی برخوردار بودند.در این نوشتار، افق رهبری و امامت آن حضرت را در شهرهای جهان اسلام، به نظاره مینشینیم .
●غرب ایران
نگاهی به زندگانی حضرت عسكری علیهالسلام نشان میدهد كه آن حضرت در نقاط مختلفی از جهان اسلام نفوذ داشته و شیعیان و دوستداران حضرتش با تلاشهای فراوان و اهتمام، به حضورش رسیده و یا به وسیله نامه و پیك با آن بزرگوار به گفت وگو میپرداختند. گزارش زیر، یكی از این موارد را نشان میدهد:
مردی از علویان در زمان امام عسكری علیهالسلام برای كار و امرار معاش به سوی غرب ایران و بخشهای كوهستانی (جبل) سفر كرد. در آنجا شخصی از اهالی سرپل ذهاب (حلوان) از دوستداران امام عسكری علیهالسلام با وی ملاقات نموده و از مرد علوی پرسید:
از كجا آمدهای؟!
از سامرا.
آیا در سامرا فلان محله و فلان كوچه را میشناسی؟
آری.
از حسن بن علی علیهماالسلام خبر داری؟
نه.
برای چه به اینجا آمدهای؟
برای كسب درآمد و امرار معاش.
من پنجاه دینار به تو میدهم، آن را بگیر و مرا در سامرّا به خانه حسن بن علی علیهماالسلام برسان.
مرد علوی پیشنهادش را پذیرفته و او را در سامرّا به محضر امام حسن عسكری علیهالسلام آورد. امام در صحن منزل خود نشسته بود كه آن مرد به همراه مرد علوی وارد شد. امام به وی نگاهی كرده، فرمود:
آیا تو فلانی هستی؟
بله.
پدرت برای تو در مورد ما وصیتی كرده و تو آمدهای آن را ادا كنی! چهار هزار دینار به همراه توست، آن را بیاور!
آری، چنین است.
و آنگاه اموال را به امام پرداخت و سپس امام رو به مرد علوی كرده، فرمود:
تو به ناحیه جبل در ایران رفته بودی تا درآمدی كسب كنی و این مرد، پنجاه دینار به تو پرداخت تا او را نزد ما آوری و ما نیز به تو پنجاه دینار دیگر میپردازیم.(۲)
●خراسان
امام عسكری علیهالسلام بیشترین نفوذ را در منطقه خراسان ـ به ویژه شهر نیشابورـ داشته است. فضل بن شاذان، از شخصیتهای برجسته نیشابوری است كه پیشوای یازدهم تألیفات وی را تأیید نموده و در مورد برخی از احادیث او نوشته است: «صحیح است و شایسته است كه به مطالب آنها عمل شود.» امام عسكری علیهالسلام در مورد این شخصیت خراسانی فرمود: «اَغْبِطُ اَهْلَ خُراسانَ لِمَكانِ الْفَضلِ بن شاذان(۳)؛ من بر مردم خراسان غبطه میخورم كه فضل بن شاذان در میان آنهاست.»ابراهیم بن عبده یكی دیگر از سرشناسان شیعه در نیشابور است كه امام یازدهم وی را به عنوان وكیل خویش برگزید.
در بخشی از نامه امام عسكری علیهالسلام به اهل نیشابور آمده است:
«من ابراهیم بن عبده، را به عنوان نماینده خویش در نیشابور نصب كردم؛ تمام آن مناطق موظفند وجوهات شرعی و حقوق واجب خود را به او بپردازند. و او را امین و مورد اعتماد خویش در میان شیعیان آنجا قرار دادم.»(۴)
داود بن ابیزید، حمدان بن سلیمان، ابراهیم بن محمد، العمركی و محمد بن احمد(۵) از دیگر بزرگان و محدثان نیشابور هستند كه در ردیف اصحاب امام حسن عسكری علیهالسلام به شمار میآیند.
●بلخ
شهر بلخ نیز در عصر امام حسن عسكری علیهالسلام مورد توجه آن حضرت بود. در این باره، ابن بابویه قمی مینویسد:
شخصی از اهالی بلخ مقداری وجوهات نقد و نامهای را كه حاوی سؤالات شرعی بود، در سامرّا به محضر امام عسكری علیهالسلام ارسال داشت. وی در روی نامه با انگشت خود چیزهای نامرئی نوشت كه اساساً خطی در آن دیده نمیشد. او به حامل نامه تأكید كرد كه: این مال را به سامرّا ببر و هر كس از قصه آن گزارش داد و وجوهات نامه را مشخص كرد، به او تحویل بده.
