شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

مرورگر گوگل؛ اجبار نه اختیار


مرورگر گوگل؛ اجبار نه اختیار
تولید مرورگر، کمک بزرگی در گسترش گوگل به چیزی فراتر از یک سایت جستجو خواهد بود، امکانات قابل عرضه آن را به یکدیگر مرتبط کرده و شرکت مایکروسافت را سر جای خود خواهد نشاند. بسیاری از مردم می گویند که نبرد مرورگرها درست به راهی می رود که رقابت دستگاه های ویدئویی بتا در برابر VHS طی کرده بود. اما اما حرکت های اخیر به وسیله گوگل، شایعاتی را دامن زده که این غول جستجومی تواند وارد تجارت مرورگرهای اینترنتی شده و آغاز کننده رقابتی دوباره در بازاری باشد که از زمان کنار زدن شرکت نت اسکیپ در دهه ۹۰، به خواب رفته و غیر فعال باقی مانده است.
شواهد را ببینید. در ماه های اخیر، گوگل متخصصان فنی با تجربه ساخت مرورگر را از شرکت هایی مانند مایکروسافت، سان و BEM استخدام و علاوه بر آن در ماه آوریل، نام دامنه http://www.gbrowser.com را رزرو نموده است. اگرچه که دست اندرکاران این شرکت می گویند که هیچ مرورگری را در برنامه حتمی خود ندارند، اما تحلیلگران اعتقاد دارند که گوگل به صورت جدی این موضوع را در دست بررسی دارد.
درحالی که سرمایه گذاران مشتاق از زمان عرضه عمومی سهام در ماه آگوست، ارزش سهام گوگل را ۵۵ درصد بالا کشیده اند، بسیاری از تحلیلگران براین باورند که برای تحکیم برنامه ها و طرح های دراز مدت، گوگل باید وارد بازار مرورگرها شود. انجام چنین کاری کمک خواهد کرد تا مایکروسافت بر سرجای خود نشسته، گوگل از ابزار جستجوی صرف فراتر رود و با گسترش نقش خود به عنوان نقطه ورود به اینترنت، امکان یابد که تبلیغات بیشتری به فروش برساند. مارک ماهانی، تحلیلگر شرکت "تحقیقات فن آوری آمریکا" می گوید: «ساخت مرورگر می تواند یک ضرورت باشد. »
دلایل این مسئله در ادامه ارائه می شود؛ در هر حال هرچه زودتر این اتفاق رخ دهد بهتر است:
● امکان توسعه بدون سر درگمی
گوگل به خاطر بارگذاری سریع ومنظم صفحه وب خود که تنها از ۳۷ کلمه تشکیل شده است، علاقمندان زیادی را به خود جلب کرده است. اما با حرکت به سوی خدماتی فراتر از جستجو، مانند پست الکترنیکی، گروه های آن لاین و مدیریت تصاویر، با شرایطی دشوار مواجه می شود؛ اینکه چگونه خدمات خود را بدون به هم ریختن صفحات جستجو، توسعه دهد.
ایجاد یک مرورگر راه حلی منطقی است. ورای دکمه های استانداردی چون "back" و "reload"، معمولا مرورگرها نوار ابزاری برای دسترسی سریع به همه چیز- از سایت های مورد علاقه گرفته تا نرم افزارهایی که اغلب از آنها استفاده می شود- را نشان می دهند. یک مرورگر منطبق با سلیقه وحال و هوای گوگل می تواند گستره خدمات قابل ارائه توسط آن را به خوبی به رخ کشیده و بدون مجبور کردن این شرکت عظیم جستجو در متراکم نمودن صفحه سایت خود با لوگوها و متن های زائد، می تواند همه این سرویس ها را در کنار هم قرار دهد. فراتر از عملکردی مانند ایجاد یک بازار یکجا برای فروش محصولات مورد نظر گوگل، این مرورگر خواهد توانست هنگامی که از کسی ایمیل دریافت می کنید، شما را آگاه نماید.
● ساکن شدن در کامپیوترهای شخصی
اگر شرکت گوگل قصد دستیابی به ‎آن چیزی را دارد که بسیاری فکر می کنند گامی مهم به سوی آینده در زمینه جستجو است، این زمینه همان چیزی است که گوگل به آن نیاز دارد: سازماندهی داده ها بر روی دیسک سخت کامپیوتر کاربران، از عکس گرفته تا فایل های واژه پرداز و پست الکترونیکی. یک مرورگر می تواند محدوده ای برای جستجو در این قلمروی جدید فراهم کند که بالقوه باعث تولید میلیون ها نتیجه اضافی جستجو در گوگل می شود. خود این امر می تواند منجر به افزایش فروش آگهی های محتوایی گردد. حقیقت دارد که گوگل از قبل حضور خود را با یک نوارابزار بر روی صفحه مرورگر اعلام کرده است. این نرم افزار به مرورگر موجود اضافه شده و دسترسی سریع به جستجوگر گوگل و سرویس های دیگر را امکان پذیر می کند. گوگل می گوید این نوار ابزار میلیون ها بار، بارگذاری شده است.
اما بیشتر وبگردها از اینکه چنین نوارابزاری وجود دارد، آگاه نیستند و یک مرورگر نشان دار گوگل می تواند این اشکال را از بین ببرد. در نظر بگیرید که ظرف دو هفته گذشته کاربران ۵/۲ میلیون نسخه از یک مرورگر اوپن سورس را بارگذاری کرده اند. این مرورگر که به وسیله یک شرکت نه چندان معروف به نام "بنیاد موزیلا" تولید شده است، این واقعیت را نشان می دهد که چه قدر تقاضا برای یک مرورگر جایگزین برای مرورگر مایکروسافت وجود دارد. اگر گوگل بخواهد از علامت تجاری خود برای چنین کاری استفاده کند، توان موفقیت آن را تصور کنید.
● مقابله با مایکروسافت
مایکروسافت حدود ۹۴ درصد از بازار مرورگرها را در دست دارد و به آرامی به سوی جستجوگرها در حال حرکت است. مطمئنا این غول نرم افزاری به حد کافی از مزیت حجم ترافیکی که به وسیله دگمه های تعبیه شده در مرورگر "اینترنت اکسپلورر" به سایت های مایکروسافت هدایت می شوند، سودی نبرده است. حتی امکاناتی که به کاربر اجازه می دهند درخواست جستجوی خود را در کادر آدرس تایپ کرده و سپس مستقیما به صفحه نتیجه جستجوی MSN هدایت شوند نیز در بازاریابی مایکروسافت مفید واقع نشده اند. اما برخی از تحلیلگران می گویند اگر روزی مایکروسافت سرویس های مرور و جستجو را با یکدیگر ادغام کند، گوگل به مشکل خواهد خورد.
علاوه برآن بسیاری از کارهای اساسی مورد نیاز برای ایجاد یک مرورگر از قبل انجام شده است؛ بنابراین گوگل خیلی آسان می تواند از فن آوری اوپن سورس موزیلا بهره برداری کرده و منابع خود را در تغییر این مرورگر برای نشان دادن و ارائه خدمات خود به کار گیرد. موهانی می گوید: «اگر ظرغف سه سال آینده گوگل یک مرورگر نداشته باشد، شکاف عظیمی در کار این شرکت وجود خواهد داشت واین بسیار غیر عاقلانه است. »
منبع : شبکه فن آوری اطلاعات ایران


همچنین مشاهده کنید