سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا
چگونه خلبان فرودگاه را پیدا می کند؟
یک مسافر هواپیما بعضی وقت ها از خودش می پرسد که یک خلبان چگونه می تواند باند فرود را پیدا کند در حالیکه هواپیما از ابرها عبور می کند و این که زمین تنها درست قبل از نشستن هواپیما دیده می شود.
شما می دانید که یک هواپیما راه های هوایی را می پیماید تا به مقصد برسد و به محض نزدیک شدن به فرودگاه ، خلبان در تماس با برج مراقبت به وی گفته می شود که در چه جهتی حرکت کند و سرعت و جهت باد در زمین چقدر است.
مکالمات معمولا به زبان انگلیسی است یعنی چیزی که این امکان را فراهم می کند تا یک خلبان بتواند با هر فرودگاهی در دنیا ارتباط برقرار کند.
اگر دید خلبان خوب نباشد، از برج مراقبت می خواهد تا به طرف باند هدایتش کند. به کسانی که در برج مراقبت کار می کنند کنترل کنندگان( Controller ) یا سوزن بانان هوایی می گویند.
کنترل کنندگان برج مراقبت به کمک دستگاههای رادار می توانند مشخص کنند که یک هواپیما در کجا و در چه ارتفاعی درحال پرواز است.
همچنین به خلبان گفته می شود که باید با چه سرعت و در چه جهتی پایین بیاید.
از طرف دیگر هواپیماها مجهز به یک سیستم فرود به نام ILS هستند. که خلبانان را در راه فرود و یافتن باند ، بطور کامل راهنمایی میکند.
● چگونه یک هواپیما روی باند فرود ترمز می کند؟
هنر خلبان این است که هواپیما را آرام در محلی مشخص و با سرعتی خاص روی باند فرودگاه بنشاند.
اگر باد جانبی خیلی قوی باشد، سکان هدایت باید بسرعت وارد عمل شود.
وقتی هواپیما با زمین تماس می گیرد، سرعتش بیش از ۲۰۰ کیلو متر در ساعت است که این سرعت باید بشدت کاهش یابد در غیر این صورت هواپیما از باند خارج می شود.
با این کار باله ها بلند می شوند و زمینه ترمز در هواپیما را فراهم می کنند.
خلبان نیروی رانش موتور را کاملا معکوس می کند طوری که صدای موتور به گوش می رسد.
زیرا سرعت هواپیما بایستی بطور کامل کم شود و در نتیجه چنین صدایی ایجاد می شود.
موضوع از این قرار است که موتورها باعث کم یا زیاد شدن سرعت هواپیما می شوند.
خلبان با پدال گاز، مسیر گازهای خروجی موتورها را عوض می کند به طوری که آن ها را از عقب به جلو پرتاب می کند که به این کار نیروی رانش معکوس (Reverse) می گویند.
بدین ترتیب نیروی موتورها در جهت مخالف و به صورت یک ترمز عمل می کند.
از طرف دیگر، چرخ های هواپیما مانند یک خودرو، دارای ترمز هستند، اما این ترمزها وارد عمل نمی شوند مگر زمانی که سرعت هواپیما بسیار کم شود.
خلبان زمانی از آن ها استفاده می کند که بخواهد بطور کامل هواپیما را جلوی ترمینال متوقف کند.
منبع : سایت تخصصی هوانوردی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا قوه قضاییه رهبر انقلاب شورای نگهبان مجلس مجلس شورای اسلامی صادق زیباکلام حجاب انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم
هواشناسی تهران پلیس بارش باران شهرداری تهران دستگیری قتل سیل سازمان هواشناسی سلامت زلزله وزارت بهداشت
قیمت دلار قیمت خودرو خودرو قیمت طلا بازار خودرو بورس سایپا مسکن بانک مرکزی حقوق بازنشستگان گاز دلار
همایون شجریان نمایشگاه کتاب فضای مجازی نمایشگاه کتاب تهران کتاب شاهنامه سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران دفاع مقدس تلویزیون سریال رضا عطاران
وزارت علوم دانشگاه تهران تحقیقات و فناوری
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه افغانستان ترکیه نوار غزه اوکراین طالبان
استقلال فوتبال پرسپولیس فولاد خوزستان لیگ برتر فولاد مهدی طارمی رئال مادرید باشگاه استقلال لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی
هوش مصنوعی فناوری گوگل تبلیغات نوآوری شفق قطبی ناسا اپل دبی
خواب زیبایی شیر تجهیزات پزشکی درمان ناباروری واکسن فشار خون