پیك مرد بلخی به سامرّا آمد و نزد جعفر برادر امام عسكری علیهالسلام رفت و ماجرا را بیان كرد. جعفر از وی پرسید: آیا تو «بداء» را قبول داری؟ حامل نامه گفت: بلی. جعفر گفت: برای فرستنده این اموال، بداء حاصل شده و به تو دستور داده كه اموال را به من بدهی. این جواب، حامل نامه را قانع نكرد. لذا از نزد جعفر رفت و به دنبال اصحاب امام عسكری علیهالسلام میگشت تا این كه رقعهای از سوی حضرت صاحب علیهالسلام بیرون آمد و قصّه اموال و مطالب نامه را بیان كرد و او را راهنمایی نمود.(۶)عبدالعزیز بلخی نیز از شیعیان برجسته آن سامان است كه در سامرّا به حضور امام عسكری علیهالسلام رسیده و با حضرت از نزدیك گفت و گو نموده است.(۷)●جرجان (گرگان)
گرگان (استرآباد) از ایام گذشته، منطقه تاریخی و مذهبی بوده است. و مُعَرّب آن جرجان میباشد.طبق روایتی كه علامه مجلسی نقل میكند، حضرت عسكری علیهالسلام در عصر خویش به گرگان تشریف آورده و با دوستان و یاران بیشمار خویش دیدار داشته است.
جعفر بن شریف جرجانی میگوید:
در یكی از سالها كه به حج میرفتم، در سامرّا به زیارت امام حسن عسكری علیهالسلام نائل شدم. در آن سفر، شیعیان گرگان اموال زیادی را در اختیار من گذاشته بودند تا به امام علیهالسلام برسانم. بعد از تحویل اموال، عرض كردم: شیعیان شما در گرگان سلام رساندند. امام فرمود: آیا بعد از انجام حج به گرگان بازخواهی گشت؟ گفتم: بله. امام فرمود:
از امروز تا صد و هفتاد روز دیگر و در روز جمعه، سوم ماه ربیع الآخر و در ساعتهای اول روز به شهر خود بازخواهی گشت. من نیز در آخرین ساعات آن روز برای دیدار با دوستان و شیعیانمان به گرگان خواهم آمد. به آنان این خبر را برسان.
در غیاب تو، نوهات متولد میشود. او را صلت بن شریف بن جعفر بن شریف نام گذار. به زودی خداوند او را به حد كمال میرساند و او از دوستان ما میباشد. برو به سلامت! خداوند تو را سالم به خانوادهات باز خواهد گرداند.
●امام عسكری علیهالسلام در گرگان
جعفر بن شریف میگوید:
از محضر امام مرخص شدم و بعد از انجام مراسم حج، در همان روز جمعه كه امام فرموده بود، به وطن رسیدم. یاران و دوستانم به استقبال و تهنیت آمدند و من به همه آنان سلام و وعده امام را اعلام كردم و گفتم: كه امام در پایان امروز به اینجا خواهد آمد، سؤالات و حاجات خود را آماده كرده و از امام علیهالسلام بخواهید.
شیعیان بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در منزل من اجتماع كرده بودند كه ناگاه بدون این كه ما ملتفت باشیم، امام را در میان خود یافتیم. حضرت فرمود:
من به جعفر بن شریف وعده داده بودم كه در این ساعت نزد شما خواهم آمد. نماز ظهر و عصر را در سامرّا خواندم و به میان شما آمدم تا با شما تجدید عهد كرده و مشكلاتتان را رفع نمایم. اكنون هر نوع حاجت و سؤالی دارید، بگویید.
نضربن جابر، اولین كسی بود كه گفت: ای فرزند رسول خدا! پسرم نابینا است، شفای او را میخواهم. امام فرمود: او را بیاور! حضرت با دستان مباركش چشمان پسر را مسح كرد و او در همان لحظه شفا یافت. آنگاه شیعیان گرگان یكایك آمده، حاجات خود را از امام خواسته و همگی حاجت روا شدند. امام عسكری علیهالسلام در همان روز به سامرّا بازگشت.(۸ )
●سمرقند
شیخ طوسی مینویسد:
حسین بن اشكیب مروزی، كه در سمرقند مقیم بوده است، یكی دیگر از یاران حضرت عسكری علیهالسلام است. وی دانشمندی متكلم و پدیدآورنده كتابهای متعدد میباشد.(۹)
این سخن شیخ طوسی، بیانگر وسعت دامنه رهبری پیشوای یازدهم ـ در دورترین نقاط جهان اسلام در آن عصر ـ میباشد كه در اثر نفوذ معنوی آن حضرت، عالمان برجستهای از جهان اسلام به وی عشق ورزیده و با آن حضرت در تماس بودهاند.
●یمن
ابوهاشم جعفری، یكی از یاران آن حضرت، نقل میكند:
در محضر امام عسكری علیهالسلام بودم كه جوانی زیباروی، بلند قامت و درشت اندام از اهالی یمن به حضورش آمد. از خودم پرسیدم: این مرد كیست؟ كه امام فرمود: این، فرزند امّغانم است، همان زن اعرابی كه دارای «سنگریزه» بود و پدران من به آن مُهر زدهاند. آنگاه امام عسكری علیهالسلام به آن مرد فرمود: آن سنگریزهها را بیاور. او سنگریزههایی در مقابل امام گذاشت و حضرت یكی از سنگها را كه یك سویش صاف بود، با انگشتر خویش مُهر زد.(۱۰)
شیخ طوسی ارتباط نزدیك شیعیان یمن با امام عسكری علیهالسلام را چنین گزارش كرده است:
روزی در شهر سامرّا به امام خبر دادند كه گروهی مسافر گردآلود، اجازه ورود میطلبند. امام فرمود: آنها از شیعیان یمنی ما هستند. آنگاه به خادم خویش امر فرمود: برو و عثمان بن سعید عمری را اینجا بیاور. وقتی كه عثمان بن سعید آمد، حضرت به وی فرمود: «ای عثمان! تو وكیل و مورد اعتماد ما هستی؛ از این برادران یمنی، اموال را تحویل بگیر كه از كشور خود آوردهاند.»(۱۱)
●اهواز
اهواز نیز از جمله شهرهایی است كه حضرت عسكری علیهالسلام با مردم آنجا ارتباط نزدیك داشت و در این راستا امام علیهالسلام ابراهیم بن مهزیار اهوازی را به عنوان نماینده خود در این شهر منصوب كرده بود. او وظیفه داشت با دریافت پاسخهای مسائل شرعی و رفع مشكلات اجتماعی و ارسال وجوهات مردم به امام عسكری علیهالسلام، ارتباط اهالی آن شهر را با آن حضرت در سامرّا حفظ نماید. در این خصوص، شیخ مفید میگوید:
ابراهیم بن مهزیار اهوازی، مؤلف كتاب البشارات و برادر علی بن مهزیار معروف، شاخصترین وكیل امام در اهواز بود. ابراهیم اموال زیادی از بیت المال را در اختیار داشت و قرار بود آنها را به محضر امام علیهالسلام برساند. هنگامی كه پیشوای یازدهم به شهادت رسید، ابراهیم نیز بیمار شد و به فرزندش محمد سفارش كرد كه: این اموال، متعلق به حجت الهی است و باید به دست حضرت صاحب علیهالسلام برسد. محمد نیز به عراق رفته و آن اموال را به نماینده حضرت صاحب الزمان علیهالسلام تحویل داد.(۱۲)
آیهٔالله العظمی خوئی مینویسد:
احمد بن محمد حضینی نیز از دوستان سرشناس امام عسكری علیهالسلام در اهواز بود.(۱۳)●آذربایجان
قاسم بن علاء، از یاران نزدیك امام عسكری علیهالسلام و وكیل آن حضرت در منطقه ران (در فاصله میان مراغه و زنجان) بود.
محمد بن احمد صفوانی میگوید:
من با قاسم بن علاء در سن صد و هفده سالگی دیدار كردم. او با امام هادی و امام عسكری علیهماالسلام ملاقاتهایی داشته و از ناحیه مقدسه حضرت صاحب الزمان علیهالسلام توقیع دریافت كرده بود و نامههای حضرت مرتب بر وی ارسال میشد.(۱۴)
از این روایت، معلوم میشود كه حضرت عسكری علیهالسلام در ناحیه آذربایجان نفوذ داشته و وكیل تام الاختیار معین كرده بود.
همچنین احمد بن ابراهیم، موسوم به «ابوحامد مراغی» از افرادی است كه در رجال شیخ طوسی به عنوان صحابی حضرت عسكری علیهالسلام معرفی شده است. روایات متعددی از این راوی آذری در كتابهای حدیث به چشم میخورد. از جمله در رجال كشی روایتی آمده است كه مقام ارجمند ابوحامد مراغی را نشان میدهد.(۱۵)
●شهر مقدس قم
در قم، امام یازدهم علیهالسلام احمد بن اسحاق را به عنوان نماینده رسمی خویش برگزید. شیعیان، مرتب در مسائل شرعی و وجوهات به او رجوع نموده و سؤال میكردند. او برای این كه در مورد امام بعدی اطلاعات بیشتری كسب كند و جانشین حضرت عسكری علیهالسلام را شناخته و به اهل قم اطلاع دهد؛ به شهر سامرّا سفر كرده و به محضر امام حسن عسكری علیهالسلام شرفیاب شد.
احمدبن اسحاق از امام پرسید: ای پسر رسول الله! حجت خدا بعد از شما كیست؟ امام به درون خانه رفته و لحظهای بعد، كودكی سه ساله را كه رخسارش همچون ماه شب چهارده میدرخشید، در آغوش گرفته و بیرون آورد و فرمود:
«ای احمد بن اسحاق! اگر در نزد خداوند متعال و ائمه اطهار علیهمالسلام مقامی والا نداشتی، فرزندم را به تو نشان نمیدادم. این كودك، هم نام و هم كنیه رسول الله است. او زمین را بعد از آن كه از ظلم و ستم پر شود، مملو از عدالت خواهد كرد.»(۱۶)
سعدبن عبدالله اشعری، احمد بن ادریس، علی بن بابویه (پدر شیخ صدوق)، عروهٔ الوكیل، عبدالله بن جعفر حِمْیَری و محمد بن ابیصهبان، از دیگر شیعیان و محدثانی هستند كه از شهر قم با امام عسكری علیهالسلام در تماس بودهاند.(۱۷)
●بغداد
بغداد، از مناطقی بود كه امام عسكری علیهالسلام در آنجا نفوذ داشت و افراد متعددی از آن با امام علیهالسلام تماس گرفته و مشكلات مادی و معنوی خود را حل میكردند.
حسن بن ظریف ـ از ساكنان شهر بغداد ـ میگوید:
در ذهن من دو سؤال بود كه میخواستم به صورت مكاتبهای از امام عسكری علیهالسلام بپرسم. هنگام نگارش نامه، یكی از سؤالها را فراموش كرده و تنها یك سؤال از آن حضرت پرسیدم.
وقتی جواب نامهام آمد، با كمال تعجب دیدم كه حضرت عسكری علیهالسلام به هر دو سؤال من پاسخ داده است!(۱۸)
علی بن عبدالله بغدادی نیز از یاران امام یازدهم در شهر بغداد است.(۱۹) از این شخصیت فرزانه در باب «زیارات ائمه علیهمالسلام » روایاتی نقل شده است.
از دیگر شخصیتهای اهل بغداد، كه امام عسكری علیهالسلام با آنان رابطه داشته، ابوسهل اسماعیل بن علی نوبختی است. او از متكلمان و دانشمندان سرشناس بغداد بود. نجاشی از او به بزرگی یاد كرده و كتابهای متعدد وی را نام برده است.
ابن ندیم نیز در مورد این صحابی گرانقدر مینویسد:
ابوسهل، كتابهای بسیاری تألیف كرده است. موضوعات آثار قلمی وی در علم كلام، فلسفه و اعتقادات است. و برخی از كتابهای او در ردّ مخالفان و گروههای باطل نوشته شده است.(۲۰)
پینوشتها:
۱. اعراف / ۱۵۸.
۲. كشف الغمّه، ج ۳، ص ۳۰۷.
۳. وسائل الشیعه، ج ۲۷، ص ۱۰۱.
۴. رجال كشّی، ج ۲، ص ۷۹۷.
۵. رجال شیخ طوسی، ص ۴۰۲.
۶. الامامهٔ والتبصرهٔ، ص ۱۴۱.
۷. سیره پیشوایان، ص ۶۲۵.
۸. بحارالانوار، ج۵۰، ص ۲۶۴.
۹. رجال شیخ طوسی، ص ۳۹۸.
۱۰.كشفالغمّه، ج ۳، ص ۲۹۵/ بحارالانوار، ج ۵۰، ص ۳۰۱.
۱۱. الغیبهٔ، شیخ طوسی، ص ۳۵۶.
۱۲. ر.ك: الارشاد، ج ۲، ص ۳۵۶/ معجم رجال الحدیث، ذیل ابراهیم بن مهزیار.
۱۳. معجم رجال الحدیث، ج ۳، ص ۱۲۴.
۱۴. الغیبهٔ، ص ۳۱۰.
۱۵. رجال كشّی، ج ۲، ص ۸۱۶.
۱۶. بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۲۳.
۱۷. ر.ك: رجال شیخ طوسی، شرح حال یاران امام یازدهم(ع).
۱۸. معجم رجال الحدیث، ج ۵، ص ۳۵۹.
۱۹. رجال شیخ طوسی، ص ۴۰۰.
۲۰. دائرهٔالمعارف بزرگ اسلامی، ج۵، ص۵۸۳ـ ۵۷۹.
منبع:
مجله كوثر، شماره ۶۰.
۱. اعراف / ۱۵۸.
۲. كشف الغمّه، ج ۳، ص ۳۰۷.
۳. وسائل الشیعه، ج ۲۷، ص ۱۰۱.
۴. رجال كشّی، ج ۲، ص ۷۹۷.
۵. رجال شیخ طوسی، ص ۴۰۲.
۶. الامامهٔ والتبصرهٔ، ص ۱۴۱.
۷. سیره پیشوایان، ص ۶۲۵.
۸. بحارالانوار، ج۵۰، ص ۲۶۴.
۹. رجال شیخ طوسی، ص ۳۹۸.
۱۰.كشفالغمّه، ج ۳، ص ۲۹۵/ بحارالانوار، ج ۵۰، ص ۳۰۱.
۱۱. الغیبهٔ، شیخ طوسی، ص ۳۵۶.
۱۲. ر.ك: الارشاد، ج ۲، ص ۳۵۶/ معجم رجال الحدیث، ذیل ابراهیم بن مهزیار.
۱۳. معجم رجال الحدیث، ج ۳، ص ۱۲۴.
۱۴. الغیبهٔ، ص ۳۱۰.
۱۵. رجال كشّی، ج ۲، ص ۸۱۶.
۱۶. بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۲۳.
۱۷. ر.ك: رجال شیخ طوسی، شرح حال یاران امام یازدهم(ع).
۱۸. معجم رجال الحدیث، ج ۵، ص ۳۵۹.
۱۹. رجال شیخ طوسی، ص ۴۰۰.
۲۰. دائرهٔالمعارف بزرگ اسلامی، ج۵، ص۵۸۳ـ ۵۷۹.
منبع:
مجله كوثر، شماره ۶۰.
منبع : تبیان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی دولت رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی رافائل گروسی حجاب انتخابات رهبر انقلاب مجلس زنان
هواشناسی قتل شهرداری تهران تهران پلیس وزارت بهداشت بارش باران آموزش و پرورش شهرداری سیل فضای مجازی سلامت
خودرو قیمت طلا قیمت دلار حقوق بازنشستگان مسکن مالیات قیمت خودرو بازار خودرو بورس ایران خودرو بانک مرکزی قیمت
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون تئاتر سینما سریال سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی کتاب فیلم رسانه ملی
اینوتکس دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه رفح روسیه حمله به رفح چین ترکیه نوار غزه اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ قهرمانان اروپا دورتموند لیگ برتر ذوب آهن نساجی بازی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران سپاهان
اپل تبلیغات آب گوگل سامسونگ آیفون ناسا مایکروسافت باتری فضا
رژیم غذایی سرطان سبک زندگی چاقی هندوانه کمردرد کنسرو ناباروری زیبایی بیماران خاص کاهش وزن